مجلس

سوال از رئیس جمهور باید آرام بی غرض و منصفانه مطرح شود

حمید رضا فولادگر عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در این زمینه گفت : بحث مقام معظم رهبری بر روی نکشاندن اختلافات به سطح جامعه است که این مبحثی است که همه باید از آن تبعیت کنند خصوصا رؤسای قوا باید توجه کنند .

حمید رضا فولادگر عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در این زمینه گفت : بحث مقام معظم رهبری بر روی نکشاندن اختلافات به سطح جامعه است که این مبحثی است که همه باید از آن تبعیت کنند خصوصا رؤسای قوا باید توجه کنند .
وی در خصوص ضرورت سؤال از رئیس جمهور در این برهه زمانی عنوان کرد‌: ‌در خصوص ضرورت سؤال از رئیس جمهور در این زمان و نتیجه‌گیری از آن نظر افراد متفاوت است . من خودم شخصا امضا نکردم و موافق هم نبودم زیرا معتقدم که نتیجه‌ای نمی‌گیریم‌. اما اکنون یک عده از نمایندگان این سؤال را می‌خواهند انجام دهند‌؛ اگر خود این مسئله تبدیل به یک عامل اختلاف شود  و به بیرون مجلس بکشانیم‌، این خود نقض غرض است‌. من تاکید می کنم که از سؤال کننده ها نبودم زیرا معتقدم در این چند ماه پایانی و این شرایط اقتصادی جوابی نخواهیم گرفت اما عده ای از نمایندگان اگر بر اساس اختیارات قانونی بخواهند این کار انجام بشود آن را به یک بحران تبدیل کنیم این خود نقض غرض است . باید سعی کنیم که این مسئله در مسیر خود طی شود و خیلی هم نباید این مسئله را مسئله اساسی کشور مطرح کنیم باید سعی کنیم این منشا اختلاف نشود و در یک محیط آرام و بی غرض و منصفانه سؤال مطرح شود و ایشان هم جواب بدهند و این خود یک عامل اختلاف نشود .  
نماینده مردم رشت:
برای حل مشکلات ارزی مجلس باید دربرنامه پنجم بازنگری کند
کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ارزیابی‌ روند رو به کاهش نرخ ارز گفت : آنچه که در قانون بودجه به عنوان بحث اقتصادی مطرح است‌، نرخ پایه ای که ما در بودجه مشخص نموده‌ایم همان 1226 تومان است‌. همچنین در این قانون اختیار داده شده است که ارز شناور مدیریت شده را تعیین نمایند‌. یعنی اگر قیمت ارز بالا می رود به نحوی مدیریت کند که به پایه برسد‌. ما نمی‌گوییم نرخ ارز را تک نرخی کنید و معتقد‌یم ارز شناور شده همان تک نرخی است .
وی افزود : اکنون دولت ارز را در بازار بیش از دو هزار تومان می‌فروشد و تقریبا به یک نقطه شناور رسانده است. یعنی همین مقدار مورد نظر دولت است‌. اعتقاد داریم هر گونه باز نگری در بحث ارز و بودجه باید حتما نظر و مشورت مجلس باشد و از طرفی هم متاسفانه دولت سیاستهای درست اقتصادی ندارد. آنچه ما اکنون گرفتار آن هستیم متاسفانه خود دولت در گرانی ارز دخالت دارد یعنی اگر در همان روزهای اول دولت ورود پیدا می کرد و بازار را کنترل می‌کرد و به‌ دلال‌ها اجازه نمی‌داد و هم ارز دولتی را ارائه می داد می‌توانست موضوع را مدیریت کند‌. اما حالا کار به جایی رسیده که بسیار سخت می‌توان آن را مدیریت کرد و به نظر من آقای بهمنی صلاحیت انجام این کار را ندارد و ایشان نباید در این مسند قرار گیرد.  
کوچکی نژاد در خصوص تدابیر مجلس در این راستا خاطر نشان کرد‌: به نظر من مجلس باید برنامه پنجم را باز نگری کند و انتخاب رئیس بانک مرکزی هم به دست دولت و هم با نظر مجلس باشد‌. هم اینکه سیاستهای پولی خارج از دولت لحاظ بشود‌. بسیاری از کشورهای دنیا از این روش استفاده می‌کنند‌. ما در برنامه پنجم به دنبال این مسئله بودیم ولی به دلیل فضا سازیهایی که شد این بحث نا‌کام ماند‌. در برنامه خواهان انتخاب رئیس بانک مرکزی توسط رؤسای سه قوا بودیم تا در مجلس پاسخگو باشد . به نظر می رسد این مسئله باید مورد بررسی قرارگیرد. البته هم اکنون مجلس و دولت و دستگاههای امنیتی باید تدابیر لازم را داشته باشند و با یکدیگر هماهنگ باشند .

https://shoma-weekly.ir/Ib0m3K