جامعه

سبد وعده ها؛ از دستاویز برجام تا حل مشکلات اقتصادی

کم کم انتخابات به ایستگاه پایانی خود می رسد، و در این بین مواضع نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات به صورت شفاف بیانگر عملکرد آینده آنها خواهد بود؛ هرچند این روزها موضوع کارنامه و برنامه در محافل رسانه ای وخبری انتخابات مطرح است اما تلاش برخی ها برای به دست آوردن بالاترین کرسی اجرایی کشور قابل ملاحظه است
کم کم انتخابات به ایستگاه پایانی خود می رسد، و در این بین مواضع نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات به صورت شفاف بیانگر عملکرد آینده آنها خواهد بود؛ هرچند این روزها موضوع کارنامه و برنامه در محافل رسانه ای وخبری انتخابات مطرح است اما تلاش برخی ها برای به دست آوردن بالاترین کرسی اجرایی کشور قابل ملاحظه است، در یک تورق یک خطی و کوتاه رسانه ای مهمترین مواضع نامزدهای این دوره در هفتهای که گذشت را مرور می کنیم:

برای ایران قدرتمند

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس سابق مجلس و نامزد فعلی ریاست جمهوری اعلام کرد: گفت: برای ساخت ایران، ایرانی قدرتمند و ایرانی بدون تبعیض و عادلانه با رویکرد و روش جدید و با انجام اقدامات موثر پا به میدان گذاشتهام.

امیرحسین قاضیزاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری گفت: مردم میگویند کاش یک روز از خواب بیدار شویم و این هشت سال گذشته خواب بوده باشد و تمام شود. به هر حال این کابوس در حال تمام شدن است.

وی درباره فضای مجازی نیز گفت: برخی مواقع بحثهایی مطرح میشود که موضوع به انحراف برده می شود، مسئله فضای مجازی الان مسئله حکمرانی است، اگر به دولت الکترونیک نیاز داریم، اگر میخواهیم اقتصاد دیجیتال را توسعه دهیم و میخواهیم شفافیت و مبارزه با فساد داشته باشیم و مشاغل استارتاپی را توسعه بدهیم و اشتغالزایی کنیم همه اینها به فضای مجازی نیاز دارد. نباید فضای مجازی را محدود کنیم.

نیازمند قیام اقتصادی

محسن رضایی که هزارتومانی معروفش در مناظره ها برایش حاشیه ساز شده است این هفته گفت: عبور از مشکلات، تنگناها و رفع اندوه از چهره ملت ایران، نیازمند قیام اقتصادی و آغاز حرکتی نو است.

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری گفت: حداقل دو نفر از سهامداران خُرد را در شورای بورس دخالت خواهیم داد تا در تصمیمگیریهای بورس حضور داشته باشند و این همه سهامدار خُرد سیلی نخورند و از میدان به در نروند.

کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: دولت ما هم دولت اقتصادی و سیاسی است و از اقتدار نیز برخوردار است تا بتواند جلوی مافیاها را بگیرد. اولین کاری هم که انجام خواهیم داد این است که اعتماد را به بورس برمیگردانیم.

اشتغال زمینه جهش

سعید جلیلی دیگر کاندیدای جبهه انقلاب هم گفت: حرکت در مسیر اشتغال در حقیقت برداشتن مشکلات بزرگ تر است.‌ شعار ما این است کشور جهش پیدا کند؛ برای جهش باید سراغ شهروندان رفت و از آنها در عرصههای مختلف کمک خواست لذا اشتغال زمینه جهش کشور است.

سعید جلیلی در گفتوگوی تلویزیونی با مردم استان گلستان با بیان اینکه پیشرفتهای کشور مرهون مجاهدت سختکوشانه مردان بیادعا است، گفت: نباید اجازه دهیم افراد پرمدعا و بدون کارنامه جای این مردان بیادعا و سختکوش را بگیرند و مشغول کارهای نمایشی در قالب همایشها و غیره شوند.

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری گفت: این آمادگی را دارم که با آقای رئیسجمهور هم راجع به درستی رویکردها و برنامه خودم و هم درباره نادرستی برنامههایی که در این هشت سال از سوی ایشان دنبال شد، مناظره کنم.

لزوم تغییر

علیرضا زاکانی که این روزها کلید واژه کاندیدای روکشیاش در مناظره ها نقل محافل شده در نشست های خبری و تبلیغاتی خود به لزوم رسیدگی به وضع خوزستان، لرستان و چند نقطه کلیدی ایران در دولتش تأکید کرد.

علیرضا زاکانی در مسجد جامع نارمک طی سخنانی با اشاره به لزوم اتحاد کاندیداهای جریان انقلاب اظهار داشت: مراقب باشیم مردم را پای صندوق های رای دچار تشتت نکنیم و تصمیمی انقلابی بگیریم.وی افزود: اگر کسی از این 5 نفر گفت برنامه ام بهترین است اشکالی ندارد اما اگر بگوید فقط به من رای بدهید حتما ریگی در کفش دارد .

علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در برنامه «با نخبگان» شبکه 4 سیما گفت: واقعیت این است که تحریم 20 درصد اثر دارد و آنچه منجر به این حجم از مشکلات شده بیارادگی و بی برنامگی دولت است، در حال حاضر دچار خودتحریمی هستیم آنقدر که خودمان را تحریم کردیم،تحریم بیگانگان علیه ما تاثیر نداشته است.

سیاست بازی در زمین سوخته برجام

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص برجام گفت: فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است.

عبدالناصر همتی در گفتوگوی آنلاین با مردم خوزستان با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی کشور حدود نیم درصد است و این مساله نشاندهنده آن است که بینش اقتصادی در کشور حاکم نبوده است، گفت: همیشه سیاسیون وارد صحنه شدهاند اما اکنون اجازه دهند فردی اقتصادی وارد صحنه شود و سیاسیها کنار بنشینند و اجازه دهند امور اقتصاد دست ما باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در گفتگو با مردم تبریز توانمندسازی اقشار کم درآمد را از برنامه های دولت خود عنوان و افزود: باید حداقل دستمزدها اصلاح و دوم یارانه ها عادلانه و منطقی بین دهکهای پایین جامعه توزیع شود.او درخصوص قطع دست واسطهها در بخش کشاورزی گفت: باید برنامه ریزیها بر این مبنا باشد که دلالان فرصت ورود به بخش کشاورزی را نداشته باشند و درعین حال قیمت خرید محصولات کشاورزان عادلانه و خرید آن تضمینی شود.

حمایت از هیچ

محسن مهر علیزاده هم در ادامه مواضع همتی از برجام به عنوان قوی ترین معاهده بین المللی در تاریخ کشورمان نام برد و از دستاوردهای برجام حمایت کرد.وی در گفتگو با شبکه استانی دنا با اشاره به اینکه مشکل این کشور رکود تولید، رانت خواری و مدیریت نامناسب برخی افراد است اضافه کرد: نام دولت بنده دولت زندگی است چرا که معتقدم زندگی شادابی، عزت، افتخار و محبت میخواهد.نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع هواداران خود در تبریز تاکید کرد: واقعیت این است که اگر امروزه مشکلات حل نمیشوند به دلیل عدم اجرای برنامهمنظم توسعهاقتصادی، متوازن و همه جانبه در کشور است.وی با بیان اینکه اقتصاد کشور را گروگان مسائل سیاسی کردند، تاکید کرد: باید برنامهاقتصادی کشور منهای درگیریها و مسائل سیاسی تدوین شود.

https://shoma-weekly.ir/2OLwZh