مجلس

سعودی‌ها کانون فتنه در منطقه شده‌اند

با توجه به این اقدامات تروریستی و تند عربستان در منطقه جایگاه آن تنزل پیدا خواهد کرد، چنانچه هم اکنون نیز در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چنین اختلاف نظری وجود دارد یا در ائتلافی که شکل دادند شاهد بودیم که برخی از کشورهای اسلامی با آنان همراهی نکردند که نشان‌دهنده این است که اینگونه سیاست‌ها، سیاست‌های مقبولی در دنیای اسلام نیست‌.
حسین سبحانی نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به انتشار اسناد جاسوسی عربستان در ویکی لیکس، بهویژه اقدامات آنها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در پذیرش این مسئله که متاسفانه عربستان گرفتار مواضع بسیار بدی در منطقه و به خصوص در رابطه با جمهوری اسلامی ایران است، تردیدی نیست. مواضع عربستان را از یکی- دوسال اخیر در مسائل منطقهای خیلی روشنتر میبینیم، آنها همیشه درصدد آتش افروزی در منطقه و برهمزدن همگرایی منطقه در جهت تفرقهافکنی هستند.

وی تصریح کرد: ریشه ناملایماتیهای عربستان با جمهوری اسلامی ناشی از این است که آنها احساس میکند که رقیب جدی عربستان در دنیای اسلام جمهوری اسلامی است. لذا شیطنتهای عربستان در خیلی از قضایا، از جمله مسائل سوریه، عراق و یمن قطعا یک طرف را ایران میداند و ابایی هم از بیان عداوت خود با جمهوری اسلامی هم ندارند.

سبحانی نیا خاطر نشان کرد: اخیرا با منتشرشدن اسناد جاسوسی عربستان علیه جمهوری اسلامی توسط ویکی لیکس و انعکاس آن، نشاندهنده ماهیت رژیم عربستان است که متاسفانه مدعی خادم الحرمین شریفین و جایی که باید محل توجه دنیای اسلام باشد، به گونهای عمل میشود که جای گریز در منطقه برای دیگر دیکتاتورها پیدا شده است.

وی ادامه داد: در جلسهای با انقلابیون یمن داشتیم و موضعی که این عزیزان نسبتبه عربستان نشان دادند، حاکی از عمق کینه و عداوت آنان نسبتبه جنایات عربستان در این کشور مظلوم بود. این نگاه در کشورهایی چون سوریه و عراق، لبنان و ملت مسلمان تسری پیدا کرده است.

متاسفانه به خصوص بعد از فوت ملک عبدالله موضع عربستان در مسائل منطقه بهویژه با ایران تندتر و بدتر شده است و از این جهت آینده خوبی را برای عربستان ترسیم نمیکنیم.

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: با توجه به این اقدامات تروریستی و تند عربستان در منطقه جایگاه آن تنزل پیدا خواهد کرد، چنانچه هم اکنون نیز در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چنین اختلاف نظری وجود دارد یا در ائتلافی که شکل دادند شاهد بودیم که برخی از کشورهای اسلامی با آنان همراهی نکردند که نشاندهنده این است که اینگونه سیاستها، سیاستهای مقبولی در دنیای اسلام نیست.

خصوصا از کشوری که دو نقطه مقدس خانه خدا و دیگری حرم پیامبر بزرگ اسلام در آن قرار دارد، خیلی به دور است که گرفتار چنین مواضع صرفا سیاسی شود و با بهانههای مختلف شیعه و سنی به اختلافات بین ملتهای مسلمان دامن بزند.

https://shoma-weekly.ir/oZ4Vdz