چندی پیش مسدود شدن ناگهانی بخشی از خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین(ع) و تغییرات نوع تردد خودروها در خیابان مجاهدین اسلام، پیروزی و میدان شهدا چند ماهی موجب ترافیک این مسیرها و مسیرهای منتهی به آنها شد.
احمد جان نثاری – چندی پیش مسدود شدن ناگهانی بخشی از خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین(ع) و تغییرات نوع تردد خودروها در خیابان مجاهدین اسلام، پیروزی و میدان شهدا چند ماهی موجب ترافیک این مسیرها و مسیرهای منتهی به آنها شد.
مهرماه امسال خبر از اجرای پروژه 17 شهریور و (میدان شهدا- میدان امام حسین(ع) ) و طرح پیادهرو شدن بخشی از خیابان 17 شهریور از میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) داده شدو بنا بود با اجرای این طرح هیچ وسیله نقلیهای اعم از شخصی و عمومی در این مسیر حق تردد نداشته باشد.
همزمان با اجرای پروژه 17 شهریور ، برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این تصمیم شهرداری معترض بودند و اظهار نظرهای مختلفی در این خصوص داشتند که در همین زمینه حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: این طرح توجیه فنی ندارد و شهرداری سر خود آن را انجام داده است. شورا با طرح پیادهراه خیابان 17 شهریور موافق نبود و 24 اردیبهشت درخواست توقف آنرا تا زمان ارائه مطالعات ترافیکی داده بود.
به گفته حمزه شکیب، در این جلسه اعضاء به این نتیجه رسیده بودند که ساخت پیاده راه ما بین میادین امام حسین(ع) و شهدا فاقد توجیه فنی است و تا اعلام نتیجه قطعی باید متوقف شود.
شکیب با اشاره به مشکلات ترافیکی ایجاد شده در خیابان 17 شهریور پس از اجرای طرح پیاده راه سازی این خیابان گفت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که شهرداری سر خود آن را انجام داده و قاعدتا باید مصوبه آن را از شورا می گرفت و هماهنگیهای لازم با کمیسیونهای تخصصی انجام می شد.
اما محمد باقر قالیباف، شهردار تهران از پروه 17 شهریور دفاع کرد و گفت: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم البته بهترین گزینه های ترافیکی در آنجا در حال پیاده شدن است و اگر راه حل های بهتری وجود داشته باشد از پیشنهاد این راه حل ها استقبال می کنیم.
قالیباف به میدان امام حسین(ع) و میدان شهدا اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد و ما نیز سعی در رفع این مشکلات داریم ولی اگر شهروندان تحمل کنند در آینده این پروژه یکی از مهمترین پروژهها خواهد بود و شهروندان از آن استفاده خواهند کرد.
وی با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم حرف مرد یکی نیست و حرف دوتاست گفت: هر موقع احساس شود که اشتباه کردهایم، اعلام میکنیم که این منطقی است و انسان هر کجا که دید کاری را به اشتباه انجام داده است باید اذعان کند که اشتباه کرده است.
اما با افتتاح مسیر پیادهروی 17 شهریور (میدان شهدا تا امام حسین(ع) بار ترافیکی زیادی در خیابان اطراف این محدوده به وجود آمد که اعتراضات شهروندان را به همراه داشت.
در نهایت پس از بازدید و تذکرات اعضای شورای شهر تهران از پروژه 17 شهریور و مسیر اشاره شده، مسئولان شهرداری وعده دادند با راهاندازی اتوبان امام علی(ع) بخش مهمی از مشکلات شهروندان و بار ترافیکی این محدوده برطرف خواهد شد.
اما این پایان ماجرا نبود و مسئولان شهری که میدیدند شهروندان برای تردد در این مسیر با مشکلاتی روبرو هستند برای رفاه حال بیشتر آنها تمهیداتی را در نظر گرفتند و در این زمینه ونهایی را برای جابهجایی شهروندان در این مسیر در نظر گرفتند.
با تردد ونهای در نظر گرفته شده از سوی شهرداری، راکبان موتورسوار نیز فرصت را غنیمت دانستند و از مسیر ایجاد شده برای تردد استفاده کردند.
علیرغم تأکید مسئولان شهری بر اینکه به هیچ عنوان به خودروهای شخصی اجازه تردد در این مسیر را نخواهند داد، اواخر هفته گذشته مجددا بخشی از این مسیر بر روی خودروهای شخصی باز شد.
