مجلس

سینما مشوق ارتقای علمی کشور شود

لاله افتخاری گفت: برای ارتقای جایگاه علم و فناوری در سینما باید از فیلمسازان و هنرمندان خوب بهره گرفت. ضمن این که آن ها را برای پرداختن به موضوعات علمی تشویق کرد.
لاله افتخاری درباره خدمات علم و فناوری در گفت و گو با میزان افزود: من برآورد دقیقی درباره تعداد آثار و فیلم های ساخته شده درباره موضوعات علم و فناوری ندارم. اما مسلم است که سینما می تواند منعکس کننده زندگی واقعی یا ساختگی درباره جریانات علمی و فناورانه در کشور باشد.


وی ادامه داد: برای مثال تحریم ها و محدودیت هایی که کشورهای غربی در سال های اخیر برای ما ایجاد کردند، نه تنها باعث توقف جریان رشد و توسعه علمی در ایران نشد، بلکه ما را به سوی نوعی استقلال سوق داد. این پیشرفت ها ایران را به عنوان الگویی برای کشورهایی معرفی کرد که به خاطر استکبارستیزی تحت فشار قرار دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت های مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم تصریح کرد: به نظرم این مسابقه باید استعداد دانش آموزان را به کار بگیرد تا در سنین کودکی و نوجوانی بر مسائل علمی تمرکز کنند و توانایی های بالقوه خود را به فعلیت در آورند. این مسابقه و رقابت های مشابه آن در آینده به کمک دانش آموزان خواهد آمد و به جای این که بزرگترها به جایشان بیاندیشند و برایشان فیلم بسازند، خود دوربین به دست بگیرند و فیلمسازی کنند.

وی همچنین درباره جایگاه و میزان توجه به زندگی، اندیشه و دستاوردهای مفاخر و مشاهیر ایرانی در آثار هنری بیان کرد: زندگی مفاخر و مشاهیر ایرانی اگرچه بعضا به عنوان سوژه در فیلم ها و سریال های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است، اما می توان افکار فیلمسازان را بیش از این به سمت استفاده از چنین سوژه هایی هدایت کرد.

افتخاری در پایان خاطر نشان کرد: برای ارتقای جایگاه علم و فناوری در سینما باید از فیلمسازان و هنرمندان خوب بهره گرفت. ضمن این که آن ها را برای پرداختن به موضوعات علمی تشویق کرد. از این رو لازم است فیلمسازان ما دغدغه مندانه به میدان بیایند. چنانچه فیلم محمد(ص) با بهره گیری از اندیشه و تفکر همین فیلمسازان بود که ساخته شد و مورد توجه قرار گرفت و این نوع آثار باید در تاریخ سینمای ما افزایش یابد.

https://shoma-weekly.ir/kUKojN