جامعه

سواد رسانه‌ای اصلی‌ترین راه کاهش جرایم سایبری

مشاور اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: اصلی ترین راه کاهش جرایم سایبری آگاه سازی جامعه و افزایش ظرفیت و توان سواد رسانه‌ای، اطلاعاتی و مالی در خانواده‌ها است.

سلجوقی در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت وگو در مورد راهکارهای پیشگیرانه در کاهش انواع کلاهبرداری‌ها درفضای مجازی گفت: در کنار افزایش سواد رسانه‌ای باید ساختارهای کشور نیز بر اساس روش‌های روز اداره شود.

وی افزود: وقتی در فضای مجازی زندگی می‌کنیم باید روش‌ها، دستور العمل‌ها و قوانین و رفتارهای مورد استفاده دستگاه‌های اجرایی، دولتی و وابسته به قوه قضاییه نیز به روز شود.

سلجوقی تصریح کرد: نمی‌شود با روش‌های سنتی به فضای مجازی و سایبر حاکم شد و ضروری است که نگاه مجدد به روش‌ها و رویکرد‌های دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه و پلیس فتا در روند پیگیری پرونده‌های قضایی صورت بگیرد.

دکتر وحید مصدقی، مدیر کل سابق فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در این برنامه با تایید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مهمترین مشکل در مسیر قضایی این است که وکیل بعد از وقوع جرم درکنار خانواده‌ها می‌آید در صورتی که وجود وکیل خانواده در خانواده‌ها، می‌تواند از مشکلات احتمالی پیشگیری کند.

وی افزود: افراد سود جو و کلاهبرداران فضای سایبر متناسب با افراد برنامه ریزی می‌کنند و لزوما در مورد هر گروه زنان، آقایان، کودکان و.. یک نسخه و برنامه ریزی یکسان ندارند و بنا به شرایط هر گروه برنامه ریزی می‌کنند که ضروری است برای هر گروه هم راهکار و آگاه سازی مناسب داشت.

مصدقی اظهار داشت: قلدری و زورگویی در فضای مجازی، شکارچیان فضای سایبری، ارسال اطلاعات خصوصی توسط افراد که در بین کودکان معمول است، فیشینگ از طریق پیامک، شبکه‌های اجتماعی، کلاهبرداری شاهزاده نیجریه‌ای، دانلود تصادفی بد افزار، انتشار پست‌ها و مطالب دردسر ساز از مهمترین محورها و آسیب‌های فضای مجازی است که باید اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کاهش آن‌ها اتخاذ شود.

ابراهیم وثیقی، مدیر کل اسبق پیشگیری‌های امنیتی انتظامی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در ادامه بیان داشت: یکی از مشکلات در کشور ما در مورد جرایم سایبری این است که به جای اینکه پیشگیری‌های اولیه مطرح شود پیشگیری‌های ثانویه مطرح می‌شود.

وی افزود: در پیشگیری مهم ترین اصل این است که ریشه و فضای اولیه جرایم شناسایی و تحلیل شود تا اینکه مجازات تعیین و از تکرار جرم جلوگیری شود.

وثیقی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه اولیه فعالیت‌های سایبری که اصطلاحا رفتار مجرمین سایبری می‌گویند در بخش عملکردی دسترسی به هر گونه خدمات اطلاعاتی و الکترونیکی است ضروری است واحدهایی که خدمات اینترنتی در این عرصه را به مردم ارائه می‌دهند در مورد آسیب پذیری خود شناخت، تحلیل، راه حل و آموزش داشته باشند.

مدیر کل اسبق پیشگیری‌های امنیتی انتظامی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر زمینه فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی افزایش یافته است اهمیت این موضوع را تشدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات اینترنتی در دنیا توسط واحدهای ارائه دهنده بر اساس مشاوره با خانواده تعریف و تعیین می‌شود گفت: برای جلوگیری از جرایم از منشا به جای پیشگیری‌های بعدی و قضایی باید پیشگیری اولیه انجام شود تا حقوق بزه دیده حفظ شود.

https://shoma-weekly.ir/Pq8xk5