ویژه

زندگی مبارزاتی شهید اندرزگو مقابله با نفوذ استکبار شد

ما خانواده ی شهدا با پشتیبانی از مقام ولایت حضور آمریکا را صلاح نمی دانیم و آن را نقض آشکار منافع کشور می دانیم
در روزهایی که شاید خیلیها ندای استنصار امام را نشنیدند، شهید سیدعلی اندرزگو به همراه شهدای شاخه نظامی مؤتلفه اسلامی، این فریاد را دریافتند و جریانی را که استکبار برای به انحراف کشاندن ایران به سبک آمریکایی و انگلیسی رقم زده بود با چالشی جدی مواجه ساخته و در ‌‌نهایت با اعدام انقلابی حسنعلی منصور به آن خاتمه دادند. شناخت خط فکر شهید اندرزگو در فضای تاریک استبداد مزدوران پهلوی در ایران موضوع گفتگویی با سیدمهدی اندرزگو شد موضوعی که سبب کالبدشکافی انگیزه جریاناتی خاص برای حضور فیزیکی آمریکا در نظام مقدس جمهوری اسلامی در این مقطع از تاریخ انقلاب شد:

شهید اندرزگو جز شهدای شاخصی هستند که در مبارزه با استکبار نقش سازندهای داشتهاند، چگونگی سیر این حرکت را تبیین کنید؟

شهید اندرزگو در ۱۵ خرداد ۴۲ در‌‌ همان قیام خونین، به ندای حضرت امام لبیک گفتند، و هنگامی که مؤتلفه اسلامی شکل گرفت ایشان در شاخه مسلحانه جز فعالین بودند که اولین حرکت انقلابی این بزرگواران اعدام حسنعلی منصور در عملیات بدر بود که جز عوامل موثر این عملیات بودند. بعد از این جریان، حدود ۱۴ سال متواری میشود و ساواک برای دستگیری ایشان پاداش بسیار سنگینی را تعیین میکند که بعدها از اخباری که به وسیله دوستان وزارت اطلاعات داشتیم و دیدیم که واقعا ساواک بر روی ایشان حساسیت ویژهای پیدا کرده بود و حتی ایشان را یکی از موثرترین افراد میدانستند و احساس میکرد اگر او را دستگیر کنند و یا به شهادت برسانند روند انقلاب را کند میکنند و حتی تیم ویژهای را برای دستگیری وی ساماندهی کرده بودند؛ ایشان با توجه به نبوغ و نیت واقعی و الهی که در راه انقلاب داشتند و تقوای الهی که در مسیر زندگی داشتند و توسل به اهل بیت، توانستند حدود ۱۴ سال به صورت مخفیانه مبارزه کرده و دشمن و ساواک را عاجز کند.

از اقدامات ایشان در این ۱۴ سال زندگی مخفیانه مبارزاتی واردکردن اعلامیههای حضرت امام (ره) به ایران بود و همچنین شهید مسئول تهیه سلاح مبارزین بودند در حقیقت مؤتلفه این مسئولیت را به ایشان واگذار کرده و بعد از دستگیریهای عظیمی که صورت گرفت و بعد از اعدام حسنعلی منصور شهید وارد یک فاز دیگر از مبارزه شدند و گروههای مبارزین را تشکیل دادند و تعلیم میداد و دوستانی که اعلام آمادگی و روحیه مبارزه را داشتند برای آموزشهای خاص به لبنان اعزام میکردند؛ این مسئولیتی بود که شهید در طول مبارزه برعهده داشت.

