جامعه

سم های خوش آب و رنگ

خوشبوکننده‌های مورد استفاده در لوازم آرایشی چه طبیعی و چه مصنوعی عوارضی را به‌دنبال دارد. خوشبوکننده‌های مصنوعی آلرژن بوده و احتمال ابتلا به آسم و تشدید حملات آن را افزایش می‌دهد.
سینا مشرقی-  پوست بدن انسان وسیع‌ترین ارگان است و خاصیت نفوذپذیری بسیار بالایی دارد. به همین دلیل اکثر ترکیباتی که روی پوست قرار داده می‌شوند به سرعت به جریان خون انتقال پیدا می‌کند.  چنانچه عادت دارید روزانه از انواع متعددی لوازم آرایشی استفاده کنید باید بدانید که البته بدون در نظر گرفتن لوسیون‌ها و شامپوها به‌ طور تقریبی سالانه دو کیلو و 300 گرم موادشیمیایی وارد بدن خود می‌کنید.
جالب است بدانید قرار دادن مواد شیمیایی روی پوست یا پوست سر مضرتر از خوردن آن است زیرا هنگامی که ترکیب شیمیایی یا مضری همراه با موادغذایی مصرف می‌شود، آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و معده آن را تجزیه کرده و در نهایت دفع می‌کند.  در حالی که اگر چنین ماده‌ای روی پوست قرار گیرد از طریق منافذ پوست بدون آنکه فیلتر شود مستقیماً جذب جریان خون شده و موجب تخریب ارگان‌های بدن می‌شود. شاید باور آن سخت باشد که بدانید حدود 10 هزار و 500 نوع ماده شیمیایی در خمیر دندان، کرم‌های ضدآفتاب، براق‌کننده‌های ناخن و دیگر محصولات آرایشی به‌کار برده می‌شود که تنها 13 درصد آنها بی‌خطر شمرده شده است.  بر این اساس می‌توان گفت روزانه حدود 126 ماده شیمیایی مختلف روی پوست استفاده می‌شود که 90 درصد آن هنوز تحت بررسی قرار نگرفته است. بنابراین طبق تحقیقات انجام شده روی 10 درصد بقیه ترکیبات شیمیایی محصولات آرایشی عاقلانه‌تر آن است که انواع کرم و لوازم آرایش که مصرف آن ضرورتی ندارد کنار گذاشته شود.  پژوهش‌های بسیاری حاکی از آن است ماده شیمیایی «پارابن» که در بسیاری دئودورانت‌ها و هزاران ماده آرایشی استفاده می‌شود مانند هورمون زنانه استروژن عمل کرده و رشد تومورهای سینه را افزایش می‌دهد.  علاوه بر این، «سولفات لاریل سدیم» که ماده اولیه چندین هزار محصولات آرایشی، شامپو، رنگ مو، سفیدکننده‌ها، شامپوی بدن، خمیر دندان، پاک‌کننده‌ها و صابون‌های مایع دستشویی است، سرطان‌زا بوده و عملکرد صحیح بسیاری واکنش‌های بدن را برهم می‌زند.  «فتالات» نیز ماده‌ای پلاستیکی است که در اغلب لوازم بهداشتی و آرایشی وجود دارد و طبق آزمایشات انجام شده ورود بیش از اندازه این ماده به بدن ارتباط مستقیمی با نقایص جنینی داشته و علاوه بر تأثیر بر سیستم تولیدمثل جنین باعث کاهش احتمال باروری مردان می‌شود.
خوشبوکننده‌های مورد استفاده در لوازم آرایشی چه طبیعی و چه مصنوعی عوارضی را به‌دنبال دارد. خوشبوکننده‌های مصنوعی آلرژن بوده و احتمال ابتلا به آسم و تشدید حملات آن را افزایش می‌دهد.  «متیل ایزوتیازولینول»، نوعی ماده نگهدارنده است که در شامپوها برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی‌های مختلفی نشان داده است این ماده شیمیایی جذب گردش خون شده و با آسیب به سلول‌های عصبی باعث اختلالات رشد سیستم عصبی و سردرد می‌شود. همچنین اختلال در بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده مغز نیز از دیگر عوارض ورود این ماده شیمیایی به بدن شمرده می‌شود.  «تولوئن» استخراج شده از نفت در ساخت بیشتر خوشبوکننده‌های صنعتی کاربرد دارد. این ماده شیمیایی با کم‌خونی مزمن ارتباط داشته و علاوه بر کاهش تعداد سلول‌های قرمز خونی، باعث اختلال عملکرد کبد و کلیه شده و بر رشد جنین نیز اثر منفی دارد.  روغن‌های معدنی، پارافین و پترولاتوم روی پوست پوشش چربی را به‌ وجود می‌آورند تا رطوبت پوست حفظ شود. این قبیل مواد نیز جذب بدن شده و علاوه بر کاهش رشد و تقسیم سلولی، باعث پیری زودرس پوست شده و اختلالات هورمونی و سرطان را به دنبال دارد.

https://shoma-weekly.ir/cfpqOP