ویژه

زندان رفتن آقازاده ها در جلوگیری از فساد موثر است

وقتی چند برخورد قاطع با مفسدان انجام شود افراد دیگر دست و پایشان را جمع می کنند. هنگامی که همه می بینند حتی آقازاده ها هم به زندان می روند متوجه می شوند حساب و کتابی در کار است. زندانی کردن آقا زاده ها در جلوگیری از فساد در رده های بالا نقش دارد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است آنچنان روی پروندههای اقتصادی را کار کرده و آن را سیاسی

میکنند که دیگر هیچ کسی جرات سرمایه گذاری در ایران را پیدا نمیکند.

حمید رضا عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بررسی برخی چالش های موجود در کشور و نقد عملکرد دولت روحانی پرداخت و گفت: آقای روحانی شاید خودش هم فکر نمی کرد اداره کشور اینقدر مشکل باشد به ویژه در شرایط تحریم. وقتی هم رئیس جمهور شد تصور می کرد با کمک عناصر باسابقه در وزارتخانه های گوناگون می تواند بر مشکلاتی که آنها را شناسایی کرده است غلبه کند.

وی افزود: به نظر می رسد بخشی از وقت و انرژی دولت صرف حل و فصل مساله هسته ای شد و در کنار آن به مابقی مشکلات مردم توجهی صورت نگرفت. لذا مطالبات مردم روی هم انباشته شد. البته خود آقای روحانی و دوستانشان در ابتدا همه مشکلات را ناشی از تحریم می دانستند. بعد که دیدند تحریم هم برطرف شد ولی این معضلات حل نشد گفتند تنها 20 تا 30 درصد آن مربوط به تحریم بوده و بقیه ناشی از مسائل داخلی خودمان است.

** مشکلات دست به دست شد ولی حل نشد

ترقی اظهار داشت: به نظر من مشکلات در دولت دست به دست شد ولی حل نشد. بسیاری از وعده هایی که دولت در صد روزه اول داد تحقق پیدا نکرد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: الان هم غیر از مساله بهداشت و درمان که تا این لحظه آثار و برکات خوبی برای مردم داشته است و البته دولت مشکلات عدیده ای هم بر سر تامین منابع مالی آن دارد تقریبا کار شاخص دیگری انجام نشده است. به غیر از این موضوع و بحث هسته ای، دولت یازدهم اقدامی که بتوان آن را برجسته کرد انجام نداده است. بقیه کارهایش روند معمولی اداره کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که پس باید گفت روحانی به وعده هسته ای اش عمل کرد گفت: بله این جزو وعده هایی بود که عملی شد. اما درباره بقیه موارد حرف وجود دارد.

وی در ادامه افزود: برخلاف آن چیزی که دولت روحانی در ابتدا می گفت همه مشکلات به تحریم ها برنمی گشت و این روی آینده سیاسی روحانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی در همین راستا به موضوع ورود احمدی نژاد به انتخابات پرداخت و خاطر نشان کرد: اخبار مربوط به ورود ایشان عمدتا ساخته و پرداخته اصلاح طلبان است و تا الان هیچ واقعیت عینی در مورد آن وجود ندارد. ولی اصلاح طلبان سعی دارند هر گونه تحرک ایشان را نشانه ای بر ورودش به عرصه رقابت تلقی کنند. به نظر می رسد که بیش از آنکه خود آقای احمدی نژاد نیاز به ورود به عرصه انتخابات داشته باشد اصلاح طلبان تمایل و نیاز به ورود ایشان دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: برای دوقطبی سازی فضای انتخابات و ایجاد انگیزه در بین طرفداران خود اصلاح طلبان نیازمند چنین پروژه ای هستند.

** آیا هنوز احمدی نژاد را اصولگرا می دانید؟

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز آقای احمدی نژاد را اصولگرا می دانید لبخندی زد و گفت: این را جواب نمی دهم.

وی سپس با اشاره به سفر اخیر احمدی نژاد به آمل تصریح کرد: اولا سفرها و سخنرانی ها ایشان طبیعی است. همه روسای جمهور سابق هم سخنرانی می کنند و در مجالس مختلف حضور می یابند. چرا این حساسیت نسبت به آنها وجود ندارد ؟ در ثانی باید دید کدام خبرنگار از ایشان درباره کاندیداتوری پرسیده و پاسخ آقای احمدی نژاد چه بوده است.

