مجلس

سردرگمی دیپلماسی آمریکا، ناشی از شکستهای منطقه‌ای است

آمریکا با توجه به شکستهای پی در پی که در این چند سال اخیر داشته است، چه در مسائل اقتصادی خود از زمانی که وال استریت به وجود آمد و چه در مسایل منطقه‌ای، دچار سردرگمی شده است.
محمد رضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با واکنش مقامات آمریکایی در رابطه با حضور شرکتهای فرانسوی در ایران اظهار داشت: به نظر من روح بدبینی و عدم اعتماد به آمریکا باید با قوت و قدرت ادامه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: البته بنده گمان میکنم که با توجه به استقبال جامعه جهانی بعد از این موافقت نامه ژنو، به خصوص اروپا و برخی از کشورهایی که در تور تحریمی آمریکا قرار گرفته بودند، عملکرد آمریکاییها رادر قبال ایران زیر سئوال برده به طوری که تا کنون در گروههای ۱۳۰ نفره مانند فرانسه و سایر کشورهای دیگر، رفت و آمدهای زیادی را به ایران داشتهاند و تا به حال بیش از ۱۳۰ هیئت را در ردههای مختلف از کشورهای گوناگون داشتیم. هم اکنون کشورهای زیادی هستند که منتظر فرصتی برای آمدن به ایران هستند.

نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: این امر باعث شده که آمریکا شدیدا از این موضوع ناراحت شود و احساس کند هر آنچه را تا به حال برای تحریمهای علیه جمهوری اسلامی انجام داده بود، به هم خورده است و برنامه و معادلات آنها درست پیش نرود، لذا به یکسری ازاین
یاوه
گوییها و حرفهای بیربط روی آورده است تا شاید بتواند با روند کندتری این توافق نامه و روند مذاکرات به انجام برسد. عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: به نظر میرسد که این نوع رفتارها و گفتارها بیشتر مورد مصرف گروهای فشار داخلی آمریکا است و ناشی از نگرانیها و دغدغههایی است که از طرف لابی صهیونیستی متوجه آنها شده است.

محسنی در خصوص ادعای برخی از مقامات آمریکایی در رابطه با مطرح کردن مواردی چون موشکهای بالستیک و یا عدم حمایت ایران از خط مقاومت در منطقه در روند مذاکرات تاکید کرد: بههیچ عنوان ایران وارد چنین مذاکراتی نخواهد شد و آنچه را که قرار است مورد مذاکره قرار بگیرد، صرفا در جهت انرژی صلح آمیز هستهای، اعتماد سازی نسبت به ۱+۵ و رفع تحریمها و هر آنچه که در راستای اقدامات غیر قانونی آمریکا و هم پیمانانش تا کنون انجام گرفته است، بحث میشود. بنابراین هیچ مذاکرهای را غیر از این مطلب طبیعتا نمیپذیریم.

وی یادآور شد: آمریکا با توجه به شکستهای پی در پی که در این چند سال اخیر داشته است، چه در مسائل اقتصادی خود از زمانی که وال استریت به وجود آمد و چه در مسایل منطقهای، دچار سردرگمی شده است.

محسنی تصریح کرد: شکستهایی که اسراییل در جنگهای ۳۳ روزه و ۲۲ روزه به نیابت از آمریکا داشت ویا توان و نیرویی را که در سوریه قرار داد و به جایی نرسید و شکستی را که در مقابل اراده ایران تا به حال داشته است، آمریکاییها را باعث یک سر درگمی و انفعالی کرده است که به درستی نمیتواند سیاستها و گفتگوهای خود را تنظیم بکند، و تعاملات خود را در قالب مسایل سیاسی بین المللی و کنوانسیونها و موافقت نامهها و هر آنچه در این راستا است انجام دهند. لذا با این ضعفهای که
پی در پی طبیعی است که آمریکایی
ها دچار تشتت وعدم تمرکز هم از جهت سیستماتیک و هم از نظر سیاسی شوند و این گونه نظرات نامعقول را بیان میکند.

https://shoma-weekly.ir/dkl802