جامعه

سفر و منافع بی‌شمار آن

مسافرت آدابی دارد که رعایت آنها، سفر را خوش و خاطره انگیز می کند. در ادامه احادیثی را می خوانید که به خوبی اهمیت سفر و آداب مسافرت را تبیین می کنند.
مسافرت آدابی دارد که رعایت آنها، سفر را خوش و خاطره انگیز می کند. در ادامه احادیثی را می خوانید که به خوبی اهمیت سفر و آداب مسافرت را تبیین می کنند.

اهمیت سفر

امیرمؤمنان (ع) میفرمایند: مسافرت کنید که در آن پنج فایده است: اندوه زدایی، درآمد زایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند (مستدرک الوسائل، ج8، ص115).

رسول خدا (ص) میفرماید: سه دعا بی تردید مستجاب است: دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش(النوادر، ج5، ص5).

آداب سفر

دعا وصدقه: رسول خدا(ص) هنگامی که به سفر میرفت، چنین دعا می کرد: خدایا از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بد منظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می برم (مصباح المجتهد، ص674).

امام صادق(ع) میفرمایند: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیه الکرسی بخوان (کافی، ج4، ص283).

زمان سفر: رسول خدا (ص)میفرماید: شبانه مسافرت کنید، زیرا زمین آن گونه که در شب پیموده می شود در روز طی نمی شود (تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج1، ص34).

امام صادق(ع) میفرماید: رسول خدا(ص) از اینکه مردی شبانه از سفر نزد خانوادهاش باز گردد نهی فرمود، مگر اینکه پیشتر آنان را خبردار کند (المحاسن، ص377).

لوازم سفر: رسول خدا(ص) میفرماید: نشانه شرافت و شخصیت فرد این است که هنگام سفر توشهاش خوب و دلپسند باشد (کافی، ج8، ص143).

هرگاه پیامبر(ص) مسافرت می کرد پنج چیز را همراه می برد: آیینه، سرمه‌‌دان، شانه، مسواک و قیچی (مکارم الاخلاق، ص252).

توقف کوتاه بین راه: رسول خدا(ص) میفرماید: هرگاه به مسافرت می روید در منزلگاهها توقفی کوتاه داشته باشید (جامع الصغیرف ج1ف ص1299.)

امام باقر(ع) میفرماید: هرگاه در زمین سرسبز و خرم سفر می کنید به آرامی سیر کنید و هرگاه زمین خشک و بی حاصل را می پیمایید به سرعت بگذرید (الفقیه، ج2، ص290).

سفر گروهی

تقسیم هزینه در سفر گروهی: رسول خدا(ص)میفرماید: از آداب سفر این است که همسفران هزینه سفر را پیشاپیش جدا و مشخص کنند که مایه آرامش خاطر و نیکخویی آنهاست (الفقیه، ج2، ص278).

امام باقر(ع)میفرماید: با همسطح خود همسفر شو، زیرا سفر با کسی که هزینه تو را میدهد مایه خواری مؤمن است (کافی، ج2، ص286).

امام صادق(ع) میفرماید: همسفرانی برگزینید که دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید (کافی، ج4، ص278).

انتخاب سرپرست: رسول خدا(ص) میفرماید: هر گاه سه نفر با هم به مسافرت می روند یکی را امیر و سرپرست خود کنند (جامع الصغیر، ج1، ص89).

مدارا: رسول خدا(ص) میفرماید: کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند پاداشش بیشتر و نزد خدا محبوب تر است (کافی، ج2، ص120).

امام صادق(ع) میفرماید: خوش اخلاقی و خوش مشربی با همسفران و فرونشاندن خشم از آداب سفر است (الفقیه، ج2، ص527).

خدمت: رسول خدا (ص) میفرماید: در سفر، بزرگ قوم خادم آنان است (بحارالانوار، ج73، ص273).

سوغات: امام صادق(ع) میفرماید: هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید، هرچند قطعه سنگی باشد (تفسیرالعیاشی، ج1، ص277).

برگرفته از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات

 

https://shoma-weekly.ir/Kj3lom