این روحیه از کجا نشئت گرفته بود؟

این روحیه استکبار ستیزی شهید اندرزگو نشئت گرفته از حضرت امام (ره) بود. شما میبینید حرکت اولیه اینها در اعدام حسنعلی منصور نخست وزیر وقت، نمود میکند. میبینیم با فتوا یک مجتهد زنده به شدت خیانت و عاملیت استکبار منصور پی میبرند و او را اعدام میکنند تا به آمریکا بفهمانند که عامل آنها را که تحت فشار به شاه بر روی کار آمده از بین بردیم. این حرکت بسیار بزرگی در آن مقطع زمانی بود؛ زیرا بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ حضرت امام تبعید شده و ساواک مردم را در یک خفقان عجیبی نگه داشته و رژیم پهلوی فضایی را با کشتار فراوان و دستگیر کردن مبارزین ایجاد کرد تا مردم را سرکوب میکند. بنابراین احتیاج بود که مبارزین انقلاب خود را دریک برهه زمان نشان دهند و صدای مبارزین به این ترتیب بلند شود از همین به این نتیجه میرسند که حسنعلی منصور، این عامل استکبار را به این ترتیب از بین ببرند. فکر میکنم بالاترین حرکتی که این شهدای عزیز بخارایی، هرندی و نیکنژاد و شهید امانی و شهید اندرزگو در سال ۴۳ انجام دادند این اعدام انقلابی بود.

ارزیابی شما به عنوان فرزند شهید و کسی که مکتب مبارزاتی پدر را درک کرده است از زمزمههای امروز پارهای از جریانات خاص برای حضور آمریکا در ایران چیست؟

انقلاب ما نشئت گرفته از استکبار ستیزی بود و نادیده گرفتن استکبار و دوست فرض کرد آن واقعا ساده اندیشی است. آمریکا از این انقلاب ضربه خورده است و منافع آنها به این واسطه به خطر افتاد اگر شما تاریخ این کشور را بررسی کنید از ۲۸ مرداد که یک کودتای آمریکایی صورت گرفته است، میبینیم که آنها فقط به فکر منافع خود هستند و هر کاری که میکردند در جهت منافع خود بود؛ این ساده اندیشی است که عدهای گمان میکنند بعد از گذر زمان این روحیه استکباری آمریکاییها عوض شده است. آمریکا‌‌ همان روحیه و خوی استکباری خود را دارد و ما در روند مذاکرات هستهای دیدهایم که آمریکا هیچ امتیازی را نمیخواست به ایرانیان بدهد و در واقع به دنبال امتیازگیری خود وغرب بود. با توجه به این رویکرد آمریکاییها ساده اندیشی است که بخواهیم فکر کنیم که میتوانیم با آمریکاییها رابطه برقرار کنیم و آنها در راستای منافع کشور ما گام بردارند. به نظر من اگر دوستانی این گونه فکر میکنند باید در تحلیل و سواد خود شک کنند این تئوری نادرست است که بخواهیم روزی آمریکاییها به کشور ورود داشته باشند.

وظیفه ما در این شرایط و در قبال دیدگاه سازشکاری با آمریکا چیست؟

ما در این مقطع باید ولایت پذیری خود را که ادعا میکنیم، نشان دهیم مقام معظم رهبری در سخنان صریحی فرمودند که ما از حضور و نفوذ آمریکا در داخل جلوگیری خواهیم کرد و آنها دلخوش نداشته باشند که با نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درکشور بتواند به این کشور راه پیدا کنند. در واقع ما که مطیع ولایت هستیم و معتقدیم شهدا الگوی ما هستند، باید بدانیم شهدا همه در مسیر ولایت و مطیع ولی بودند، مقام ولایت اکنون تشخیص دادند که حضور آمریکا در همه عرصهها اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ در کشور مضر است، بنابراین ما باید مطیع باشیم. غیر از اینکه مقام معظم رهبری این اشاره را داشتهاند تحلیل شخصی افراد هم باید مبین این باشد که آمریکاییها هیچ کارنامه درخشانی در کشور ما ندارد و نداشتهاند و این ساده اندیشی است که فکر کنیم حضور آمریکا به نفع ماست از این جهت ما خانوادههای شهدا با پشتیبانی از مقام ولایت حضور آمریکا را صلاح نمیدانیم و آن را نقض آشکار منافع کشور میدانیم.

https://shoma-weekly.ir/WJxTDB