ویژه

سفره رنگین انتشاراتی‌ها برای نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تقریبا مانند جشنواره فیلم فجر است که همه فیلمسازان تلاش می‌کنند تا به سرعت مراحل تولید فیلم خود را انجام دهند تا فیلم به جشنواره برسد.

نرگس خانعلیزاده- همه فعالان عرصه کتاب و نشر تلاش میکنند تا بهترین آثار خود را به نمایشگاه کتاب برسانند و در اختیار مردم قرار دهند. نمایشگاه کتاب تقریبا مانند جشنواره فیلم فجر است که همه فیلمسازان تلاش میکنند تا به سرعت مراحل تولید فیلم خود را انجام دهند تا فیلم به جشنواره برسد. قطعا کتابهای زیادی در نمایشگاه امسال برای نخستین بار عرضه میشود؛ اما اگر قرار باشد عنوان و برند انتشارات را مدنظر قرار بدهیم، نهایتا به پنج ناشر زیر میرسیم که برترین کتابهایی را که امسال با خود به نمایشگاه میآورند، اینگونه معرفی کردهاند.

نشر افق

آوازهای کوچکی برای ماه، ترجمه گلاره جمشیدی: سرککشیدن به زندگی خصوصی دیگران، میلی است که باعث رواج قالب زندگینامه شده است. همه دوست دارند درباره ستارهها و چهرههای معروف چیزهای بیشتری بدانند. ناشرها هم مدام به بیوگرافینویسها، سفارش زندگینامههای مفصل و تحقیق میدهند. یکی از منابع این تحقیقها، نامههای خصوصی است. نامهها، جایی است که آدم در آنها آزادتر و راحتتر مینویسد و برای همین چیزهای بیشتری از درون افراد را آشکار میکند.برای همین انتشار مجموعه نامههای شخصیتهای معروف هم از قالبهای پرطرفدار است؛ مثلا همین کتاب، مجموعه نامهنگاریهای هفت ساله دو رماننویس بزرگ، گوستاو فلوبر و ژرژساند است. «دزیره»؛ از مجموعه عاشقانههای کلاسیک: نویسنده در رمان «دزیره» ماجرای زندگی دزیره کلاری همسر شارل چهاردهم و مادر اسکار اول را از زبان خودش شرح میدهد. داستان بهصورت خاطرههایی نوشته شده به قلم دزیره در دفتر اهدایی از سوی پدرش روایت میشود. ماجرا از زبان اولشخص نقل میشود. این رمان در مجموع اطلاعات خوبی را درباره زندگی دزیره کلاری و شخصیتهای همعصرش در صحنه سیاست و اجتماع فرانسه و وضع انقلاب به دست میدهد.

قطار شبانه لیسبن، پاسکال مرسیه با ترجمه مهشید میرمعزی: رمان «قطار شبانه لیسبن» نوشته پاسکال مرسیه و مجموعه چهار جلدی داستانهای کوتاه از نویسندگان مشهوری که در کارگاههای داستاننویسی آلمان از آنها استفاده شده است. رمان قطار شبانه لیسبننیز یکی از آثار ادبی آلمانی زبان بسیار مهم معاصر است این اثر یک رمان فلسفی بوده و در کشورهای آلمانی زبان مخاطبان بسیاری داشته است. همچنین یک فیلم نیز با اقتباس از این رمان ساختهاند و بازیگر مشهوری مثل «جرمی آیرونز» یکی از نقشهای اصلی آن را بازی کرده است. موضوعاتی که در این رمان مطرح میشود، سنگین و پیچیدهاند؛ اما روند خود داستان ساده است.

