جامعه

سراب اعتیاد در کمین آرزوهای قهرمانی

بی شک جوانان با انگیزه رسیدن به بدنی ورزیده پا به باشگاههای ورزشی میگذارند اما در اثر غفلت و نداشتن آگاهی از عوارض واقعی مواد نیروزا، در دام سوداگران مرگ افتاده و در نهایت معتاد میشوند.به نظر میرسد، مسئولان وزارت بهداشت باید تدابیری بیندیشند تا استفاده از این مواد به راحتی در دسترس عموم قرار نگیرد و با بازرسی مرتب از داروخانهها از فروش داروهای انرژیزا بدون نسخه به مردم جلوگیری کنند
محسن فراهانی- مهم نیست در کدام رشته ورزشی فعالیت میکنید؛ فوتبال، کشتی یا آمادگی جسمانی، مهم آن است که واردکنندگان غیرمجاز مواد نیروزا رحمی به دل ندارند و جوان و میانسال برایشان فرقی نمیکند؛ کسانی که با تشویق افراد به ویژه جوانان به استفاده از مواد نیروزا آنها را گاهی تا سرحد مرگ پیش میبرند.
به عقیده کارشناسان، داروهای غیرمجازی که توسط برخی ورزشکاران استفاده میشود، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک میکند و باعث افزایش سرعت ضربان قلب و فشار خون میشود؛ این داروها همچنین خستگی را کاهش داده و اشتها را مهار میکند و برهوشیاری و حالت تهاجمی فرد می افزاید.

تشنج و فشار خون از مهمترین عوارض داروهای نیروزا
مربیان بدنسازی بر این باورند که اگر چه مواد نیروزا میتوانند بر فعالیت جسمی ورزشکار بیافزایند و روحیه تهاجمی فرد را در میدان بازی بالا ببرند اما در مقابل دارای عوارض جانبی بسیاری هستند که میتواند عملکرد ورزشکاران را مختل سازد. عصبی و تحریکپذیری که سبب مختلکردن تمرکز ورزشکار میشود، بیخوابی، تپش قلب، اختلال ریتم قلب، کاهش وزن، لرزش دست، تشنج، فشار خون بالا و توهم برخی از عوارض استفاده از این داروهاست. کافئین و آمفتامین، داروهای سرماخوردگی که حاوی مواد محرک افدرین و سودوافدرین از جمله داروهای محرک رایج میان ورزشکاران، است و علاوه بر آن داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و متآمفتامین را نیز باید به این لیست اضافه کرد که به صورت قرص، آمپول و کرم موضعی در بازار موجود است.

داروهای انرژی زا ممنوع
حتی برای شما دوست عزیز!

دکتر علیرضا دشتی به «شما» میگوید: این داروها  عضلات را حجیم میکنند و به دلیل داشتن خواص آنابولیک و آندروژنی سبب میشوند که ورزشکاران با سرعت بیشتری بعد از یک فعالیت شدید، به حالت عادی باز گردند؛ زیرا این داروها میزان آسیب عضلانی که در جریان یک جلسه تمرین رخ میدهد را کاهش می دهند. به گفته وی، برخی از ورزشکاران از دوزهای بسیار بالاتر این هورمونها ،نسبت به میزانی که برای مقاصد پزشکی تجویز میشود، استفاده میکنند که باعث ناباروری در مردان و زمخت شدن صدای زنان و همچنین افزایش موی بدن و طاسی سر در هر دو گروه میشود.متاسفانه استفاده از مواد نیروزا علاوه بر ترغیب و تشویق برخی مربیان بدنساز در باشگاههای بدنسازی مردان، زنان و دختران جوان را نیز در استفاده از این داروها به بهانه زیبایی و تناسباندام تحتالشعاع قرار داده است.
این پزشک متخصص میافزاید: استفاده کنندگان مواد نیروزا که زنان نیز از آن مستثنی نیستند، ممکن است دچار آکنه شدید، مشکلات کبدی، افزایش میزان کلسترول بد خون، کاهش میزان کلسترول خوب خون و رفتارهای پرخاشگرانه و خشونتآمیز، اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی، وابستگی دارویی و عفونتها دچار شوند.دشتی ادامه میدهد: این داروها اگر در دوره نوجوانی مصرف شوند، مانع رشد و نمو بدن و کوتاهی قد میشوند.