وی ادامه داد: اینکه یک جمله ایشان را آنقدر بزرگ کنند یک پروژه است. آقای احمدی نژاد اگر سکوت می کرد آن را یک جور بزرگنمایی می کردند اگر هم جواب می داد طور دیگری. مطرح کردن آقای احمدی نژاد پروژه ای است که اصلاح طلبان طراحی کرده اند و ما(اصولگرایان) داخل آن بازی نمی کنیم.

**فروختن نفت خام شاهکار نیست

ترقی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور بیان داشت: یک وقت دولت خودش نفت را می فروشد یک وقت دیگر آن را از طریق بخش خصوصی انجام می دهد. پولش هم برمی گردد داخل. این جور نبود که نفت بفروشیم اما پولش بازنگردد. اما آن زمان نفت را به چه قیمتی می فروختیم و الان چند می فروشیم؟ در اثر برجام بهای نفت به نصف قیمت قبلی خود رسیده است. آنها به خاطر برجام و به عمد قیمت نفت را پایین آوردند.

این منتقد دولت ادامه داد: اکنون اگر دوبرابر آن چیزی که زمان احمدی نژاد فروخته می شد هم بفروشیم باز به آن اندازه درآمد نداریم. تازه مگر فروش نفت خام شاهکار است؟ کجای اقتصاد مقاومتی آمده است که ما نفت خام بفروشیم؟ باید با استفاده از پتروشیمی این نفت 40 دلاری را تبدیل کرده و400 دلار بفروشیم. تدبیر این نیست که نفت خام را بفروشیم و بازار اوپک را گرم کنیم چون می خواهیم با عربستان رقابت کنیم یا بازار قبلی خود را به دست آوریم.

** کشور نیاز به سرمایه گذار خارجی دارد

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه تحریم ها لغو شد، اما مشکلات اقتصادی ما چندان حل نشده است. کشور نیاز به سرمایه گذاری دارد. دولت باید بدهی هایش به بانک ها را بپردازد. اینها همه پول می خواهد. فروش نفت خام نمی تواند در این زمینه موثر باشد.باید سرمایه های خارجی بیایند.

عضو شورای مرکزی موتلفه ورود سرمایه گذاری خارجی را به ایران مشروط کرد و گفت: البته اگر سرمایه گذاری خارجی بدون نیت سو و قصد سلطه گری باشد ما از آن استقبال می کنیم. برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی برنامه ششم به حداقل هزار و پانصد میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. اینکه هیات های صد نفره و دویست نفره می آیند ولی چند میلیون دلار فقط می خواهند سرمایه گذاری کنند کمکی نمی کند.

ترقی گفت: بر اساس گزارش دولت، حدود 7 هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانی در کشورهای خارجی وجود دارد. چرا دنبال جذب اینها نیستیم؟ چرا فقط دنبال شرکت های کره ای، انگلیسی و فرانسوی هستیم؟ باید در ایرانی های مقیم خارج رغبت سرمایه گذاری ایجاد کنیم. منتهی روش کار طوری باشد که از طریق سرمایه گذاری نفوذ صورت نگیرد و زمینه سلطه اقتصادی بیگانگان فراهم نشود.

** موانع سرمایه گذاری در کشور

این فعال اقتصادی موانع سرمایه گذاری را دو چیز دانست و افزود: نکته اول این است که سیاستهایی برای جذب سرمایه تصویب و قانونی نکرده ایم. نکته دوم بی اعتمادی دولتها به بخش خصوصی است. امام و رهبری گفتند که باید به توانمندی مردم بها داد. سیاست های اصل 44 هم ابلاغ شد اما باز این مهم، مورد توجه دولتها قرار نگرفت.باید اقتصاد را به دست افراد 'مننا' بسپاریم. یعنی افرادی که به نظام اعتقاد داشته و مال نظام باشند.

ترقی تاکید کرد: این افراد اگر سرمایه گذاری اقتصادی کنند هدفشان رشد و ارتقای کشور است، دنبال این نیستند که از طریق سرمایه گذاری اقتصادی قدرتی کسب کرده و از طریق آن به دولت فشار آورند و آن را تابع خود کنند. اگر در اقتصاد خصوصی بخش هایی سرکار بیایند که با نظام تضاد داشته باشند می توانند مشکلاتی را برای دولتها ایجاد کنند.