نشر سوره مهر

خنده زار، محمد محمودی نورآبادی: محمد محمودی نورآبادی در رمان «خنده زار» به روایت مسائل روستایی با نام «زارستان» در اوایل انقلاب میپردازد تا نشان دهد که مناطق روستایی همزمان با وقوع انقلاب چه وضعی داشتهاند. محمودی نورآبادی درباره این کتاب میگوید: طرح داستان «خنده زار» براساس داستانی با فضای داستانی درباره روستا زارستان در نورآباد ممسنی استان فارس در محدوده زمانی سال 56 و 57 است. برخلاف فضای شهری بیشتر داستانهایی که در حوزه ادبیات انقلاب به رشته تحریر درآمده است. زارستان نماد ایران است و شخصیتهای درگیر انقلاب در این روستا به سر میبرند و از این جهت پس زمینه متفاوتی دارد که این متفاوت از رمان «تالار پذیرایی پایتخت» نوشته محمدعلی گودینی است. اگرچه حوادث رمان گودینی نیز در یک روستا اتفاق میافتد؛ اما در نهایت همه وقایع به تهران کشیده و در آنجا ختم میشود.

شخصیتهای ماندگار، ذبیح‌‍الله حبیبینژاد: حبیبینژاد درباره «شخصیتهای ماندگار» توضیح کاملی داده است: همانطور که از سوی دفتر ادبیات انقلاب اعلام شده، قرار است زندگینامه 100 نفر از شخصیتهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال انقلاب اسلامی تدوین شود که کار نگارش زندگی و شخصیت طاهره صفارزاده شاعره متعهد و انقلابی به من سپرده شد. کتاب برگرفته از نوشتههایی است که درباره صفارزاده وجود دارد و همچنین مطالب خودنگاشتهای از ایشان و فیشهایی است که در دفتر ادبیات انقلاب درباره ایشان موجود بود. در این کتاب سعی شده است به مخاطب نوجوان یک بینش کلی درباره زندگی و شخصیت و آثار صفارزاده ارائه شود. این کتاب یکی از آثار مجموعه «شخصیتهای ماندگار» دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است که قرار است زندگی 100 شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کمتر شناختهشده که نقش فعالی در انقلاب اسلامی داشتهاند با هدف آشنایی نوجوانان منتشر شوند.

فیلمنامه یه حبه قند، رضا میرکریمی: پوسترها و عکسهای هنری این مجموعه سینمایی، به همراه مصاحبه اختصاصی با میرکریمی و همچنین نقطه نظرات تعدادی از شخصیتهای فرهنگی و هنری درباره فیلم، مطالب تشکیلدهنده این اثر است. از بخشهای جالب این کتاب، نظرات برخی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر درباره این فیلم است. مجید مجیدی ، فیلم یه حبه قند را جزء آثار ماندگار در تاریخ سینمای ایران دانسته است. بهروز افخمی هم این اثر را ایرانیترین فیلمی ذکر کرده که تا به حال دیده است. آنچه در این فیلمنامه منتشر شده آمده، آخرین تغییرات متن است تا لحظه اجرا، به همراه چند جمله بسیار کوتاه که در مراحل صداگذاری اضافه شده است. البته بعضی از بداههگوییهای بازیگران که در صحنههای شلوغ تر، صرفا برای پرکردن فضای بازیشان هم زمان با جملات اصلی آمده، در متن نیست.

نشر نیستان

حاء. سین. نون، سید علی شجاعی: سیدعلی شجاعی تالیف تازهترین رمان خود را با عنوان «حاء. سین. نون» با موضوع زندگانی امام حسن مجتبی(ع) به پایان رسانده است و انتشارات نیستان در تدارک انتشار این رمان در ایام نمایشگاه بینالمللی کتاب است. این رمان که دومین اثر داستانی بلند شجاعی به شمار میرود به فرازهایی از زندگی دومین امام شیعیان از مقطع پس از شهادت حضرت علی(ع) تا شهادت ایشان میپردازد. شجاعی درباره جدیدترین کتابش میگوید: اصل این ایده دو خاستگاه داشت. اول مجموعه گفتگوهایی که با سیدمجتبی حسینی (اسلامشناس و دینپژوه) داشتم و موضوع اصلی این رمان را از میان آن پیدا کردم و دوم اینکه حین تحقیق درباره نگارش این قصه به این نتیجه رسیدم که همه منابع تاریخی ما ـ چه متقدم چه متاخر ـ فقط و فقط به جبهه امام حسن(ع) پرداختهاند و به محورهای عملیاتی و اندیشهای جبهه معاویه اشارهای نداشتهاند. در واقع مهمترین ویژگی این کتاب، نگاه نو و جدید آن به صلح امام حسن(ع) است که با همه آنچه تا به حال در این باره گفته شده، متفاوت است.

