مجلس

زوایای پنهان حادثه طبس



محمد کریم عابدی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در خصوص حادثه عظیم طبس گفت، عملیات پنجه عقاب در پنج اردیبهشت 1357 بر علیه  ملت ایران توسط سازمان CIA و با پیشنهاد کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا برنامه‌ریزی شده بود و شش ماه در صحرای نوادا که مشابه کویر طبس است تمرین گردیده بود این عملیات با هشت فروند بالگرد RH3D که یکی از مدرن‌ترین بالگردهای آن زمان به حساب می‌آمد صورت گرفت که دو تا از این بالگردها به صورت ذخیره و شش فروند دیگر در عملیات شرکت کرده بودند و علاوه بر آن یک هواپیمای سوخت رسان KC و دو هواپیما هم از نوع C130 برای اعزام نیروهای کماندو و دیگری هم برای حمل تجهیزات اعزام شده بودند علاوه بر آن کشورهای عربی منطقه نیز برای این عملیات آماده‌باش بودند.
کارشناس هیأت تحقیقی حادثه طبس در سال 59 از سوی امام خمینی(ره) ضمن تشریح چگونگی عملیات طبس افزود: عملیات طبس از این قرار بود که در شب پنجم از روی ناو هلی‌کوپتربر واقع در دریای عمان بالگردها پرواز کرده و از مسیر دریاچه بختگان به سمت صحرای طبس اعزام می‌شود. تنها پایگاه استقرار بالگردها همان صحرای طبس بود. هشت فروند بالگردی که گفته شد در شب به سمت طبس حرکت کردند و این در حالی بود که تنها خدمه بالگردها در آن حضور داشتند. اما یکی از هلی‌کوپترها بعد از طی مسافت 50 مایل در نزدیکی دریاچه بختگان تقاضای فرود اضطراری می‌کند و این تقاضا به دلیل ایجاد اخلال در سیستمهای کنترل اطلاعاتی خلبان صورت گرفت و بالگرد دیگر تقاضای انهدام بالگرد فرود آمده را می‌کند و مطابق این تقاضا  برای عدم دسترسی ایران به هواپیما خدمه آن به بالگرد دیگر منتقل شده و هواپیما معدوم می‌شود. بالگرد دیگر نزدیک 1000 یا 900 مایل جلوتر در منطقه‌ای به نام دزتند که نزدیک جاده دیهوک طبس به راور کرمان است تقاضای فرود اضطراری در اثر نقص سیستم رادار کرد.
سرتیپ خلبان محمدکریم عابدی با اظهار تعجب در خصوص نقص در ابعاد فنی بالگردهای امریکایی در حادثه طبس خاطر نشان کرد: این نقص فنی در بالگردها برای همه متخصصین جای تعجب داشت زیرا کسانی که تجربه پرواز بالگرد را دارند مفهوم این امر را متوجه می‌شوند بالگرد فرود اضطراری کرده و فرمانده عملیات به کارتر که در کاخ سفید رمز عملیات را در دست داشته این موضوع را اعلام می‌کند و کارتر دستور می‌دهد بالگرد را معدوم کنند و عملیات را با شش فروند بالگرد دیگر ادامه دهند و این در حالی بود که هنوز حدود 800 مایل دیگر تا طبس فاصله بود.
بنابر این وقتی آنها در این مقطع به منطقه لندینگ روم نگاه می‌کردند همه چیز به نحو مطلوبی است و عملیات را با شش فروند بالگرد دیگر ادامه خواهند داد. هواپیماها برای سوخت‌گیری فرود آمده و در این حال یک اتوبوس که در حال سفر به مشهد است آنها را مشاهده کرده و در نتیجه نیروهای آمریکایی اتوبوس را متوقف می‌کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: هنگامی که اتوبوس متوقف شد تعدادی از نیروهای آمریکایی که جزو منافقین و ساواک بودند مردم را به محل استقرار خود بردند تا این زمان عملیات با موفقیت صورت گرفته بود اما مشکل عمده این بود که یک ساعت تأخیر در انجام عملیات وجود داشت.فرمانده عملیات فرمان سوخت‌گیری دو بالگرد دیگر را صادر کرد. در این لحظه تانکر سوخت‌رسانی که به سمت یزد می‌رفت متوجه ایست و حضور نیروهای آمریکایی شد و به گمان اینکه آنها قاچاقچی سوخت هستند فرار کرد نیروهای کماندو به تانکر شلیک کرده و تانکر منهدم شد نور ناشی از آتش‌سوزی تانکر سبب شد بالگردها در تاریکی شب مشخص شده و به همین علت تصمیم به برخاستن بگیرند. شن‌های صحرای طبس که بسیار سبک هستند در برابر باد ایجاد شده از ملخ بالگردها به هوا برخاسته و نتیجتاً طوفان مصنوعی شن ایجاد شد و دید خلبان بالگرد سوخت‌رسان کاهش یافت و هنگام برخاستن به تانکر سوخت مشتعل برخورد کرد و گویا بمب عظیمی در صحرا منفجر شد و در این حین کارتر از کاخ سفید دستور بازگشت بالگردها و لغو عملیات را صادر می‌کند در این لحظه هواپیما‌ها اعم از C130 که نیروها در خود ذخیره داشته بلند می‌شود و این در حالی است که حتی فرصت بردن اجساد را ندارند.
