ویژه

سیره رسول الله (ص) بهترین راهنما برای اخلاق سیاسی

حجت الاسلام اکرمی با توصیه به سیاستمداران گفت که زندگی و سیره پیامبر اسلام(ص) بهترین راهنما و دستورالعمل برای سیاستمداران است تا بر اساس زندگی ایشان و اخلاق اسلامی عمل کنند.
حجت الاسلام سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرنگار «شما» به اشاره به  آیه «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه»  در سوره احزاب که در آن پیامبر(ص) برای معتقدان و مومنان الگو و اسوه معرفی شده، گفت: رسول مکرم اسلام(ص) هم شریعت را برای مردم به ارمغان آورد و هم سیاست و مدیریت را عملیاتی و اجرا کرد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در درجه اول «منهم» بود یعنی بین مردم و از خود مردم بود و در بین آنها زندگی می کرد و در درجه دوم «علیهم» بود یعنی هرچه برای او امکان پذیر
می
شد در خدمت جامعه و مردم بود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) کوشش می کرد که آنچه به نفع جامعه است انجام دهد و از آنچه مناسب جامعه نیست فاصله بگیرد لذا با ستمکاران از ابتدا مقابله می کرد بنابراین ایشان تلاش می کرد حامی مظلوم باشد و در مقابل ظالم جبهه بگیرد.

وی با توصیه به سیاستمداران برای الگو قرار دادن پیامبر اسلام(ص) تاکید کرد: زندگی و سیره ایشان بهترین راهنما و دستورالعمل برای سیاستمداران در جمهوری اسلامی ایران است تا بر اساس زندگی ایشان و اخلاق اسلامی عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید چند اقدام را برای مصونیت بخشی به جامعه و رعایت اخلاق سیاسی توسط سیاسیون انجام داد اظهار داشت: اولین اقدام «امر به معروف و نهی از منکر» است که باید از طریق زبان، عمل، تشویق و امثال
این
ها عملیاتی کنیم یعنی واقعا امانت و صداقت را ارج بنهیم و تواضع را الگو بدانیم هرآنچه مثبت است را به شکل امر به معروف برای جامعه انجام دهیم.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه دومین اقدام «نهی از منکر» است، گفت: این یعنی آنچه که ناپسند است و دشمنی درست می کند و کینه ها و کدورت ها را توسعه
می
دهد و سوء ظن به وجود می آورد باید نهی کنیم اگر کسی مرتکب این منکرات شد با  وی برخورد علمی و اخلاقی کنیم زیرا باری که کج باشد به مقصد نمی رسد.

وی گام سوم را مسئله تشویق و تنبیه در جامعه دانست بیان داشت: واقعا همه مباحث در جامعه فقط سخنرانی و موعظه نباشد بلکه عملا هرکه کار خوبی انجام داد و به پاکی و عدالت و طهارت تن در داد باید به جامعه معرفی شود و ارزش داده شود در نقطه مقابل باید خلافکار را تنبیه کنیم و با کسانی که کار خلاف می کنند نباید با خوشرویی برخورد کنیم تا بدانند خلافکاری ارزش نیست و ضد ارزش است.

حجت الاسلام اکرمی راهکار چهارم را برخورد با کسانی دانست که نمی خواهند اصلاح شوند و اظهار داشت: در جامعه افرادی داریم که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و نمی خواهند عدالت تحقق پیدا کند و علاوه بر آن مانع دیگران هم می شوند که باید با آنها هم برخورد شود.

https://shoma-weekly.ir/Zjlk7R