ویژه

سلامت نظام اداری کشور

عدم بهره مندی از نیروهای متخصص و کاردان کشورمان و مخدوش شدن اصل شایسته سالاری در جذب نیروها برای فعالیت های نظام و سوء استفاده از روابط و رانت های فامیلی و قبیله ای و دوستانه موجب بی رغبتی در نیروهای شایسته و کارآمد از یک طرف و جسور شدن نیروهای کم توان و ناکارآمد از طرف دیگر می شود و این شکل از معادله تحقق اهداف تعریف شده نظام را برآورده نخواهد نمود .
حسین انواری- سیاست های کلی نظام اداری کشور توسط مقام معظم رهبری در فروردین ماه 1389 در 26 بند جهت اقدام ابلاغ گردید .

سیاست های مذکور از نظر حقوقی ذیل قانون اساسی و فوق قوانین عادی قابل تعریف است . سیاست های کلی نظام اداری کشور تضمین کننده سلامت و پویایی نظام اداری و ترسیم کننده چگونگی حرکت به سوی تحقق اهداف چشم انداز و اهداف عالیه نظام اسلامی است و بعنوان نقشه راه سلامت اداری باید بتواند جهت حرکت نظامندی را در یک ساختار منطقی و مبتنی بر بینش ارزشی اسلام ناب از وضعیت موجود بسوی وضعیت مطلوب اسلامی حاصل نماید .

گسترش فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی موجب پویایی و رشد فضائل اخلاقی و انضباط و خود کنترلی خواهد گردید .

در سازمان اداری اسلامی محور مدیریت مترتب به شناخت انسان و ارزشهای انسانی است . ارزشها ابزاری اند که انسان را در جهت رسیدن به کمال نهایی کمک می کنند که لازم است آموخته شوند .

سرنوشت حیات انسانها و پیشرفت های انسانی بعنوان مقدمه و زیربنای اصلی ارزش هایی است که در بحث مدیریت باید بدرستی تبیین و عملیاتی گردد .

سرمایه انسانی بعنوان مهم ترین محور نظام اداری نشان دهنده موجودی دانش افزارها ، فکرها ، مغزافزارها ، مهارتها ، توانایی ها و کارآمدی ها و سبک مدیریت در سازمان اداری کشور است .

کارآفرینی ها بر محور ارتقاء و بهره برداری از دانش و مهارت و توانمندی ها و نوآوریها ، توسعه
قابلیت ها و ظرفیت ها و مدیریت سرمایه های فکری استوار است .

در منظومه تفکر اسلامی ، جامعه انسانی نیازمند بهره وری و استفاده مناسب و هدفمند از مجموعه امکانات مادی و سرمایه انسانی دارد .

در نظام اداری اسلامی ، تقوا موجب افزایش کارآیی ، کاهش ضایعات ، برقراری نظم و انضباط و دوری از اسراف ، بهره وری از منابع و امکانات و موجب کاهش هزینه های نظارتی و افزایش امنیت همه جانبه در سازمان می گردد .

انسان موجودی است متفکر ، که فعالیت های او بر محور اندیشه استوار است و کردارش را شکل
می دهد . قیمت حقیقی «اعمال» به اندازه شناختی است که «عامل» دارد و تکامل انسان در گرو عمل او و وسیله رفیع شدن اوست .

هویت انسانی از « اندیشه علمی » و « انگیزه عملی » ساخته می شود و ناهماهنگی میان « دانش » و
« عمل » او را از حیات و هویت انسانی بی بهره می کند . هر قدر دانش و آگاهی انسان عمیق تر و کردارش حکیمانه تر ، و پیوند میان دانش و کوشش استوارتر باشد ، زندگی او خردمندانه تر و پر بارتر و در نتیجه او زنده تر خواهد بود . همت و کرامت انسان به اندازه شناخت و فعل ارادی اوست .

در نظام اداری حرکت و هرگونه اقدام بدون شناخت و کورکورانه بادوام و استوار نیست و شناخت و معرفت هنگامی دارای ارزش است که خاصیت نوربخشی داشته باشد .

اجرای سیاست های کلی نظام اداری کشور مستلزم تربیت نمودن و بهره مندی از مدیرانی است که با تعالیم اسلامی آشنا و با سبک مدیریت جهادی عمل نمایند . محصور شدن در هر نوع نظام دست و پاگیر پیچیده که وصول به اهداف عالیه و چشم انداز را کُند و یا خدشه دار کند نمی تواند مقبول باشد . از این رو نظام بروکراسی که زائیده و حاصل حاکمیت های طاغوتی است و در جهت تأمین نیازهای غرب طراحی و شکل گرفته و سازماندهی شده است . در نهایت به تقویت نظام استعماری و استثماری می انجامد و موجب می گردد نیروهای فکری و متخصص جوان کشورمان که براساس نیازهای دیگران سازماندهی شده اند جذب مراکز کار و تولید آنها شوند .

عدم بهره مندی از نیروهای متخصص و کاردان کشورمان و مخدوش شدن اصل شایسته سالاری در جذب نیروها برای فعالیت های نظام و سوء استفاده از روابط و رانت های فامیلی و قبیله ای و دوستانه موجب بی رغبتی در نیروهای شایسته و کارآمد از یک طرف و جسور شدن نیروهای کم توان و ناکارآمد از طرف دیگر می شود و این شکل از معادله تحقق اهداف تعریف شده نظام را برآورده نخواهد نمود .

https://shoma-weekly.ir/Me4ilP