مجلس

سعی شبکه‌های ماهواره‌ای در نفوذ بر سبک زندگی مسلمانان

یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، وجود همین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که باید از تمام کسانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کردند و کسانی که ایده‌پردازی و اجرای آن را به عهده داشتند، تشکر کرد.

به گزارش ستاد خبری ششمین دوره همایش کشوری اندیشه‌های آسمانی، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه پنجمین مرحله این همایش، گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، وجود همین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که باید از تمام کسانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کردند و کسانی که ایده‌پردازی و اجرای آن را به عهده داشتند، تشکر کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رسالتی دارند که آن، تبدیل مساجد امروز به مساجد صدر اسلام به عنوان پایگاهی برای جهاد و فعالیت‌های اجتماعی است.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مسجد در مقاومت مردم خرمشهر، اظهار داشت: در مقابل مسجد جامع خرمشهر که پناهگاه بزرگ برای مردم و همچنین پایگاهی برای مقاومت مردم در مقابل سقوط شهر بود، امروز مساجد از این نقش خود که سنگری برای مقابله با ناتوی فرهنگی است فاصله گرفته‌اند و این رسالت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که این امر را احیا کند.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نقش مساجد در مقابله با هجمه فرهنگی غرب اشاره کرد و بیان داشت: زمانی بود که دشمن از ناتوی نظامی برای رسیدن به مقاصد خود بهره‌گیری می‌کرد اما زمانی که تأثیر خود را از دست داد، رویکرد فرهنگی را برای هجوم خود انتخاب کرد که به مراتب از هجوم نظامی پیچیده‌تر است.

وی افزود: امروز از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و ارائه سبک زندگی‌های بسیار جذاب و با القای ذائقه‌های شیطانی، مصرف‌گرایی، چشم و هم چشمی، اسراف، بی‌عفتی، شکستن حریم‌ها و بسیاری از آفات اعتقادی دیگر و با استفاده از کسانی که فریب آنان را خورده‌اند، سعی در نفوذ و تأثیرگذاری بر سبک زندگی مسلمانان را دارند.

این فرزند شهید با بیان اینکه شما فعالان کانون‌های مساجد باید در مقابل غارتگران فرهنگ و اعتقاد ایستادگی کنید، تصریح کرد: راه خدا، راهی است که در آن چوب و سنگ خوردن وجود دارد، مصیبت و زخمی شدن وجود دارد اما این زخم‌ها دنیوی است و اگر باخدا باشید، صیقلی برای روح و جسم شما خواهد بود.

وی با یادآوری نقش مساجد در فعالیت‌های فرهنگی، اذعان کرد: برای مقابله با این هجمه‌ها، وجود تقوا و عفت امری انکارناپذیر است و باید نسبت به بنیان‌هایی که بخواهند با نام دین در مقابل مسجد قرار بگیرند آگاه بود تا مساجد به مسجد ضرار تبدیل نشود که این وظیفه نیز بر عهده شما مسؤولان مساجد است.

مساجد باید پایگاه بصیرت‌افزایی باشد

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این که یک فرد اهل مسجد باید به علوم آگاهی داشته باشد، اظهار داشت: بصیرت‌افزایی، لازمه رسیدن به سیره انبیا است و همچنین، لازمه رسیدن مسجد به وظیفه اصلی خود، مقابله با ناتوی فرهنگی و ریشه‌کنی بی‌سوادی از جامعه اسلامی است.

وی با بیان این‌که در موضوع مبارزه با تهاجم فرهنگی حق تقدمی بین زن و مرد وجود ندارد، گفت: شأنیتی که اسلام برای زنان در انجام امور به آنان بخشیده، قابل‌مقایسه با سطحی که فمینیست‌ها از تفکر خود انتظار دارند، نیست.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال جهاد سیاسی و جهاد اقتصادی، تصریح کرد: در انتخابات گذشته جهاد سیاسی محقق شد و معتقد هستم که تحقق جهاد اقتصادی به دست خانم‌ها و با مدیریت و اصلاح الگوی مصرف که مقام معظم رهبری معرفی کردند و همچنین استفاده از سیره انبیاء و ائمه اطهار (ع) انجام خواهد گرفت.

وی لازمه داشتن حیات طیبه در جامعه را ایجاد آن در فرد دانست و عنوان کرد: باید دید که به چه اندازه اخلاص و نگاه اولیای الهی را دارید و همچنین با بی‌تفاوت نبودن نسبت به اتفاقات پیرامون خود، بدانید که تا چه اندازه‌ای با رفتار خود می‌توانید در دیگران تأثیر بگذارید.

افتخاری به ظرفیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت کانون‌های مساجد همچون چراغی برای یک محله است که باید روشنایی را در دل افراد ایجاد کرده و راه را مشخص کنند.

وی به برخی آفات رایج در جامعه اشاره کرد و گفت: شما فعالان کانون‌های مساجد باید در مقابل این موضوعات از مسؤولان مطالبه داشته باشید همچون موضوع اسراف که به بهانه بهداشت این قدر اسراف می‌شود درحالی‌که بسیاری از کشورهای اروپایی با اینکه نسبت به موضوع بهداشت بسیار حساس‌تر از ما هستند اما به اندازه ما اسراف نمی‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان نقش دیگر کانون‌های مساجد در جامعه، اظهار داشت: کانون‌ها باید به دیگران بیاموزند که برای چه باید حجاب داشته باشیم و این که عفت چه جایگاهی برای ما مشخص می‌کند؛ در کنار آن، امر به معروف و نهی از منکر را از ائمه اطهار بیاموزند و به کار بگیرند.

وی به اهمیت و جایگاه خدمت در مساجد اشاره کرد و گفت: خدمت در مسجد می‌تواند در هر جایگاهی باشد همان طور که مادر حضرت مریم (س)، ایشان را نذر مسجد کرد و دیدیم که ایشان به جایگاهی می‌رسد که خداوند برای او میوه‌های بهشتی مهیا می‌کند و ایشان را وسیله تولد پیامبر الهی قرار می‌دهد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با بیان این‌که کانون‌های مساجد باید ساختاری سازمانی و هدفمند داشته باشند، تصریح کرد: کانون‌های مساجد باید با برنامه، دارای تشکل و سازمان‌دهی شده، منظومی و هدفمند عمل کنند تا بتوانند به عنوان یک الگودهنده در جهان و کشورهای بیداری اسلامی و منطقه که در میان زنان آنان خلأ هویتی احساس می‌شود، معرفی شود.

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پرورش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور نیز در این مراسم با بیان این‌که حل مسئله حجاب تنها به دست مسئولین میسر نخواهد شد، گفت: جایگاه شما فعالان فرهنگی، جایگاهی است که جامعه از شما انتظار دارد تا به مسائل ورود کنید همچون مسئله حجاب که این موضوع تنها به دست مسئولان قابل حل نیست بلکه نقش شما به عنوان آگاهان و افراد دغدغه‌مند در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان این‌که از بین دو میلیون و 500 هزار نفر فعالان مساجد، یک‌هزار و 600 نفر از خواهران انتخاب ‌شده‌اند، اظهار داشت: این دوره ششمین دوره طرح اندیشه آسمانی است که باید تا پایان برنامه پنجم به یک چهارم مساجد کشور یعنی 20 هزار کانون افزایش یابد؛ همچنین، هفت هزار و 500 روستا دارای کانون‌های فرهنگی هنری هستند.

https://shoma-weekly.ir/33YrQJ