مجلس

سهم عوامل موثر داخلی در رکود بازار بیش عوامل بیرونی است

70الی 75 درصد مشکلات اقتصادی ما به فضای داخلی کشور که عمدتا به ساختار اقتصادی ایران باز می گردد، مربوط است. بنابراین با این نگاه برای رفع معضلات اقتصادی کشور باید اصلاح ساختاری صورت گیرد و بحث تحریم‌ها کمرنگ دیده می‌شود.
محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص عوامل مؤثر در رکود اقتصادی ایران اظهارداشت: با نگاه کلی رکود در شرایط اقتصادی ایران متاثر از عوامل درونی و بیرونی اقتصادی است. در واقع این عوامل مرتبط با کشور ما به دو بخش تقسیم می شود، یکی از این موارد به حوزه تحریم ها بر می گردد. البته این تحریم ها وزن زیادی در اقتصاد ایران ندارند؛ اگرچه در رکود اقتصاد ایران اثرگذار هستند ولی سهم عمدهای را ایفا نمیکنند، شاید در شرایط امروز اقتصاد سهم آنها،حدود 20 الی 25 درصد باشد که در مشکلات اقتصادی ایران قابل احساس است .

وی در گفتگو با خبرنگار «شما»، افزود: بنده معتقدم که 70الی 75 درصد مشکلات اقتصادی ما به فضای داخلی کشور که عمدتا به ساختار اقتصادی ایران باز می گردد، مربوط است. بنابراین با این نگاه برای رفع معضلات اقتصادی کشور باید اصلاح ساختاری صورت گیرد و بحث تحریمها کمرنگ دیده میشود.

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به عوامل مؤثر بیرونی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد، یکی از مشکلات ما وجود عوامل خارج از کشور است، که با توجه به کشورهای جهانی ما با رکود جهانی مواجه هستیم؛ یعنی ما در شرایطی قرار گرفته ایم که قیمتهای جهانی کالاهای اساسی که به شدت بر ‌‌بازار ایران اثرمیگذارند، به کمترین حد خود رسیدهاند؛ به طور مثال هم اکنون هرتن مس از 8 هزار دلار رسیده به 4 هزار دلار، نفت از بشکه حدود بالای 100 هزار دلار به زیر 40 دلار رسیده است؛ فولاد و بخش زیادی از کالاها هم به همین منوال، درطی این مدت کاهش قیمت داشته است.

وی افزود: وقتی رکود جهانی منطقه را گرفته باشد، مسلما آثار آن بر کشور ما ناخواسته بهوجود خواهد آمد. لذا این عوامل در کنار هم شرایط کشور را خاص کرده است؛ البته کشورهای دیگر در برابر رکود جهانی مقابله هایی دارند،اما آنچه موجب تفاوت ما با این کشورها می شود، این است که میزان صدمه آنها از رکود جهانی تنها کاهش سود است ولی در کشور ما منجر به تعطیلی بنگاههای اقتصادی شده است. لذا ما باید این مقاوم سازی را در کشور داشته باشیم که در زمان بحران جهانی خروجی آن بتواند، فقط سودمان را کاهش دهد نه بنگاهها تعطیل شود.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی میتواند امروز کلید اصلی حل مشکل اقتصاد ایران، در مقابله با جریان رکود جهانی باشد. رکودی که امروز یکی از مؤلفههای سنگین اثر گذار در اقتصاد همه کشورها و کشور ما شده و همه را گرفتار کرده است. از طرفی هم بخشهای مربوط به تحریم ها و اصلاح ساختارها، می توان به عنوان سه دلیل عمده برای ایجاد مشکلات اقتصاد ایران نام برد. وجود ساختار نامناسب اقتصادی همانند افزایش حجم نفت در بودجه عمومی، افزایش سهم دولت در تصدی گری دولت در اقتصاد همچنین موضوع تحریم ها و رکود جهانی سه معضل اصلی در اقتصاد کشور است که باید بگویم راهکار همه این مشکلات در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری تبیین شده است؛ لذا اگر به این سیاستهای ابلاغی به درستی عمل شود، می توانیم امید داشته باشیم که عوامل ناشی از رکود و ناشی از شاخصه بیکاری در اقتصاد ایران بتواند خودش را نشان بدهد.

پورابراهیمی با اشاره به عدم تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: البته مجلس و دولت در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری حرکتهایی راداشته اند؛ اما عدم رضایت ایشان در نشستهای اخیرشان بیانگر، واقعیت عدم تحقق این سیاستها بودکه این موضوع را کسی نمیتواند کتمان کند. نگاه ما این بوده که ریل حوزه اقتصادمقاومتی را در بخشهای مختلف ببینیم. خوشبختانه قوانینی که در این چند سال به ویژه یکسال اخیر با موضوعات مختلف تصویب شد؛ قوانین رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، قانون تنظیم و الحاق بخشی از مقررات مالی دولت، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه در راستای اقتصاد مقاومتی است. معتقدم این مسیر، توسط مجلس ریل گذاری خوبی شده است و باید بعد نظارتی مجلس تقویت شود.

https://shoma-weekly.ir/mboDgX