بانوی اعتدال بهاران، امیرحسین مدرس: دومین دفتر شعر امیرحسین مدرس با عنوان «بانوی اعتدال بهاران» همزمان با نمایشگاه بینالمللی منتشر شده است. امیرحسین مدرس، نویسنده، مجری و بازیگر تلویزیون درباره مجموعه شعرهای تازه خود توضیح میدهد: این اثر دومین دفتر از اشعار من است که شامل گزیدهای از اشعارم در خلال سالهای 89 تا انتهای سال 91 میشود. در این دفتر، چند غزل، ترانه، اشعار نیمایی و سپید من با موضوعات آزاد قرار گرفته است.

درخت سوخته در باران، ناصر حامدی: درخت سوخته در باران، گزارشی است منظوم از دعای ابوحمزه ثمالی. ناصر حامدی در این کتاب، فرازهایی از دعا را انتخاب کرده و در حال و هوای آن فراز، چند بیتی سروده است.

هزار گره، مریم فردوسی: داستانهای «هزارگره» به نوعی بازتابی از نگاه به دفاع مقدس در روزگار کنونی ماست که در فاصله زمانی سه ساله از فروردین سال 87 تا اواخر سال 90 و در یک محیط کارگاهی نوشته شده است. هشت داستان از این مجموعه با موضوع دفاع مقدس و سه اثر نیز با موضوع آزاد نوشته شده است. البته زاویه نگاه داستانها همه از طرف نویسنده بوده است؛ اما موضوع کلی که داستان در آن میگذرد، از محیط کارگاه گرفته شده است. نقطه قوت و تفاوتاین داستانها نگاه یک زن به پرداخت آنهاست. شخصیتهای داستانها نیز به طور عمده از میان زنان انتخاب شدهاند. مریم فردوسی میگوید من مدعی نیستم که این داستانها زنانه است؛ ولی از زاویه نگاه یک زن به این سوژهها نگاه شده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بیشک یکی از پرکارترین انتشاراتها که به صورت تخصصی کار میکند؛ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. امسال هم با کتابهای فراوانی خواهد آمد که برخی از آنها برای علاقهمندان مؤتلفه درخشانتر است. از آن جمله کتاب تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی (ره) است که بسیاری ازعناصر این تشکیلات در آن موثر بودهاند، همچنین کتاب پرونده مسکوت که از جمله کتابهای جنجالی این مرکز است و به پرونده شهادت دو عنصر مؤثر این حزب، شهیدان رجایی و باهنر و چرایی مسکوت ماندن آن میپردازد. کتب خاطرات این مرکز نیز همواره از بخشهای مورد علاقه مراجعان نمایشگاه بوده است که امسال کتاب خاطرات سیدرضا نیری از همرزمان مؤتلفه نیز به کتب قبلی افزوده شده است. خاطرات بسیاری دیگر از مبارزان این تشکل هم در سالهای قبل چاپ شده است که امکان خرید آنها خواهد بود.

نشر عصر داستان

خوشنشین علی موذنی: علی موذنی بعد از سالها، دست به قلم شده و داستانی را درباره زندگی اجتماعی امروز ایرانیها، سبک زندگی و آپارتماننشینی نوشته است که با توجه به سابقه نویسنده، باید رمان خواندنی و جذابی از آب درآمده باشد. انتشارات «عصر داستان» که در سال جاری برای نخستین بار نام ایران را در فستیوال بینالمللی کتابآرایی، طنین انداز کرد، این کتاب را برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب امسال عرضه میکند.

https://shoma-weekly.ir/Agrjrb