مجلس

سازمان حج عزت،حکمت و مصلحت را در نظر بگیرد

آن کسی که در این فضا بیش از همه آسیب و خسارت دیده است، ملت ما بوده است، لذا آنها باید از ملت و دولت ایران عذرخواهی می‌کردند و هم جبران خسارت؛ ولی متأسفانه هیچ کدام را انجام نداده‌اند؛ نه در رابطه با جده، نه خسارت داخل کعبه، نه خسارت منا؛ در هیچ جایی عذر خواهی نکردند و خسارت ندادند. حال اگر ما به دنبال آن باشیم و موضع منفعل داشته باشیم با اصل عزت اسلامی ما انطباق ندارد.
حسین سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با «شما »با اشاره به پیش شرطهای دولت سعودی برای پذیرش زائران ایرانی اظهار داشت: آنچه مسلم است اگر قرار باشد حجاج ایرانی به زیارت بروند باید عزت ملت ما حفظ بشود. یعنی مسئولین ما با حفظ عزت این موارد را دنبال کنند.

وی افزود: لذا اگر بخواهیم با ذلت و التماس کار پذیرش زائران انجام بشود و با شرط و شروط آنها، مردم به حج بروند، با عزت جمهوری اسلامی و سه اصل تبیینی رهبری، عزت،حکمت، مصلحت منطبق باشد. یادمان نرود، دولت عربستان سعودی سرمنشاء همه مفاسد منطقه است و جنایتهای بزرگی را در منطقه انجام داده است . عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: بنده خیلی این شیوه را نمیپسندم که سازمان حج و زیارت کشورما به سبک عاجزانه عمل کند و دولت عربستان بخواهند شرط و شروط تعیین کنند، زیرا در این رابطه هیچ اعتباری نیست. وی افزود: درحقیقت آن کسی که در این فضا بیش از همه آسیب و خسارت دیده است، ملت ما بوده است، لذا آنها باید از ملت و دولت ایران عذرخواهی میکردند و هم جبران خسارت؛ ولی متأسفانه هیچ کدام را انجام ندادهاند؛ نه در رابطه با جده، نه خسارت داخل کعبه، نه خسارت منا؛ در هیچ جایی عذر خواهی نکردند و خسارت ندادند. حال اگر ما به دنبال آن باشیم و موضع منفعل داشته باشیم با اصل عزت اسلامی ما انطباق ندارد.

سبحانی نیا خاطر نشان کرد: درست است که مناسک حج واجب شرعی است، اما این وجوب، واجبی مشروط به استطاعت است. یکی از موارد استطاعت فراهم بودن امکان رفت و آمد است و به اصطلاح رفع موانع از پیشرواست. اگر بنا باشد به این سبک باشد این شرط محقق نشود ، زیرا این خلاف اصل عزت و اصول است.

https://shoma-weekly.ir/1kTbv6