مجلس

سیاست‌های جلبکی آمریکایی‌ها پایه‌های تعهدات برجام را سست می‌کند

باید توجه داشت که این موضوع تا زمان ریاست جمهوری اوباما تمدید خواهد شد؛ والا بعد از انتخابات درآمریکا هیچ تضمین دیگری وجود ندارد. در واقع آمریکا مسائل هسته‌ی ما را با یک سیاست جلبکی پیگیری می‌کند؛ این در حالی است که اقدامات ما در قبال آنها کاملا صریح و روشن است.
ابراهیم کارخانه، رئیس کمیته انرژی هستهای مجلس در واکنش به انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در رابطه با عهدشکنیهای آمریکاییها در قبال برجام اظهار داشت: آمریکا دائما در قبال اجرائیات برجام عهدشکنی میکند و محدودیتهای جدیدی را در رابطه با تقلیل و تعهدات خود، اضافه بر برجام به وجود آورده است. از آنجایی که تمام مسئولین در امور هستهای و تیم مذاکرهکننده اذعان دارند که این اقدامات آنها نقض برجام است! متاسفانه هیچگونه اقدامی نمیکنند؟!

وی افزود: این موضوع جای سوال دارد که چرا ما باید تعهدات خود انجام بدهیم؟ یا چرا ما بهدنبال روز اجرای برجام باشیم؟! این قابل تامل است.

عضو کمیسیون بررسی برجام ادامه داد: متاسفانه آمریکاییها تحریمهای جدیدی را براساس برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص با 11 تن از شخصیتهای حقیقی وحقوقی ما در دست اقدام دارد تا محدودیتهای بسیار شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که هر موضوعی را کنگره در رابطه با برنامه هستهای ایران تصویب کند، اگر دولت آمریکا بخواهد آن را اجرا نکند، فقط میتواند آن را توقف موقت کند که زمان تعلیق مصوبه کنگره 120 الی 180 روز است. به این ترتیب پایههای تعهدات آمریکا در اجرائیات برجام با مصوبات کنگره سست است.

نماینده مردم همدان یادآور شد: درضمن باید توجه داشت که این موضوع تا زمان ریاست جمهوری اوباما تمدید خواهد شد؛ والا بعد از انتخابات درآمریکا هیچ تضمین دیگری وجود ندارد. در واقع آمریکا مسائل هستهی ما را با یک سیاست جلبکی پیگیری میکند؛ این در حالی است که اقدامات ما در قبال آنها کاملا صریح و روشن است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در خروج اورانیوم از ایران ما حدود 11 تن خارج کردیم که مطابق توافقنامه باید تدریجی مبادله میشد. آقایان مدعی هستند که چون ما همه مواد را تحویل گرفتیم، این حجم را به یکباره تحویل دادیم. این درحالی است که فلسفه اقدامات تدریجی در رابطه خروج اورانیوم غنیشده، به خاطر این نبود که ما اعتماد به طرف مقابل نداشتیم که آن را یکجا بدهیم بلکه این موضوع برای آن بود که ما هرچه در دست داریم، یک جا از دست ندهیم و به اصطلاح در آینده در قبال بدعهدیها دستمان خالی نباشد. متاسفانه حاصل دسترنج ده ساله جمهوری اسلامی ایران را یکجا از دست دادهایم.

https://shoma-weekly.ir/k0nMvv