اعتیاد و ایدز ماحصل استفاده از
 مواد نیروزا

متاسفانه گاهی ورزشکاران از لحاظ روانی آنقدر به این مواد وابسته میشوند که با ایجاد تحمل جسمی مجبور میشوند مرتبا مقادیر بیشتری از مواد نیروزا را برای به دست آوردن اثرات مطلوب شان مصرف کنند و در نهایت دوزهای بالاتری از دوزهای مجاز پزشکی را استفاده نمایند و به نوعی به این مواد معتاد میشوند.
دکتر عباسعلی ناصحی، رئیس دفتر سلامت اعتیاد، اجتماعی و روان وزارت بهداشت نیز میگوید: یکی از علتهای شایع اعتیاد در افرادی که ورزشهای قدرتی انجام میدهند، استفاده از استروئیدهای آنابولیک برای پرورش عضلات است.وی عنوان داشته که حداقل 30 درصد افرادی که از این مواد استفاده میکنند به آن معتاد میشوند؛ ضمن اینکه این مواد استروئیدی میتواند زمینه اعتیادهای سخت تر را نیز فراهم کند. لازم به ذکر است افراد تازه واردی که نمیتوانند زیر فشار بیش از حد و غیراصولی تمرینات دوام بیاورند به توصیه مربیان خود تصمیم میگیرند موادی مصرف کنند که انرژی شان هنگام تمرین چند برابر شود، غافل از اینکه این ترکیبات عوارض بسیار خطرناکی دارند.در این بین آمفتامینها، متآمفتامینها، افدرین، پسودو افدرین، کوکائین و پروپانولامین از شایعترین نمونهها هستند که با بدترین ناخالصیها در محیطی کاملا غیربهداشتی تهیه میشوند؛ این ترکیبات معمولا به شکل قرص مصرف میشوند و به محض اعتیاد فرد، فرمهای تزریقی آن با قیمتی کمتر در اختیار آنها قرار میگیرد.
دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار به مصرفکنندگان داروهای نیروزا عنوان میکند: ورزشکاران باید در مصرف داروهای انرژیزا دقت لازم را داشته باشند زیرا برخی از این داروها میتوانند فرد را در معرض ابتلا به عفونتها از جمله بیماری ایدز قرار دهد. به گفته وی، ابتلا به عفونت HIV حتی میتواند ناشی از رفتارهایی باشد که نمیتوان آنها را رفتاری پرخطر تلقی کرد و ممکن است بدون اطلاع باشد؛ در این زمینه میتوان به مصرف داروهای انرژی زا که بدون اطلاع برای بدنی آماده برای انجام ورزش استفاده میشود اشاره کرد.گویا میگوید: متاسفانه هنوز برخی علت ابتلا به این بیماری را یک رفتار ضد اجتماعی و ضد فرهنگی میدانند در صورتی که بسیاری از این بیماران هیچ یک از رفتارهای پرخطر را نداشتهاند و به صورتی ناآگاهانه به این بیماری مبتلا شدهاند.

مسئولان به گوش
بی شک جوانان با انگیزه رسیدن به بدنی ورزیده پا به باشگاههای ورزشی میگذارند اما در اثر غفلت و نداشتن آگاهی از عوارض واقعی مواد نیروزا، در دام سوداگران مرگ افتاده و در نهایت معتاد میشوند.به نظر میرسد، مسئولان وزارت بهداشت باید تدابیری بیندیشند تا استفاده از این مواد به راحتی در دسترس عموم قرار نگیرد و با بازرسی مرتب از داروخانهها از فروش داروهای انرژیزا بدون نسخه به مردم جلوگیری کنند.وزارت ورزش و جوانان نیزمیتواند با نظارت گسترده در سطح باشگاههای ورزشی و آگاهی بخشی به جوانان از طریق مربیان در جهت از میان برداشتن سوءاستفادهکنندگان از سلامت مردم گام بردارد.

https://shoma-weekly.ir/qvnW8i