مجلس

سیاستهای ابلاغی سلامت باید اجرایی شود

سیاستهای ابلاغی که رهبری معظم اعلام کردند، بسیار جامع و کامل بوده است به طوری که ایشان در زمینه آموزشی، بهداشتی، درمانی، پژوهشی و حتی طب سنتی و گیاهان دارویی خیلی کامل مشخص کرده‌اند و شرح وظایف بیان شده است.
شهلا میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای سلامت و بهداشت کشور گفت: سیاستهای ابلاغی که رهبری معظم اعلام کردند، بسیار جامع و کامل بوده است به طوری که ایشان در زمینه آموزشی، بهداشتی، درمانی، پژوهشی و حتی طب سنتی و گیاهان دارویی خیلی کامل مشخص کردهاند و شرح وظایف بیان شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت کارگروهی تشکیل داده است تا با بررسی این سیاستها وقوانینی که مجلس در رابطه به بهداشت وسلامت مصوب کرده است، باهم مقایسه کنند و آن مواردی که در قانون بیان نشده است را به صورت لایحه به مجلس بیاورند و به تصویب برسد. برای تصویب قانون اگر از سوی دولت به عنوان لایحه بیاید بهتر است زیرا منابع مالی آن را دولت در نظر میگیرد و با تامین اعتبار، ما هم به راحتی میتوانیم آن قوانین را مصوب کنیم.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از ابلاغ این سیاستها جلساتی را برگزار کردند با هدف اینکه این سیاستها اجرایی بشود و مانند قوانین دیگر چون برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز و... مغفول نماند.

وی افزود: در بودجه ۹۳ نسبت به سال ۹۲، مبلغ قابل توجهی در ارتباط با بهداشت و درمان و سلامت تخصیص داده شد. که با افزایش یک درصد مالیات برارزش افزوده یا قانون هدفمندی یارانهها این مبلغ تامین میگردد. همه اعضای کمیسیون معتقدند که این منابع مالی باید درست مدیریت بشود در جای خودش هزینه شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان داشت: از این رو جلسهای با وزیر بهداشت و وزیر رفاه و تعاون جلسهای داشتیم و گزارشی از عملکرد آنها گرفته شد. آنجا هم تاکید شد مسئله بیمه همگانی که وزارت کار و تعاون با محوریت وزارت بهداشت باید انجام بدهد زودتر این برنامه را اجرایی کند تا مردمی که بیمه نیستند، بتوانند از امکانات بیمه برای حل مسایل سلامتی و بهداشت استفاده کنند.

نماینده مردم ساوه با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانهها اظهار داشت: در فاز دوم هدفمندی یارانهها قرار بر این است که در حمایت از تولید، زیرساختهای عمرانی، قسمتی از سلامت و محیط زیست و ساماندهی ناوگان حمل و نقل داخلی شهرها توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: در سال ۹۳ اگر بودجهای هم در نظر گرفته شده است، از جیب مردم این بودجه را تامین کردهاند. افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمند کردن یارانهها اینها منابعی است که مردم تامین میکنند. لذا مجلس باید با ‌‌نهایت دقت و تلاش، نظارت کند که این مبالغ را که مردم تامین کننده آن هستند، در جهت رفاه حال مردم و رفع مشکلات مردم هزینه شود. به خاطر همین در کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان تمام توجه نمایندگان به این است که تمام هزینهها درجای خودش مصرف شود.

ص5

https://shoma-weekly.ir/HgMzSK