**برخورد با مفاسد اقتصادی نباید سیاسی شود

وی ادامه داد: عامل بعدی سیاسی کردن برخورد با مفاسد اقتصادی است. پرونده های اقتصادی را آنچنان رویش کار کرده و آن را سیاسی می کنند که دیگر هیچ شخصی جرات سرمایه گذاری در ایران را پیدا نمی کند. رهبری در فرمان 8 ماده ای خود ضمن تاکید بر مبارزه با فساد تاکید کردند که مراقبت شود تا مبارزه با فساد، امنیت سرمایه گذاری را از بین نبرد و در این رابطه سیاسی کاری نشود.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: علاوه بر این ، قوانین ما نیز مشکلات اساسی دارد. در چین، تریلیون ها دلار سرمایه گذاری خارجی می شود اما هیچ کس نگران سرمایه اش نیستند. چرا که دولت برای آنها تسهیلات قائل است. دولت به آنها می گوید زمین رایگان و وام طولانی مدت به شما می دهم، تا 10 سال هم از پرداخت مالیات معافید.

وی افزود: اما ما چه کار می کنیم؟ پوست سرمایه گذار خارجی و داخلی را می کنیم. از همان روز اول شهرداری از او مالیات و عوارض می گیرد. دولت و سایر دستگاهها هم به عناوین مختلف او را سرکیسه می کنند. دیگر چیزی برای وی نمی ماند که بخواهد آن را سرمایه گذاری و از آن درآمد کسب کند.

** با این قوانین تولید مقرون به صرفه نیست

ترقی گفت: چون سیاست اقتصادی ما وابسته گراست زمینه را برای ورود جنس خارجی فراهم می کنیم و دنبال تولید نیستیم. تولید کننده ای که هزار کارگر دارد را به خاطر شکایت یک کارگر به دادگاه می کشانیم و حیثیت او را می بریم. کافی است کارفرمایی یک ماه بدهی اش به تامین اجتماعی را نپردازد حسابش را می بندیم تا دیگر نتواند چک بکشد. این نوع برخوردمان با کارفرماست از سویی تولید باید سود داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی صاحب یک کارخانه می بیند باید اینهمه عوارض و مالیات و هزینه کارگر و غیره را پرداخت کند و دست آخر 7 درصد هم بیشتر سود نکند از سرمایه گذاری منصرف می شود و پولش را در بانک می خواباند و بدون هیچ کار و دردسری سالی 20 درصد سود می گیرد و دیگر سمت تولید نمی رود.

وی در ادامه به بحث مبارزه با فساد اشاره کرده و گفت: طبیعی است وقتی چند برخورد قاطع با مفسدان انجام شود افراد دیگر دست و پایشان را جمع می کنند. هنگامی که همه می بینند حتی آقازاده ها هم به زندان می روند متوجه می شوند حساب و کتابی در کار است. زندانی کردن آقا زاده ها در جلوگیری از فساد در رده های بالا نقش دارد.

وی خاطر نشان کرد: اما اینکه بگوییم در دولت جدید فساد از بین رفته است درست نیست. اولا اینهایی را که بازداشت کرده اند متاسفانه در همه دولت ها بوده اند. فردی مثل بابک زنجانی از دولت آقای هاشمی تا روحانی سرکار بوده است. اینجور نبوده که آن وقت آدم سالمی بوده و در دولت احمدی نژاد فاسد شده است. منتهی الان نگاه سیاسی حاکم است و با قضیه فساد برخورد سیاسی می شود.

** در همه دولت ها فساد وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که اما بحث فساد اقتصادی سه هزار میلیاردی در زمان خود آقای احمدی نژاد برملا شد و افشای آن ربطی به دولت روحانی نداشت. آیا می توان گفت نوع برخورد با این پرونده آن موقع سیاسی نبود و حالا سیاسی شده است؟ پاسخ داد: حرفی در این نیست. فرقی نمی کند. وقتی این بحث را تبدیل به نقطه ضعفی می کنیم که روی همه نقاط مثبت دولت قبل قلم قرمز بکشیم کار خلافی کرده ایم. همین بود که باعث شد رهبری جلوی این نوع رفتار را بگیرد. سیاسی کردن پرونده های فساد مالی به نفع کشور نیست. سرمایه اجتماعی دولت ها را از بین می برد. مردم بی اعتماد می شوند. فرقی نمی کند به این دولت بی اعتماد شوند یا آن دولت، ضرر آن به همه دولتها برمی گردد.