در حالی مسئولان شهرداری و راهنمایی و رانندگی مسیر سنگفرش شده و پیادهرو میدان شهدا تا میدان امام حسین(ع) را مجددا باز کردهاند که سؤالات بیشماری در ذهن شهروندان در این منطقه به وجود آمده است. در همین راستا یکی از ساکنان خیابان شهداگفت: اگر قرار بود این محدوده، مسیر تردد خودروها باشد نیازی نبود که شهرداری پول هنگفتی را صرف کند و این مسیر را سنگفرش نماید! این کار شهرداری هیچ گونه توجیهی ندارد.
حسین بیادی،نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با ابراز تأسف از این حرکت شهرداری نیز بیان داشت: بهزودی اعضاء شورا بازدیدی از این منطقه خواهند داشت و نکات لازم را به مسئولان شهرداری اعلام خواهند کرد.
در حال حاضر بخشی از مسیر میدان شهدا به سمت میدان امام حسین(ع) باز شده است و خودروهای سنگین و نیمه سنگین بر روی سنگفرشهای این پیادهرو حرکت میکنند و منجر به خراب شدن سنگ فرشهای این مسیر میشوند که هزینه هنگفتی برای این سنگ فرش ها شده است که با توجه به حجم بالای تردد خودروها به زودی باید یا مجدد آسفالت و یا با توجه به اینکه اعلام شده این باز شدن به صورت موقت و تا افتتاح پروژه اتوبان امام علی(ع) است، باید مجدد سنگ فرش شود که یک هزینه بالایی برای شهرداری در بر خواهد داشت.
این در حالی است که میدان شهدا با توجه به تردد بالای عابران پیاده و خودرو تنها در یک سو از پل عابر پیاده برخوردار است که آن هم سالها است در انتظار پله برقی است و به دلیل نداشتن پله برقی عملا بدون استفاده است در حالی که سالها است این پل نصب شده و درخواست های مکرر مردم، کسبه محل و رانندگان خودروها برای نصب پله برقی برای این پل صورت گرفته است، شهرداری تهران باید پاسخگو باشد که چطور برای انجام این کار ضروری حاضر به انجام هزینه نیست که هم در کاهش ترافیک اثرگذار است و هم در کاهش تصادفات و سلامت جسمی عابران پیاده اما هزینه کلانی صرف سنگ فرش کردن مسیری می کند که بعد از پایان کار قرار است با چرخ خودروها از بین برود.
مهرماه امسال خبر از اجرای پروژه 17 شهریور و (میدان شهدا- میدان امام حسین(ع) ) و طرح پیادهرو شدن بخشی از خیابان 17 شهریور از میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) داده شدو بنا بود با اجرای این طرح هیچ وسیله نقلیهای اعم از شخصی و عمومی در این مسیر حق تردد نداشته باشد.
همزمان با اجرای پروژه 17 شهریور ، برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این تصمیم شهرداری معترض بودند و اظهار نظرهای مختلفی در این خصوص داشتند که در همین زمینه حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: این طرح توجیه فنی ندارد و شهرداری سر خود آن را انجام داده است. شورا با طرح پیادهراه خیابان 17 شهریور موافق نبود و 24 اردیبهشت درخواست توقف آنرا تا زمان ارائه مطالعات ترافیکی داده بود.
به گفته حمزه شکیب، در این جلسه اعضاء به این نتیجه رسیده بودند که ساخت پیاده راه ما بین میادین امام حسین(ع) و شهدا فاقد توجیه فنی است و تا اعلام نتیجه قطعی باید متوقف شود.
شکیب با اشاره به مشکلات ترافیکی ایجاد شده در خیابان 17 شهریور پس از اجرای طرح پیاده راه سازی این خیابان گفت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که شهرداری سر خود آن را انجام داده و قاعدتا باید مصوبه آن را از شورا می گرفت و هماهنگیهای لازم با کمیسیونهای تخصصی انجام می شد.
اما محمد باقر قالیباف، شهردار تهران از پروه 17 شهریور دفاع کرد و گفت: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم البته بهترین گزینه های ترافیکی در آنجا در حال پیاده شدن است و اگر راه حل های بهتری وجود داشته باشد از پیشنهاد این راه حل ها استقبال می کنیم.
