مجلس

سپردن سلامت یک پنجم جمعیت کشور به «باد» غلط است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به آلودگی کلان‌شهرها بویژه تهران گفت: نباید بنشیند و منتظر وزیدن باد باشد.
لاله افتخاری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای سالامی در گفت‌وگو با فارس با ابراز تاسف از وضعیت نامطلوب آلودگی هوا و عدم رسیدگی از سوی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه در مورد آلودگی هوا، محیط زیست برنامه و طرح جامع و تاثیرگذاری ندارد؛ پیگیری‌های ما نیز در این زمینه به نتیجه مطلوبی نرسید.

وی افزود: معمولا در این میان مسئولان محیط زیست به ویژه رئیس آن مشغول فرافکنی هستند. بخشی از مشکلات اساسی در این زمینه به این مسئله برمی‌گردد که مجلس نمی‌تواند معاون‌های رئیس جمهور را مانند وزرا مورد استیضاح قرار دهد لذا نمایندگان دسترسی کمتری از این جهت دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رود مسئولان بدون اینکه نمایندگان بخواهند به سوال و مواردی از این قبیل متوسل شوند خود آنان دقت لازم را داشته و به وظایف خود عمل کنند.

افتخاری همچنین یادآور شد: اگر مشکلی بر سر راه مسئولان به ویژه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست وجود دارد باید آن‌را مطرح کنند نه اینکه هر زمان آلودگی پیش می‌آید منتظر بمانند تا باد و بارندگی صورت گیرد؛ این اصلا صحیح نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه اخیرا شاهد آلودگی بسیار شدیدی هستیم که باعث بیماری‌های متعدد و مرگ و میر هموطنانمان شده است. لذا در این زمینه باید اهتمام و توجه جدی صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که پیش فروش خودرو از سوی دولت نیز صورت گرفته است با ورود خودروهای جدید آلودگی هوا تشدید خواهد شد. همچنین بدهی دولت به شهرداری تهران و مسئولیتی که در این قبال داشته نیز انجام نشده است.

افتخاری در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: در بحث حمل و نقل عمومی، دولت باید مسئولیتی که متعهد شده را مورد توجه قرار دهد از آنجایی که یک پنجم جمعیت ایران در تهران زندگی می‌کنند و بقیه هم به نوعی رفت و آمد داشته و درگیر هستند، بنابراین خدمت در این زمینه خدمت به همه مردم کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به سابقه مسئولیت 6 ساله خانم ابتکار در کارگروه محیط زیست شورای شهر تهران و داشتن اشراف به مشکلات زیست محیطی یقین داریم که دیگر در مسائل محیط زیست از سوی ایشان جای هیچ گونه کوتاهی نیست. اگر مشکل و بحثی در این زمینه وجود دارد ایشان مطرح کنند و یا در برنامه ششم و بودجه 95 می‌توانند یک طرح و یا لایحه ارائه داده و طرح جامع خود را مطرح کنند تا پیگیری های لازم انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد: مردم به سبب این آلودگی شدید در حال خسارت دیدن هستند لذا لحظه به لحظه باید برنامه‌های مدون در این زمینه صورت گیرد. انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به ویژه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این زمینه اهتمام جدی‌تری در پیش گیرد. مسئولان باید هم در پیشگاه خدا و هم مردم و خانه ملت پاسخگو باشند.

https://shoma-weekly.ir/HqUmTP