ترقی خاطر نشان کرد: در دولتهای مختلف وقتی حسابرسی صورت می گیرد فسادها مشخص می شود.به تعبیر آقای نعمت زاده در همه دولتها فساد وجود دارد فقط مقدار و کیفیت آن کمی متفاوت است. اما بحث اصلی این است که آیا خود کارگزاران اصلی افرادی پاک دست هستند یا خیر؟ اگر در این افراد خطایی باشد باید یقه رئیس جمهور و دولتش را گرفت. اما اگر در رده های پایین تر هستند این در همه دولتها بوده و هست.

** حکم مهدی هاشمی

ترقی در پاسخ به سئوالی در باره معاون اول آقای احمدی نژاد که نفر دوم کابینه وی بود و هم اکنون در زندان است گفت: ما که همان وقت گفتیم آقای احمدی نژاد باید عذرخواهی کند. اما این پرونده هم سیاسی بود. چطور برای پنج میلیارد تومان اختلاس وی باید به 5 سال حبس محکوم شود اما آقای مهدی هاشمی فقط باید تنها 10 سال در زندان باشد. این قابل قبول نیست. آدم اگر خودش هم محاسبه کند می بیند در این باره سیاسی برخورد شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه یعنی دستگاه قضا به نفع آقای هاشمی رای داده است؟ گفت: خوب حالا به نفع آقای هاشمی رای داده یا خیر یا اینکه برخی ابعاد پرونده هنوز مشخص نشده است. برای مردم قابل قبول نیست که کسی به خاطر دادن 5 میلیارد پول به تعدادی نماینده به پنج سال حبس محکوم شود اما شخصی که 10 برابر وی حیف و میل داشته است تنها ده سال حکم بگیرد.

** مگر چند برنامه تلویزیونی درباره مبارزه با فساد اقتصادی ساخته ایم؟!
این فعال سیاسی با بیان اینکه لازم است در برخی قوانین بازنگری شود گفت: برخی احکام نقش بازدارنده ندارد و باید انطباقش با شرع و شرایط روز افزایش پیدا کند. همچنین نیازمند دستگاهی هستیم که قوانین را در حوزه اجرا مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند این قانون در اجرا چقدر نافع و حلال مشکلات است و سپس آن را به مجلس بفرستد تا ایرادهای آن در اجرا گرفته شود.
وی به کشور چین در امر مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: باید بینیم چه کشورهای در مبارزه با فساد موفق بوده اند مثلا چینی ها می گویند گردش مالی شان تریلیارد دلاری است اما فسادشان کم است. آنها شعاری دارند که باید برای مقابله با فساد کاری کرد که هیچ کس نتواند، جرات نکند و نخواهد که فساد کند.
ترقی ادامه داد: در مورد اول، قوانین را طوری تدوین می کنند که هیچ روزنه ای برای بروز فساد نباشد. ما تا کنون شاید هزار پرونده فسادمالی در کشور داشته ایم اما آیا تا حالا بررسی کرده ایم که کجای قوانین ما راه را برای فساد باز می دارد تا آن راه را ببندیم؟. ستاد مبارزه با مفاسد باید این کار را کند که نکرده است.
وی افزود: مورد دوم یعنی اینکه آنقدر هزینه فساد فردی بالا رود که کسی جرات فساد نکند نه اینکه فساد کند بعد رئیس حزب شود و سناریوی تلویزیونی تهیه کند، یا به زندان برود و بعد آزاد شود و در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها مدیر شود. این نشان دهنده این است که ما با فساد داریم شوخی می کنیم و نمی خواهیم جدی برخورد کنیم. مردم وقتی این موارد را می بینند می گویند دارند ما را مسخره می کنند. در حالیکه در چین مفسدان را اعدام می کنند و با مفسدان مالی شوخی ندارند.
وی افزود: مرحله سوم کار فرهنگی است یعنی فرد آنقدر تعلیم و آموزش ببیند که باطنا نخواهد فساد کند. اما ما تا حالا چند برنامه تلویزیونی درباره این ساخته ایم که اگر کسی فساد کرد چه طور با او برخورد می شود؟ یا اگر زنی شوهر کارمندش پول زیادی به خانه آورد درصدد باشد که ببیند این پول از راه درست به دست آمده است یا خیر؟

