ویژه

سیاست خارجی ام تعامل گرا و استوار بر ایرانی امن، توسعه یافته و قدرتمند است

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در جمع نخبگان حزب موتلفه اسلامی استان تهران و در پاسخ به سؤالاتشان به تشریح برنامه های خود برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت .
نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در جمع نخبگان حزب موتلفه اسلامی  استان تهران و در پاسخ به سؤالاتشان به تشریح برنامه های خود برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت .

آل اسحاق در ادامه با اشاره به حوزه های اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و اجتماعی گفت: ما نقاط قوت زیادی بهویژه در علوم و فناوری و امور زیربنایی داریم اما در کنار آن چالش هایی داریم که دولت آینده  باید آنها را حل کند.

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حوزه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در حوزه های اقتصادی چالش های اساسی داریم.یکی بحث بیکاری است که در این باره آمار نشان می دهد سالانه 500 تا 600 هزار شغل لازم داریم اما  3 میلیون شغل عقب هستیم . از سوی دیگر بهدلیل تراکم جمعیتی  دهه 60و 70 تا دو سال دیگر حدود 5میلیون فارغ التحصیل داریم که به جمع بیکاران افزوده می شوند و باید یک برنامه ریزی عظیمی صورت گیرد تا فرصت های شغلی برایشان بوجود آید.

وی چالش دوم را تورم ذکر کرد و یادآور شد: هم اکنون جزو سه کشور آخر جهان از نظر نرخ تورم هستیم بهطوریکه بعد از ونزوئلا و بلاروس جلوداریم و بالای 20 درصد تورم داریم.برای حل مشکل تورم باید برنامه های کوتاه و بلند مدت در نظر گرفته شود .ریشه تورم کم شدن تولید و عرضه   و افزایش نقدینگی است . الان حجم نقدینگی 400 الی 500هزار میلیارد تومان است  که در مقابل کالای کم ، تورم می آورد.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان ادامه داد: باید باز مهندسی شود تا حجم نقدینگی متعادل با تولید شود. باید پول ها به سمت تولید برود نه بازار سمت سکه و طلا. باید فضای کسب و کار ،  صادرات و واردات  تسهیل بشود که قانونش را هم داریم .باید شهرکهای صنعتی و فضاهای تولیدی که با کمترین ظرفیت کار می کنند با آخرین توان و افزایش ظرفیت کار کنند.

دکتر آل اسحاق سومین چالش را نابسامانی ارزی و نوسانات قیمت ارز دانست و اظهار داشت:  کسری بودجه گرفتاری دیگری است که ناشی از وابستگی به درآمدهای ارزی است . درآمدهای ارزی ما سالانه حدود 60 هزار میلیارد تومان است که الان نصف آن را داریم و کسری بودجه عظیمی پدیدار شده که یا باید با مالیات جای آنرا پر کرد و یا دارایی های دولت بفروش برسد تا جبران شود.راه سوم نیز افزایش نرخ ارز است که دولت کنونی  همین تصمیم را گرفتند که ارز را 2450 تومان کردند و مفهموش این است که  تورم  35 درصدی کنونی را روی 50 تا 60 درصد می برد.همچنان که دیدید روغن گران شد.

وی با اشاره به کسری بودجه دولت خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی کشور با کسری بودجه روبرو است و در سال 91 تنها 18 درصد بودجه پروژه های عمرانی تخصیص داده شد که به تعطیلی برخی پروژه ها انجامید.

نامزد حزب موتلفه اسلامی چگونگی تأمین نیاز مالی بنگاه های اقتصادی همچون صنایع خودرو سازی را دیگر چالش نام برد و افزود: تداخل سیاستهای پولی و مالی دولت مشکل بعدی است . دولت های پیشین و کنونی بانک مرکزی را صندوقچه دارایی دانسته و کسری خود را از منابع آن پر کردند و این درحالی است که بانک مرکزی باید دارای قدرت و استقلال باشد.همچنین سازمان برنامه و بودجه باید متناسب با زمان حال احیا شود.

وی دربخش دیگر سخنانش به مباحث سیاست خارجی پرداخت و گفت: معتقدیم باید در روابط خارجی تجدید نظر کرد.

آل اسحاق در پاسخ به این سؤال که چه سیاستی را در این باره باید در نظر گرفت افزود: اینکه بگوییم تحریم ها اثر نمی کند که قابل قبول نیست و اینکه بگوییم تحریم ها ما را از پا درآورد نیز درست نیست. ما معتقدیم راهی هست که با حفظ همه اصول، امکان زمینه سازی ارتباط با همه کشورها با در نظر گرفتن خطوط قرمز وجود دارد.

نامزد حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: برنامه سیاست خارجی من تعاملگرا و استوار بر ایرانی امن ، توسعه یافته و قدرتمند است. تخاصم گرا نیستیم و تعامل گرا هستم اما تنها در چارچوب های نظام و سیاست های کلی رهبری ،چراکه نمی توان از چارچوب پارا فراتر گذاشت.

آل اسحاق در بخش دیگری از سخنان اش بر استفاده از همه سرمایههای کشور تأکید کرد و گفت: نباید مردم را دسته بندی و رنگبندی کنیم.نباید تنها از دوستان و همکلاسی ها برای اداره کشور استفاده کرد بلکه باید فضا برای ورود نخبگان و شایسته سالاری باز باشد. در کشور هرکس که در چارچوب نظام و رهبری فکر کند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان نیز به مسائل مربوط به زنان  که 50 درصد جامعه را تشکیل می دهند اشاره داشت و تأکید کرد:جمع بزرگی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بانوان هستند که باید برای اشتغال ، ازدواج،سلامت و دیگر مسائلشان برنامه داشت.


https://shoma-weekly.ir/DCyUjs