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با پرداختن به وقایع بعد از حادثه طبس ادامه داد: روز بعد از حادثه به واسطه پاسگاهی که در منطقه رباط خان بود از حادثه مطلع می‌شویم و این در حالی است که آمریکا کلیه رادارهای موجود در منطقه را کور کرده بود و پاسگاه به ستاد کل ارتش حادثه را اطلاع داده و آنها در اتاق جنگ ارتش به فرمانده کل قوا که در آن زمان بنی صدر بود و در دزفول حضور داشت حادثه را اطلاع می‌دهند. او با مشاورین خود مشورت کرده و طی نظر مشاورین وی به تهران بازگشته و از تهران به سمت طبس می‌رود و تعدادی از بالگردها را منهدم می‌کند و در آن مقطع شهید محمد منتظر قائم به شهادت می‌رسد.
عابدی در خصوص تشکیل کمیته تحقیق حادثه طبس به فرمان امام خمینی(ره) اینگونه اظهار کرد: به فرمان امام خمینی (ره) کمیته تحقیق پیرامون این حادثه شکل گرفت که اعضاء آن متشکل از مقام معظم رهبری، شهید چمران، حجت الاسلام هاشمی و بنده بودیم.
علاوه بر آن همراه دو کارشناس به صحرای طبس رفته و بررسی‌هایی پیرامون حادثه انجام دادیم و اسنادی را کسب کردیم و بعد از بازگشت به تهران به فرمان حضرت امام(ره) ما مأمور بررسی دقیق این حادثه شدیم. در طی این بررسی پی بردیم که چگونه نیروهای آمریکایی به کشور ما نفوذ کرده و طرحهای بزرگی برای سرنگونی رژیم در دست اقدام قرار داده بودند و با شناسایی موقعیت‌ها و افرادی که در این عملیات شرکت کرده بودند آنان را محاکمه کردیم.
نماینده طبس با بیان اعجاز حادثه صحرای طبس گفت: این حادثه نمونه اعجاز خداوند بود به گونه‌ای که طبق گزارشات رسیده از کاخ سفید کارتر در حین این حادثه با گریه گفته بود: خدای خمینی از خدای کارتر بزرگتر است؛ به عقیده بنده این اعجاز یک اعجاز بزرگی بود که بعد از انقلاب دوم و تسخیر لانه جاسوسی که هیمنه آمریکا در آنجا شکسته شد، دوباره شکسته شد اما اینها عبرت نگرفتند زیرا اصحاب شیطان عبرت‌پذیر نیستند و به سراغ صدام رفته و او را تحریک به حمله به ایران کردند و مجدداً به آنها ثابت شد که سپاه اسلام پیروز است و خداوند سبحان همیشه مؤمنین را عزیز می‌دارد و من این حادثه را به ملت عزیز تبریک عرض می‌کنم.
امیر سرتیپ خلبان محمد کریم عابدی در زمینه نهادینه کردن حادثه طبس به عنوان یک حادثه عظیم ملی و تأسیس موزه‌ای در این خصوص عنوان داشت: تعدادی از تجهیزاتی که در جریان حادثه طبس به دست ما افتاد نظیر بالگرد در جنگ تحمیلی به خدمت گرفته شد و تعدادی از این تجهیزات همچنان موجود است و چند سال قبل توسط مهندس چمران زمینی برای تأسیس موزه خریداری شد که متأسفانه هنوز اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته و جای این موزه در شهر طبس خالی است و با وجود اینکه مسجدی در محل حادثه به نام مسجد شکر تأسیس شد اما باز جای یک موزه بزرگ برای آحاد ملت خالی است تا حقایق این حادثه عظیم زنده بماند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/zj9tAc