**
سیاسی کردن پرونده های فساد، اصل ماجرا را گم می کند

ترقی ادامه داد: اینکه روزنامه ها ابتدا از فساد مطلع شوند کمک چندانی نمی کند چرا که اولین کاری که می کنند سیاسی کردن پرونده های فساد است طوری که اصل ماجرا گم می شود. سیاسی کردن هم یعنی قبل از اینکه قوه قضائیه به پرونده رسیدگی کند و ببیند چه حکمی باید بدهد آنقدر پرونده را بزرگ کنند که دادگاه هر حکمی غیر از اعدام دهد مردم ناراضی باشند.
وی تصریح کرد: در بحث انحراف دیدید چقدر مطبوعات از انحراف گفتند. 30 نفر را هم گرفتند. دست آخر پرونده به 3 نفر منتهی شد و آن 3 نفر هم مشخص نشد که اینها انحرافشان فکری بوده،عقیدتی بوده یا چیز دیگری بوده است.
ترقی ادامه داد: وقتی در یکی از دولتها فردی مسول مبارزه با فساد می شود که خودش پرونده دارد یعنی اینکه ما نمی خواهیم با فساد مبارزه کنیم. مجلس در این رابطه مهم است اما متاسفانه مجلس های ما مورد تطمیع دولتها قرار دارند. وقتی یک وزارتخانه 20 نماینده عضو کمیسیون مربوط به آن وزارت را با خانواده هایشان به تور یک ماهه رایگان خارج از کشور می برد طبیعی است آن نماینده دیگر نتواند برکار آن وزارتخانه نظارت کند. این که می گویم در همه دولتها بوده است و هیچ دولتی نمی تواند خود را از آن مستثنی کند.
وی تصریح کرد: مجلس 4 و 5 نظارت خوبی داشتند. چرا که دولتها هنوز وارد وادی خرید نمایندگان نشده بودند.

**
یک میلیون رای شمال تهران فهرست امید را پیروز کرد

وی در ادامه به نتایج انتخابات 7 اسفند در تهران هم اشاره کرد و گفت: در تهران وقتی مشارکت از 35 درصد بالا می رود یا یک حالت پوپولیستی و احساسی به مردم دست می دهد که به سمت یک فرد رفته و به آن رای می دهند یا یک جریان بر انتخابات غالب می شود.
ترقی ادامه داد: در دوره های قبلی معمولا هیچ کس تمام برگه رای 30 نفره خود را پر نمی کرد و افراد به چهره هایی که می شناختند رای می داند. اما در این دوره با تاکید رهبری مبنی بر لزوم حضور همه افراد حتی مخالفان نظام در پای صندوق ها و توصیه ایشان به لیستی رای دادن؛ آرای مردم به لیست ها بود تا به افراد.
عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در سال 88 هم احمدی نژاد در تهران چیزی حدود یک میلیون و 800 هزار رای آورد و رقیب وی بیش از دومیلیون و صد رای. یعنی آن موقع هم اصلاح طلبان در پایتخت بیشتر از اصولگرایان رای آوردند که این هم تحلیل خاص خود را دارد.
وی خاطر نشان کرد: اما امسال در انتخابات حوزه تهران اتفاق خاصی افتاد. یک میلیون نفر از افرادی که از ابتدای انقلاب تا کنون در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده و مهر هیچ انتخاباتی به شناسنامه شان نخورده بود آمدند و همه به لیست امید رای دادند. یعنی افرادی که خیلی میانه ای با نظام نداشتند پای صندوق آمدند. این البته یک موفقیت برای نظام و رهبری است که این افراد هم وارد عمل شد اما همین علت اصلی موفقیت اصلاح طلبان بود .

**
آرای خاموش

ترقی وجود آرای خاموش بالا در انتخابات کشور را ناشی از ضعف احزاب دانست و گفت: ضعف احزاب مهمترین عامل است. الان تنها مشوق حضور مردم در انتخابات، سخنان رهبری، تریبون نماز جمعه و صدا و سیماست. احزاب ما هیچ تلاش و فعالیتی برای افزایش مشارکت مردم ندارند. اگر احزاب پول و امکانات داشته باشند حساسیت و آگاهی مردم افزایش می یابد.

