جامعه

سازهای ناکوک فرهنگ جمعیت

در حال حاضر نرخ باروری کل کشور 1.78 فرزند است و این رقم به این معناست که هر خانواده ایرانی کمتر از دو فرزند دارد بنابراین رتبه فرزندآوری ایران در بین 224 کشور رتبه 146 است که اسرائیل 75 پله، آمریکا 20 پله و ترکیه با نرخ باروری 2،15، 32 پله بالاتر از ما قرار دارد.استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان داشت:‌ با توجه به این وقایع باید سیاست‌های باروری خود را از کنترل جمعیت به رشد جمعیت تغییر دهیم تا از پیری جمعیت جلوگیری شود.
میثاق بدیعی مقدم- «آنچه مهم است، این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعى و با ویژگى جغرافیاى سیاسى خود، احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این -همانطور که قبلاً هم گفتهایم- مسئله نماى جوان براى کشور یک مسئله اساسى و مهم و تعیینکننده است. آنطورى که اهل علم و اهل تحقیق بررسى کردهاند و جوانب قضیّه را ملاحظه کردهاند و آمارها را مورد مداقّه قرار دادهاند، ما اگر چنانچه با این شیوهاى که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده نهچندان دور، یک کشور پیرى خواهیم بود که علاج این بیمارى پیرى هم درحقیقت در دسترس نیست...»

اینها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ششم آبان ماه در جمع دست اندرکاران برگزاری «همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» ایراد شد.

بیاناتی که مشابه آن در سالهای گذشته و در دیدارهای مختلف توسط معظم له بیان شده بود. مسئله ای که تاکید ایشان و نیز کارشناسان مختلف مدتها است زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.

در همین راستا خلیل علی محمدزاده معاون دفتر سلامت، جمعیت، و مدارس وزارت بهداشت در همایش مذکور اظهار کرد: در این مقطع پنجره جمعیتی به روی کشور باز شده که بحث ساختار و هرم سنی جمعیت در این زمینه حائز اهمیت است. وی خاطرنشان کرد: اکنون ما به سرعت به سمت کهنسالی پیش میرویم بنابراین این امر زنگ خطری است و باید جمعیت کشور را جوان نگاه داریم که در این زمینه ارتقای شرایط زیستی، کیفیت شرایط زندگی، ارتقای شرایط آموزشی، سلامت و تندرستی قابل بحث و بررسی است.

محمد زاده افزود: در حال حاضر نرخ باروری کل کشور 1.78 فرزند است و این رقم به این معناست که هر خانواده ایرانی کمتر از دو فرزند دارد بنابراین رتبه فرزندآوری ایران در بین 224 کشور رتبه 146 است که اسرائیل 75 پله، آمریکا 20 پله و ترکیه با نرخ باروری 2،15، 32 پله بالاتر از ما قرار دارد.استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان داشت: با توجه به این وقایع باید سیاستهای باروری خود را از کنترل جمعیت به رشد جمعیت تغییر دهیم تا از پیری جمعیت جلوگیری شود.

با همه این هشدارها که از سوی مقامات عالی رتبه نطام اسلامی و نیز کارشناسان، به مسئولان و برنامه ریزان کشور داده می شود، ظاهرا هنوز برنامه مشخصی برای فرهنگسازی در این زمینه صورت نگرفته و مصوباتی هم که پیش از این از سوی قانونگذار تعیین شده، از اهمیت لازم از سوی دولتمردان برخوردار نگشته است.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه نیز تاکید داشتهاند: «میخواهیم مسئله به شکل عمیق و علمى حل بشود؛ گرههاى ذهنىاى که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود و به اعتقاد من ما میتوانیم این کار را بکنیم؛ یعنى متفکّرین ما و صاحبان دانشِ مرتبط با مسئله جمعیّت - در هر بخشى از بخشها - میتوانند در این زمینه منطق صحیح و قابل قبولى را ارائه کنند. این همایش البتّه قدم اوّل است، یعنى قدم ابتدایى است، [امّا] از گذاشتن قانون بهنظر من مهمتر است؛ چون فرهنگسازى در این مسئله مثل خیلى از مسائل دیگر اجتماعى، حرف اوّل را می زند؛ باید فرهنگسازى بشود که متأسّفانه امروز این فرهنگسازى نیست، تعطیل است؛ با اینکه حالا گفتهشده، ما هم گفتهایم، دیگران هم گفتهاند، در مجلس هم مطرح شده، بعضىها هم کمو بیش اینجا و آنجا بحث میکنند، لکن کار فرهنگى به معناى صحیح انجام نگرفته.»

با همه این تاکیدات و هماهنگی و هم فکری بین مسئولان در زمینه فرهنگسازی در حوزه جمعیت، نباید از سازهای ناکوکی که این وحدت را برهم می زنند، غافل ماند. سازهایی که به صورت مشکوکی که می خواهند با صدای ناخوش خود شاغل بودن را مهم تر از مادر بودن جلوه دهند و فرهنگ های شکست خورده غربی در حوزه خانواده را برای ما تجویز کنند.


https://shoma-weekly.ir/lgtQzt