مجلس

سرمایه‌گذاری مردمی در طرح‌های اشتغال‌زا اعتمادسازی نیاز دارد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی: دولت باید با برداشتن موانع سرمایه‎گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد تسهیلات لازم برای آنان، الگوهای موفقی از سرمایه‌گذاری مردمی در چرخه‌ تولید را به جامعه معرفی نماید و مردم را اقناع و ترغیب نماید که سرمایه‌های خود را به جای واسطه‌گری در حوزه تولید وارد نمایند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تشریح وضعیت بودجه سال آینده کشور، اظهار داشت: اگر بخواهیم در یک جمله وضعیت بودجه کشور را تعریف کنیم باید بگوییم که دخل دولت به خرجش نمی‌رسد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با انتقاد از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری دولت و شرکت‌های وابسته به آن، گفت: دولت با بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام، تنها 60 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای سال 97 در نظر گرفته است که بخش زیادی از آن تحقق نیز نمی‌یابد، بنابراین با این بودجه اندک هرگز نمی‌توان به توسعه عمرانی کشور و و تأمین زیرساخت‌ها امیدوار بود.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: از 368 هزار میلیارد تومان بودجه سال 97 حدود 277 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری خود دولت می‌شود و 31 هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت استقراض دولت در قبال اوراق و اسناد مالی فروخته شده هزینه می‌شود بنابراین با وضعیت فعلی اصلاً نمی‌توان از دولت برای حل مشکلاتی همچون اشتغال، تولید، صادرات غیرنفتی، بهبود وضعیت معیشتی مردم و... انتظاری داشت، چرا که اعتبارات تأمین شده از منابع مختلف اکثراً صرف هزینه‌های جاری ادارات و شرکت‌هایی می‌شود که حتی برای پرداخت حقوق کارکنان‌شان هم مشکل دارند.

ملکشاهی‌راد، ادامه داد: امروز حدود 1400 تریلیون تومان پول در دست مردم وجود دارد که حتی بیشتر از بودجه سال آینده کشور است، اما متأسفانه به دلیل برخی مسائل فرهنگی و همچنین کاهش سرمایه اجتماعی نهادهای دولتی، مردم جرأت سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زا را ندارند و همین عامل سبب شده است که مقداری از این پول‌ها یا در کار واسطه‌گری وارد شود و یا به امید دریافت سود به بانک‌ها سپرده شوند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در دولت‌های مختلف، ادامه داد: متأسفانه در گذشته به دلیل فقدان نظارت‌ و ضعف برنامه‌ریزی، برخی موسسات مالی و اعتباری نقدینگی مردم را جمع کرده و نه تنها آن را در حوزه تولید و ایجاد اشتغال بکار نگرفتند و وارد بازار واسطه‌گری نمودند، بلکه هزاران میلیارد از دارایی‌های مردم را به یغما بردند و باعث شدند که اطمینان عمومی به نهادهای حاکمیتی به شدت کاهش یابد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه استفاده از سرمایه‌های مردم در جهت تولید و اشتغال تنها راه نجات اقتصاد کشور از رکود است، تصریح کرد: دولت باید با برداشتن موانع سرمایهگذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد تسهیلات لازم برای آنان، الگوهای موفقی از سرمایه‌گذاری مردمی در چرخه‌ تولید را به جامعه معرفی نماید و مردم را اقناع و ترغیب نماید که سرمایه‌های خود را به جای واسطه‌گری در حوزه تولید وارد نمایند.

وی با بیان اینکه استاندار نباید تحت فشار نیروهای جریانی و فشار سیاسی قرار بگیرد، افزود: اگر استاندار تحت‌تاثیر فشارهای جریان‌های سیاسی باشد موفقیت حاصل نخواهد شد. برخی افراد یا جریان‌های سیاسی که فقط به‌‌دنبال مسائل فردی و شخصی یا جناحی خود هستند باید از دسته‌بازی و جناح‌بازی بیرون بیایند و به فکر توسعه و پیشرفت باشند.

وی با بیان این‌که عمده اقتصاد دولت در دست سیاسیون است، اضافه کرد: دولت باید مسیر شرکت‌داری خارج و به سمت سهام‌داری حرکت کنند.

ملکشاهی‌راد با بیان این‌که حرف‌های پوپولیستی یکی دیگر از مشکلات امروزی در جامعه ماست، تصریح کرد: گاهی تعدادی از افراد حرف‌هایی را می‌زنند که عملی نیست و فقط در حد شعار هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین طرح‌های اقتصادی و حمایت از سرمایه‌گذاران جهت ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری ادامه داد: برنامه‌هایی که منجر به فعالیت‌های سازنده اقتصادی می‌شود تدوین شده و با جذب سرمایه‌گذاران زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند این در حالی‌است که برنامه‌های اقتصادی به‌طور مشخص و در سریع‌ترین زمان ممکن تدوین شده و شروع به فعالیت کنند.

ملکشاهی‌راد به پیش‌بینی ایجاد یک میلیون ۳۳ هزار شغل در کشور اشاره کرد و افزود: اگر گیاهان دارویی درآمدزایی دارد و باعث رونق تولید و درآمد کشاورزان می‌شود هزاران هکتار زیر کشت این محصولات رفته تا موجب افزایش سطح درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال برای کشاورزان شویم.

وی عنوان کرد: تحول اساسی در صنعت و اشتغال با استفاده از ظرفیت مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق می‌شود. حضور بخش خصوصی نیازمند ایجاد تسهیلات در تمام بخش‌ها و ثبات و آرامش است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نقش ویژه رسانه خاطر نشان کرد: رسانه‌ها در اعتمادسازی بین دولت و ملت تاثیر‌گذار هستند و با اعتماد‌آفرینی زمینه اعتماد بیشتر ملت و دولت را فراهم کند.

https://shoma-weekly.ir/aqHxNA