**
جنوب تهران 18 درصد کاهش مشارکت داشت

وی گفت : از سویی نقش تبلیغات بیگانگان را نمی توان در کاهش مشارکت مردم نادیده گرفت. هر چه مردم احساس کنند رای شان در سرنوشت آنها اثرگذارتر است بیشتر برای مشارکت تشویق می شوند. ولی اگر احساس کنند آمدند و رای دادند ولی بعد از انتخابات مسئولان سراغ کار خود رفتند و کاری به آنها ندارند سرخورده می شوند.
ترقی گفت: امسال در جنوب تهران شاهد این قضیه بودیم. در این مناطق مشارکت مردم 18 درصد کاهش یافت. برخی از آنها می گفتند ما همه زندگی مان با 45 هزار تومان یارانه می چرخد و هیچ کس هم به داد ما نمی رسد پس با چه امیدی بیاییم و رای دهیم. هر چه مشلات مردم بیشتر حل و رفاه آنها بیشتر شود مشارکت نیز افزایش می یابد.
این فعال سیاسی به نقد فضای دو قطبی حاکم بر انتخابات پرداخت و افزود: یک وقت دو تیم می آیند در ذیل نظام با هم رقابت می کنند این مثبت است اما وقتی یک تیم بخواهد با کل نظام رقابت کند مشکل پیش می آید. در همه کشورهای دنیا احزاب در درون نظام با یکدیگر رقابت می کنند نه با اصل نظام. در آمریکا هم دموکراتها و جمهوری خواهها زیر پرچم نظامشان رقابت می کنند.
ترقی تصریح کرد: اما وقتی در انتخابات برخی از نامزدها، اصل نظام را زیر سئوال ببرند و رقیب خود را نظام بدانند این یعنی سوءاستفاده از دموکراسی. یعنی برخی، از روند دموکراسی برای براندازی سوءاستفاده می کنند.
وی خاطر نشان کرد: این باید تبدیل به رقابت قانونمندی شود که در آن احزاب اصلی که نظام را قبول دارند بر سر اینکه کدام بهتر می توانند کشور را اداره کنند با هم رقابت کنند. وگرنه شما در آمریکا هم نمی بینید که احزاب اصل نظام را تضعیف کنند. آنجا هم می گویند ما تابع رئیس جمهور هستیم اینجا هم نباید علیه ولی فقیه حرف بزنند.

**
اصولگرایان برنده دور دوم انتخابات مجلس هستند

ترقی در ادامه به برجام اشاره کرد و گفت: بنده موافق مشروط برجام هستم با همان شروطی که رهبری در نامه خود به رئیس جمهور اشاره کردند. که البته به اقرار خود آقایان همه خط قرمزهای رهبری رعایت نشده است.
وی تاکید کرد: اینکه می گویند صدای واحدی از کشور در مورد برجام به گوش جهانیان نمی رسد و همین باعث عدم حضور سرمایه گذاران در کشور می شود را قبول ندارم. هیچ سرمایه گذار خارجی نیامده بگوید ما می خواستیم در ایران سرمایه گذاری کنیم اما چون فلان مسئول علیه برجام صحبت کرده است منصرف شدیم. از هر کدام از آنها پرسیده ایم گفته اند از ترس آمریکا این کار را نمی کنیم.این را می توانید از آقای عسگراولادی بپرسید. ایشان مدام با این سرمایه گذاران در ارتباط است. حرف ما با دولت هم این است که چرا توافق نامه ای را امضا کردید که تا 10 سال ما را بین زمین و آسمان معلق نگه دارد.
ترقی دور دوم انتخابات را مهم دانست و گفت: دور دوم انتخابات کم اهمیت تر از دور اول نیست. چرا که نقش بسیار تعیین کننده ای در برتری یک جریان مجلس بر دیگری و فراکسیون های مجلس خواهد داشت. این 69 نماینده اثر تعیین کننده ای بر آرایش فراکسیون های مجلس خواهند داشت.
وی افزود: تا اینجا در دور دوم در 11 حوزه رقابت بین دو اصولگراست و در 8 تا فقط دو اصلاح طلب با هم رقابت می کنند. یعنی عملا پیروزی 11 نامزد اصولگرا و 8 اصلاح طلب حتمی است. اگر در 50 کرسی باقی مانده، صندلی ها نصف به نصف بین اصولگراها و اصلاح طلبان تقسیم شود باز هم شرایط به نفع اصولگراها خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/Xq08JR