جامعه

سبک زندگی و غذا خوردنمان را جراحی کنیم

تغذیه نامناسب می‌تواند عامل بیماری‌های روحی و افسردگی در افراد شود به شکلی که رژیم غذایی نامناسب نه‌تنها عامل انواع بیماری‌های جسمی است، بلکه بر روح و روان افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد. حتی تغذیه مناسب نقش مهمی در درمان و پیشگیری از مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی دارد. به عنوان مثال افرادی که بیش از اندازه از غذای آماده، فست فود و شیرینی استفاده می‌کنند، کمتر احساس شادی می‌کنند و اغلب افسرده‌اند.
سینا مشرقی- هرچه با پیشرفتهای بیشتری در عرصه علم و فناوری مواجه میشویم و مدرنیته در همه سطوح فرهنگی و اجتماعی بسط پیدا میکند، اهمیت غذا بیشتر میشود. آنچه اهمیت دارد نقش بسیار مهم و حیاتی تغذیه در زندگی انسان است. بر این اساس مواد غذایی ترکیباتی هستند که عناصر آن دارای قابلیت جوابگویی به نیازهای فیزیولوژی تغذیه انسان است.

داشتن رژیم متعادل، ورزشکردن، خوردن میوه و سبزیجات به مقدار لازم، مصرف کم مواد قندی و چربیها و... همگی از جمله عواملی هستند که به ایجاد سلامتی و نشاط در فرد و به دنبال آن جامعه کمک میکنند.

شرایط اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و همچنین شرایط اقتصادی و حتی سیاسی حاکم میتواند تأثیر بسیار زیادی بر عادات غذایی افراد بگذارد. البته امروزه افزایش سرعت زندگی روزمره و گسترش شهرنشینی تأثیر قابل ملاحظهای بر عادات غذایی افراد گذاشته است.

این سرعت و شتاب زندگی مدرن افراد را به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فود هدایت میکند و این روند تا جایی پیشروی کرده که در کلان شهرهای مصرف غذاهای قدیمی مثل آش و آبگوشت به صورت کامل از سبد غذایی خانواده خارج شده است. این در حالی است کالری وارد شده به بدن در اثر مصرف این دست مواد غذایی بیش از کالری لازم برای هر وعده غذایی است.

سبک زندگی کالری اضافی و عدم تحرک

پزشکان تأکید دارند که کاهش کالری مصرفی میتواند فرایند خواب را بهبود دهد و فرد را سرحالتر کند. در تحقیقی مشخص شده است افرادی که وزن طبیعی داشته یا به اضافه وزن دچار هستند با کاهش ۲۵ درصد کالری مصرفی در روز میتوانند کیفیت زندگی خود را بهبود داده و البته وزن خود را کاهش دهند. کوربی مارتین محقق ارشد این مطالعه گفته: در این بررسی دریافتیم افرادی که وزن نرمال دارند یا به اضافه وزن ناچیزی دچار هستند و تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند دیگر لازم نیست نگران افت کیفی زندگی خود باشند چرا که با تغییرات ساده در الگوی غذایی میتوانند احساس بهتری پیدا کنند.

چگونه سرحال بمانیم؟

تغذیه علاوه بر تأثیری که بر خلق و خوی افراد دارد بر کیفیت خواب هم تأثیرگذار است. حال ممکن است این سؤال ایجاد شود که آیا عادت‌‌های غذایی می‌‌توانند باعث بیخوابی شوند؟ به عنوان مثال استفاده نامتعادل و نابهجا از چربی‌‌ها می‌‌تواند خواب شبانه را مختل کند، به خصوص چربی‌‌های اشباع مثل فرآوردههای گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس و کله پاچه)، همچنین خوردن انواع دسرها و شیرینی‌‌های خشک یا تر، تنقلات بیارزش، مصرف ناکافی آب و جایگزینکردن آن با انواع نوشابههای رنگی و گازدار و بی گاز، نوشیدن بیش از حد قهوه و چای با قند یا شکلات و شیرینی و از همه مهم‌‌تر، مصرف زیاد فست فودها می‌‌تواند به سوء تغذیه و بیخوابی منجر شود. همچنین زیاد غذاخوردن و دیر غذاخوردن، از دلایل بدخوابی شبانه است. گفته میشود مواد غذایی مانند شیر، ماست، ماهی، موز و گردو به بهبود کیفیت خواب و آرامش اعصاب کمک میکنند.

عقل سالم در بدن سالم

متخصصان تغذیه تأکید ویژه دارند که سبک زندگی و شیوه مصرف مواد غذایی میتواند در صورت عدم کنترل و مدیریت به بیماریهای مختلفی منجر شود.

تغذیه نامناسب میتواند عامل بیماریهای روحی و افسردگی در افراد شود به شکلی که رژیم غذایی نامناسب نهتنها عامل انواع بیماریهای جسمی است، بلکه بر روح و روان افراد تأثیر مستقیم میگذارد. حتی تغذیه مناسب نقش مهمی در درمان و پیشگیری از مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی دارد. به عنوان مثال افرادی که بیش از اندازه از غذای آماده، فست فود و شیرینی استفاده میکنند، کمتر احساس شادی میکنند و اغلب افسردهاند.

و این ادعا بر اساس مطالعات اخیر محققان دانشگاه مسینای ایتالیا نشان میدهد که نوع تغذیه، مهمترین عامل در بروز بیماریهای روحی و افسردگی است. همچنین مصرف بیرویه چربی، غذاهای آماده و فرآوری شده باعث افزایش باکتریهای مضر و بروز بیماریهای روحی و جسمی میشود.

https://shoma-weekly.ir/nIs1JP