مجلس

زمینه برای اقتصاد‌ منهای نفت آماد‌ه است

د‌رارتباط با عد‌م وابستگی نفت به بود‌جه ، متاسفانه همه د‌ولت های گذشته اد‌عا می کرد‌ند‌ که وابستگی بود‌جه آنها از د‌رآمد‌های نفتی د‌ر بود‌جه کاهش یافته است که این موضوع فقط د‌ر مقطع حرف باقی ماند‌ه است. به نظر من سال به سال این وابستگی نه تنها کم نمی شود‌ بلکه زیاد‌ هم شد‌ه است.
حمید رضا خصوصی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، بااشاره به ضرورت عدم وابستگی بودجه های سالانه به درآمدهای نفتی اظهار داشت: همان طور که مستحضرید، مبنای اقتصاد کشور ما درآمدهای نفتی است به طوری که بودجه سالیانه کشور براساس آن تنظیم میشود. لذا نفت به عنوان یک کالای تک محصولی، از تولیدات کشور محسوب می شود. این امر باعث شده تا استکبار جهانی بتواند در سطوح مختلف بینالمللی بر اقتصاد کشور فشار وارد و با تحریمها مشکلات کشور را زیادتر کند.

وی افزود: نوسانات قیمت نفت که گاهی با پایین آوردن، گاهی با عدم خرید و گاهی با بالا بردن نفت و برخی اوقات با تحریم خرید نفت اتفاق میافتد ،هزینه ها و درآمد کشور را مخدوش می کند که عدم تعادل بین هزینه و درآمد که ریشه در نفت دارد؛ همواره ما را دچار مشکل کرده است.

نماینده مردم صومعه سرا ادامه داد: البته تحریمها و تهدیدها در این دوران همانند نعمتی برای کشور، فرصتی ایجاد می کند. به طوری که مقام معظم رهبری نیز با بیان سیاست گذاریهای کلان وپیش بینیهای لازم را در این راستا بیان نموده و برعدم وابستگی بودجه به نفت تاکید داشته اند. لذا دولت باید بودجه را براساس مبانی غیر نفتی تنظیم کند؛ به طوری که
هزینه های خود
را از مسیرهای چون مالیات و درآمدهای غیر نفتی و صادرات و... تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: با فرض عدم وابستگی بودجه به نفت، طبیعی است که توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیش از پیش احساس می شود. با توجه به قیمت نفت که به اقل قیمت رسیده و نوسان موجود در بازار، درآمدهای نفتی به صورت شفاف دیده نمی شود، لذا دولت نمیتواند هزینههای خود را تامین کند و از طرفی دولت به دلیل عدم ثبات در قیمت نمی تواند هزینه های جاری کشور را تخمین بزند، لذا در تنظیم برنامه بودجه ما دچار مشکل خواهیم شد .

خصوصی تاکید کرد: به نظر می رسد در این عرصه تنها راه، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و موضوعیت اقتصادی مقاومتی در مقطع معنا پیدا می کند. هرچند نقش مسئولان در اجرای اقتصاد مقاومتی پر اهمیت است. اما دور از انتظار ها متاسفانه تلاشهای جدی از آنها را شاهد
نبود
ه ایم . لذا دولت باید بیش از پیش باید به اقتصاد مقاومتی بپردازد. درآمدهای تاثیرگذار را سازماندهی کند .

وی تاکید : اگر ما بخواهیم آینده درخشانی را برای کشور داشته باشیم و تورم را کنترل کنیم، عملا باید به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم و از تک قطبی بودن، درآمد کشور از نفت فاصله بگیریم. و هزینه های جاری کشور را از طرق دیگر و درآمدهای غیر نفتی احصاء کنیم .

خصوصی ،کارشناس مسائل اقتصادی کشور با اشاره به ضرورت بستر و زیرساختهای اقتصادی ادامه داد: با توجه به ایجاد یک سری از بسترهای فعالیتهای اقتصادی، زمینه برای اقتصاد منهای نفت آماده است. مثلا در رابطه با مالیات زیر ساخت و نرم افرازهای آن آماده شده است. اما در بحث صادرات ، واردات باید بازار خود را تنظیم کنیم ، در شرایط فعلی باید بازارها را بشناسیم و امکانات هزینه ای را برآورد درست داشته باشیم، به طور کلی باید بنیان اقتصاد کشور را برمبنا و ساختارهای علم و دانش باشد.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که ما نمی توانیم در مقاطع مختلف برای اداره اقتصاد کشور ، راهکارهای مختلفی را امتحان کنیم . ما باید زیر بنایی و زیر ساختی کار کنیم و ضعفها را باید تبدیل به قوت کنیم ، و با حرکات دانش بنیان مواردی که پایه ها و نمودار های آن را ترسیم کنیم و از بنیان آن را ترسیم کنیم .

خصوصی با اشاره دوران تحریم در ابزار و تسلیحات جنگی تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس به دلیل تحریمهای وسائل و تسلیحاتی ، مجبور شدیم بر تولید و ساخت آن متمرکز شویم ، و همین امر موجب شد تا این رشد و توسعه علمی را در صنایع دفاعی به دست آوریم .

سال به سال وابستگی به نفت زیاد می شود

همچنین موسی الرضا ثروتی در واکنش به عدم ارائه برنامه ششم و برنامه بودجه 95 اظهار کرد: به نظرمن دولتی که خود یکی از منتقدان تاخیر لایحه بودجه درسالهای گذشته به مجلس بود، باید خود را ملزم به قانون می کرد و به ارائه برنامه ششم توسعه و برنامه پنجم در تاریخ مقرر نمی نمود.

وی در ادامه گفت: درارتباط با عدم وابستگی نفت به بودجه ، متاسفانه همه دولت های گذشته ادعا می کردند که وابستگی بودجه آنها از درآمدهای نفتی در بودجه کاهش یافته است که این موضوع فقط در مقطع حرف باقی مانده است. به نظر من سال به سال این وابستگی نه تنها کم نمی شود بلکه زیاد هم شده است.

ثروتی خاطر نشان کرد : به طور مثال بودجه در سال 94 ، 56 هزار میلیارد تومان از درآمد نفت در بودجه بوده است ودر حالی که دولت برای سال آینده پیش بینی 66هزارمیلیاردی را از سهم درآمدهای نفتی کرده است، یعنی در واقع 20 در صد افزایش داده است . از طرفی هم رهبرانقلاب تاکید کردند ما باید وابستگی بودجه را به نفت کم کنیم که متاسفانه این سخن حضرت آقا شکل نگرفته که ما را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

وی افزود: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری عدم خام فروشی است یا توجه ویژه به مسائل دانش بنیان ، اما همین شرکتهای نفتی دانش بنیان هم مورد توجه قرار نگرفته اند . به طوری که ما بسیاری از تولیدات و محصولات را داریم اما باز همان تولید را از کشورها دیگر وارد می کنند . به طور مثال بدترین شکل ممکن این است که ما تولید بنزین را در داخل داریم ولی بنزین از خارج وارد می کنیم . امید وارم وابستگی دولت به درآمد نفت کم بشود .
https://shoma-weekly.ir/bN1KxS