مجلس

سوری: لبخندهای دیپلماتیک باید در واقعیت نمایانگر شود

ما با دنیا مشکلی نداریم پس باب مذاکره باز است؛ اما آمریکا با توجه به نقش سلطه گری خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل استقلال کشور و به خطر افتادن منافعش در منطقه، 35 سال با کشور ما دشمنی می کند. حال امروز که باب مذاکره باز شده و مقام معظم رهبری استراتژی آن را بیان فرمودند، این مذاکرات بلا مانع است.
حجت الله خدایی سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوری اسلامی در پاسخ به خبرنگار «شما» در خصوص استراتژی مطلوب در مذاکرات ایران و آمریکا، اظهار داشت: ما با دنیا مشکلی نداریم  پس باب مذاکره باز است؛ اما آمریکا با توجه به نقش سلطه گری خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل استقلال کشور و به خطر افتادن منافعش در منطقه، 35 سال با کشور ما دشمنی می کند. حال امروز که باب مذاکره باز شده و مقام معظم رهبری استراتژی آن را بیان فرمودند، این مذاکرات بلا مانع است.

وی افزود: در این مذاکرات ما در موضع اقتدارهستیم نه موضع ضعف؛ ما در موضعی هستیم که آمریکاییها به این نتیجه رسیده اند که باید برای حل مسائل، با ما مذاکره کنند. این مذاکرات در رابطه با مسائل هسته ای، برداشت تحریم ها و مسائل منطقه ای است. اما اینکه رئیس جمهور ما به عنوان نفر دوم و مسئول اجرایی کشور بخواهد از آن اصول ما عدول کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که البته این کار را هم نخواهد کرد.

نماینده مردم سلسله و دلفان خاطر نشان کرد: ما سر جنگ و در گیری  با کسی نداریم. حرف این است که آمریکاییها در مسائل منطقه قدرت ایران را به رسمیت بشناسند تا مذاکرات انجام بشود. باب مذاکره در اسلام و تاریخ ایران وجود دارد اما مصالح و منافع باید در نظر گرفته شده است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: استراتژی که دولت در مذاکرات در نظر دارند و بایستی با کار کارشناسی و استفاده از کلیه نخبگان و صاحب نظران در مسائل سیاسی کشور و هماهنگی با نظر مقام معظم رهبری انجام شود. مردم هم منتظر مذاکرات در این چهار چوبها هستند.

وی با اشاره به سابقه آمریکاییها و جایگاه آنها در افکار عمومی ملت ایران یاد آور شد: با توجه به اینکه آمریکاییها تا کنون با ما صادق نبودند و این عدم صداقت در اذهان عمومی ملت ایران نهادینه شده است، آنها باید  صداقت خود را در این مذاکرات به نمایش بگذارند. همچنین تیم مذاکره کننده ما هم باید در قبال اخذ امتیاز، مذاکرات را ادامه دهد. با این لبخندهای دیپلماتیک و پرستیژهای سیاسی ما به نتیجه نخواهیم رسید مگر اینکه در واقعیت نمایانگر شود.

 سوری با بیان شرایط دولت آمریکا در این مذاکرات و اظهارات اخیر اوباما در نشست با نتانیاهو اظهارداشت: اوباما در داخل آمریکا با مشکلاتی مواجه است. وجود گروههای سیاسی تندرو و جمهوریخواهان که مخالف این مذاکره هستند، همچنین لابی های قوی صهیونیستی که در کنگره و مجلس سنای آمریکا نفوذ دارند، حتی برخی از کشورهای عربی  که محور سازش هستند، در مخالفت با این مذاکرات فشارهای زیادی میآورند. به همین دلیل اوباما نمی خواهد درخواست مذاکره و ضعف خود را علنی کند.

وی ادامه داد: گزینه نظامی آمریکا 35 سال است که بر روی میز قرار دارد، چه تاثیری بر ملت ایران داشته است؟ ما قویا اعلام می کنیم، اگر آمریکا یک روز و حتی یک ثانیه می توانست از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کند، تردیدی نداشت و استفاده می کرد. اما این رفتارها، یک استراتژی برای ایجاد رعب و وحشت برای رقبا در رسانه ها و افکار عمومی جهان است تا اعلام کند در مذاکرات موضع  آنها موضع قدرت است نه ضعف.

خدایی سوری تصریح کرد: اگر موضع آمریکا، موضع قدرت بود حاضر به تماس تلفنی با رئیس جمهور
نمی
شد. همچنین سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل دارای امتیازاتی بود. همین امر که آنها معترف به نقش عظمای رهبری شدند و پذیرفتند ایران یک رهبر قوی و مقتدردارد که این رهبری ضمن اینکه فرد قدرتمندی از جهت سیاسی است، رهبری مسائل دینی را به دست دارد. لذا ایشان فتوی داده است و این فتوی برای کلیه ایرانی ها الزام آور است. آنها اعتقاد پیدا
کرده
اند که ایران به سمت بمب هسته ای نمی رود . این بزرگترین دستاورد سیاسی- دیپلماسی برای کشور ما در طول این 35 است.

وی در پایان خاطر نشان کرد : امروز ما بر مواضع و اصول خود پایبند هستیم و به دنبال عزتی که مقام معظم رهبری در چهار چوب حکمت و مصلحت تعریف کرده اند، مذاکرات را ادامه می دهیم. چنانچه از ابتدای مباحث هسته ای با توجه به اینکه بهNPT   پیوسته ایم و کلیه پروتکلهای آن را قبول کرده ایم ، پای میز مذاکره می نشینیم و از حق خود دفاع می کنیم، زیرا ما خود را صاحب حق می دانیم. آنها نتوانسته اند کشور ما را  در دنیا منزوی کنند زیرا افکار جمهوری اسلامی ایران بر ملتهای منطقه و حتی آمریکا تاثیر گذاشته است.

https://shoma-weekly.ir/lXZebT