مجلس

سیاست‌های غلط برای روستا به مهاجرت دامن زده است

سیاست‌ها در خصوص روستا غلط بوده است ولی بسیاری از آقایان برای انتخابات و کسب روی بالا از نام روستا و روستایی سوءاستفاده کرده‌اند ولی در اعمال سیاست هایی که منجر به ماندگاری روستاییان در روستاها باشد آنچنان که شایسته است عمل نکرده اند.
 جلسه هم‌اندیشی «حاشیه‌نشینی؛ چالش امروز، بحران فردا» با حضور دکتر موسوی چلک مدیر انجمن مددکاری ایران، دکتر عبدالرضا مصری سخنگوی مجلس شورای اسلامی، دکتر رضا محبوبی مدیرکل امور اجتماعی وزارت کشور، دکتر مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران، نریمان مصطفایی مدیر ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و خبرنگاران رسانه‌های جمعی عصر دوشنبه در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این جلسه پدیده حاشیه نشینی توسط مسئولان امر مورد بررسی قرار گرفت، توسعه نامتوارن اقتصادی در کشور و کم توجهی به نیازهای اجتماعی در تدوین سند توسعه از ابتدا تا کنون مباحثی بود که مورد بحث قرار گرفت.

در این جلسه عبدالرضا مصری سخنگوی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون کم و کاستی وجود ندارد، گفت: دولت در هر زمینه‌ای به ویژه مسائل و مشکلات اجتماعی لایحه به مجلس ارائه کند، مجلس آمادگی دارد اقدامات لازم انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فقر منطقه جغرافیایی ندارد، گفت: هیچ‌وقت برای مهاجرت برنامه ارائه نکرده‌ایم و آمادگی نداشته‌ایم، سیاست‌های اعمال‌شده در سال‌های اخیر باعث شده مهاجرت افزایش یابد و شهرها درگیر مسئله حاشیه نشینی شوند.

تغییرات اقلیمی به گسترش پدیده مهاجرت دامن زده است

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ارائه آمار حاشیه‌نشینی کار سختی نیست، افزود: باید علت‌های مهاجرت مشخص و برای این پدیده راهکار ارائه شود.

سخنگوی مجلس بررسی دلایل مهاجرت را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: باید دلایل مهاجرت ها بررسی و برای رفع آنها تصمیمات مناسب اتخاذ کرد.

مصری با اشاره به اینکه در همه زمینه ها در کشور خوب بررسی می‌کنیم ولی خوب عمل نمی‌کنیم، گفت: تحقیق و پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است، در ابتدا باید به این سؤال پاسخ روشنی داد که آیا اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم؟

وی تحصیلات عالیه را حق همه دانست و در عین حال یادآور شد: روستائیان که تحصیلات عالیه پیدا می‌کنند و ناگزیر به مهاجرت می‌شوند نیاز درمانی بسیاری از روستاییان را به شهرها می‌کشانند.

مصری به تغییرات آب و هوایی نیز اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی در کشور در حال وقوع است مثل استان سیستان و بلوچستان که مردم ناگزیر به مهاجرت هستند.

وی در ادامه گفت: مردمی که تن به مهاجرت داده‌ و به شهرهای بزرگ می‌آیند به دلیل وجود فاصله طبقاتی ارتباط برقرار کردن با دیگر شهروندان برایشان سخت می‌شود و در این صورت است که مهاجران به شهر احساس تعلق‌خاطر پیدا نمی‌کنند.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای بچه‌هایی که با خانواده‌ها مجبور به مهاجرت به شهرها شده‌اند برنامه‌ای ارائه نکرده‌ایم.

متخصص فرافکنی شده ایم

مصری حاشیه‌نشینی را پدیده‌ای زنده عنوان کرد و گفت: پس از مهاجرت روستاییان، دیگر از روحیه روستایی و اخلاقیات مختص به قوم و قبیله خبری نیست ادبیات آن‌ها تغییر می‌کنند همه این مسائل زاییده پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی است.

وی گفت: در کشور طوری عمل کرده‌ایم که به هیچ عنوان کسی تصمیم گیر نیست، تصمیمات ستادی، شورایی و یا دبیرخانه‌ای اتخاذ می‌شود اگر کسی خواست غیرازاین عمل کند باید در دیوان محاسبات و یا سازمان مدیریت کشور جوابگو باشد.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از تمرکز اختیارات گریزان هستیم با مدیریت یکپارچه مخالفیم متخصص فرافکنی شده‌ایم و به این مسئله هم توجهی نمی‌شود که اعمال سیاست‌های غلط در روستاها باعث شده است روستاییان مهاجرت کنند و در شهرها با پدیده حاشیه نشینی مواجه شویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از نام روستا سوءاستفاده کرده‌اند، گفت: سیاست‌ها در خصوص روستا غلط بوده است ولی بسیاری از آقایان برای انتخابات و کسب روی بالا از نام روستا و روستایی سوءاستفاده کرده‌اند ولی در اعمال سیاست هایی که منجر به ماندگاری روستاییان در روستاها باشد آنچنان که شایسته است عمل نکرده اند.

https://shoma-weekly.ir/47i6G9