قالیباف به میدان امام حسین(ع) و میدان شهدا اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد و ما نیز سعی در رفع این مشکلات داریم ولی اگر شهروندان تحمل کنند در آینده این پروژه یکی از مهمترین پروژهها خواهد بود و شهروندان از آن استفاده خواهند کرد.
وی با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم حرف مرد یکی نیست و حرف دوتاست گفت: هر موقع احساس شود که اشتباه کردهایم، اعلام میکنیم که این منطقی است و انسان هر کجا که دید کاری را به اشتباه انجام داده است باید اذعان کند که اشتباه کرده است.
اما با افتتاح مسیر پیادهروی 17 شهریور (میدان شهدا تا امام حسین(ع) بار ترافیکی زیادی در خیابان اطراف این محدوده به وجود آمد که اعتراضات شهروندان را به همراه داشت.
در نهایت پس از بازدید و تذکرات اعضای شورای شهر تهران از پروژه 17 شهریور و مسیر اشاره شده، مسئولان شهرداری وعده دادند با راهاندازی اتوبان امام علی(ع) بخش مهمی از مشکلات شهروندان و بار ترافیکی این محدوده برطرف خواهد شد.
اما این پایان ماجرا نبود و مسئولان شهری که میدیدند شهروندان برای تردد در این مسیر با مشکلاتی روبرو هستند برای رفاه حال بیشتر آنها تمهیداتی را در نظر گرفتند و در این زمینه ونهایی را برای جابهجایی شهروندان در این مسیر در نظر گرفتند.
با تردد ونهای در نظر گرفته شده از سوی شهرداری، راکبان موتورسوار نیز فرصت را غنیمت دانستند و از مسیر ایجاد شده برای تردد استفاده کردند.
علیرغم تأکید مسئولان شهری بر اینکه به هیچ عنوان به خودروهای شخصی اجازه تردد در این مسیر را نخواهند داد، اواخر هفته گذشته مجددا بخشی از این مسیر بر روی خودروهای شخصی باز شد.
در حالی مسئولان شهرداری و راهنمایی و رانندگی مسیر سنگفرش شده و پیادهرو میدان شهدا تا میدان امام حسین(ع) را مجددا باز کردهاند که سؤالات بیشماری در ذهن شهروندان در این منطقه به وجود آمده است. در همین راستا یکی از ساکنان خیابان شهداگفت: اگر قرار بود این محدوده، مسیر تردد خودروها باشد نیازی نبود که شهرداری پول هنگفتی را صرف کند و این مسیر را سنگفرش نماید! این کار شهرداری هیچ گونه توجیهی ندارد.
حسین بیادی،نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با ابراز تأسف از این حرکت شهرداری نیز بیان داشت: بهزودی اعضاء شورا بازدیدی از این منطقه خواهند داشت و نکات لازم را به مسئولان شهرداری اعلام خواهند کرد.
در حال حاضر بخشی از مسیر میدان شهدا به سمت میدان امام حسین(ع) باز شده است و خودروهای سنگین و نیمه سنگین بر روی سنگفرشهای این پیادهرو حرکت میکنند و منجر به خراب شدن سنگ فرشهای این مسیر میشوند که هزینه هنگفتی برای این سنگ فرش ها شده است که با توجه به حجم بالای تردد خودروها به زودی باید یا مجدد آسفالت و یا با توجه به اینکه اعلام شده این باز شدن به صورت موقت و تا افتتاح پروژه اتوبان امام علی(ع) است، باید مجدد سنگ فرش شود که یک هزینه بالایی برای شهرداری در بر خواهد داشت.
این در حالی است که میدان شهدا با توجه به تردد بالای عابران پیاده و خودرو تنها در یک سو از پل عابر پیاده برخوردار است که آن هم سالها است در انتظار پله برقی است و به دلیل نداشتن پله برقی عملا بدون استفاده است در حالی که سالها است این پل نصب شده و درخواست های مکرر مردم، کسبه محل و رانندگان خودروها برای نصب پله برقی برای این پل صورت گرفته است، شهرداری تهران باید پاسخگو باشد که چطور برای انجام این کار ضروری حاضر به انجام هزینه نیست که هم در کاهش ترافیک اثرگذار است و هم در کاهش تصادفات و سلامت جسمی عابران پیاده اما هزینه کلانی صرف سنگ فرش کردن مسیری می کند که بعد از پایان کار قرار است با چرخ خودروها از بین برود.