مجلس

سبد کالایی دولت به قیمت حذف پروژه های عمرانی انجام ‌می‌شود

دولت علاقمند است که دو سبد کالایی را دراختیار مردم قرار بدهد، در صورتی که در این رابطه کار جامعی صورت نگرفته است و چون هم زمان با بحث مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها نیست، قطعا تاثیر مناسبی نخواهد داشت.
عبدالرضا ثروتی در رابطه با اختصاص سبد کالا از سوی دولت به مردم اظهار داشت: دولت علاقمند است که دو سبد کالایی را دراختیار مردم قرار بدهد، در صورتی که در این رابطه کار جامعی صورت نگرفته است و چون هم زمان با بحث مربوط به هدفمند کردن یارانهها نیست، قطعا تاثیر مناسبی نخواهد داشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی این کار تاثیر گذار است که هم زمان با اجرای هدفمند سازی یارانه اتفاق بیافتاد که یک نتیجهای را دولت بگیرد، دولتها معمولا برای اینکه نشان دهند که به مردم توجه دارد، این کارها را انجام میدهند و بعد هم نتیجهای ندارد زیرا بدون برنامه و بدون مطالعه است.

نماینده مردم بجنورد تصریح کرد: قطعا این کار ثمرهای ندارد و مثل دولت قبل یارانهها را که با آن کیفیت داد و کشور را بدهکار کرد‌‌ همان نتیجه را خواهد داد.

الان هم این دولت قرار است مثلا دوهزار میلیارد تومان هزینه کند در حالی که انجام این کار به قیمت حذف طرحهای عمرانی است و این کار پسندیدهای محسوب نمیشود.

وی تاکید کرد: دولت باید به جای آنکه به مردم ماهی بدهد به آنها ماهیگیری یاد بدهد یعنی به جای آنکه سبد کالا به مردم تخصیص بدهد، در جامعه ایجاد اشتغال کند این راه سبد کالا به مردم میخواهند بدهد ممکن است در کوتاه مدت محبوبیت بین برای دولت ایجاد کند ولی در بلند مدت به اقتصاد آسیب میزند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: اجرای یارانهها در ابتدای دولت قبل با شعار توجه به مردم بود و هنگامی که گرانی شد، عموما ناراحت شدند که چرا ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد و... به نظر میرسد این دولت هم راه دولت قبل را میرود و کار مناسبی نیست و قطعا در این راه شکست میخورد، منتهی مصیبت شکست دولتها گریبان گیر مردم میشود.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه دولت بودجه برای این کار پیش بینی نکرده است بیان داشت: ظاهرا این دو هزار میلیارد تومان اختصاص یافته برای سبد کالا بودجهاش در دولت نیست و وجود ندارد چون این بودجه پیش بینی نشده است و این امر خلاف قانون است.

طبیعتا وقتی دولت بیاید تخلف به این بزرگی را جهت کسب محبوبیت بین مردم انجام دهد، خداوند آن محبوبیت را ضایع میکند چون نیت خیر نیست قطعا از دست میرود.

وی خاطر نشان کرد: در دولت قبل هم این گونه بود، بدون برنامه ریزی برخی اقدامات انجام شد که آسیبهای جدی به اقتصاد وارد شد.

به نظر من دولت برای اینکه ابتدای کار شعار بهبود اوضاع داد حالا با این عمل میخواهد بگوید ما به شعارمان عمل کردیم.

ثروتی در پایان تاکید کرد: این در حالی است که درست کردن زیر ساختها، حل مشکلات اشتغال مردم، حل نابسامانی اقتصادی بایستی مد نظر دولت باشد و لذا طرح موضوع اختصاص سبد کالا به نظر من مثبت نیست و این چند قلم کالای جزیی نه تاثیری دارد نه جامع است، ضمن اینکه اثر منفی زیادی دارد.

https://shoma-weekly.ir/FRAPlQ