مجلس

زمان مشخص می‌کند لبخندهای آمریکایی تا چه اندازه واقعی است

آنچه از اخبار شاهدیم، سفر آقای روحانی سفر پر توفیقی بوده است. امیدواریم که این گفتگوها مبنای مذاکرات جدی قراربگیرد و با حفظ اصول و مواضعی که ما بدان معتقد هستیم، حریم ها و حقوق حقه ما در همه زمینه رعایت شود.
عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ارزیابی خود از سفر دکترروحانی به نیویورک اظهار داشت: آنچه مسلم است اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران بر اساس چهارچوبها و سیاستهای کلی نظام تصمیم گرفته می شود، تا در چه اجلاسی و در چه سطحی، مذاکرات صورت پذیرد.

وی افزود: آنچه در مذاکرات متفاوت است، نوع رفتارها است. نوع رفتارها بستگی به اشخاص دارد که به ارتباطات اجتماعی و یا استفاده از فن دیپلماتیک برمی گردد و معمولا افراد با تصمیمات فردی در فضاهای به وجود آمده عمل می کنند.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فضا، فضای متقابل است. یعنی به گونه ای نیست که ما رفتاری را بدون در نظر گرفتن رفتار قبل انجام بدهیم. از این روکسانی که از دورشاهد هستند، نمی توانند قضاوت خوب و صد درصدی را نسبت به موضوعاتی که در آنجا پیش آمده داشته باشند. لذا قاعدتا طرفین مذاکره کننده فضا را ارزیابی می کنند و براساس آن تصمیم می گیرند که چگونه با طرف مقابل رفتار کنند.

وی افزود: مهم این است که برای به دست آوردن نتیجه، در این اجلاس حضور پیدا می کردیم تا از یک منطق گفتگو و حقانیتی که برخوردارهستیم، به نتیجه مطلوبمان برسیم . همیشه تلخ گفتن ، حق را نتیجه نمی دهد. تلخ را هم می شود شیرین بیان کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه از اخبار شاهدیم، سفر آقای روحانی سفر پر توفیقی بوده است. امیدواریم که این گفتگوها مبنای مذاکرات جدی قراربگیرد و با حفظ اصول و مواضعی که ما بدان معتقد هستیم، حریم ها و حقوق حقه ما در همه زمینه رعایت شود.

نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به اظهار تمایل غرب و آمریکا به مذاکره با ایران خاطر نشان کرد: هر زمانی که در مذاکرات انسدادی پیش می آید، همه به دنبال تغیراتی هستند تا دریچه جدیدی را برای جبران اشتباهات گذشته پیدا کنند تا آن را نطقه شروع مذاکرات قرار دهند .همیشه درمذاکرات اشتباهاتی در رفتارها باعث منشا انسداد گفتگو ها می شود و یا بالعکس.

وی افزود: درهر صورت غربی ها با توجه به ترکیب جدید تیم مذاکره کننده از سوی ایران، آن را فرصتی برای رهایی از انسدادهای پیش آمده از اشتباهاتشان دانسته اند. معمولا در ابتدا به همین گونه است با کسی که مذاکره زیادی نداشته اند، برای رسیدن به اهدافشان، خوش رفتاریهایی نشان می دهند و کسی نسبت به این گفتگوها پیش داوری نمی کند. اما اگر این مسئله طولانی شود و طرفین متوجه شدند که طرف مقابل حقوق حقه آنان را در نظر نمی گیرند و نمی شناسد مسلما انسداد اتفاق می افتد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اکنون ابتدای کار است و شخصیت های جدیدی در تیم مذاکره کننده هستند که آنها ذهنیتی از طرف مقابل که چه تعهداتی داده اند و عمل نکرده اند ندارند و ذهنیتها نسبت به یکدیگرکاملا پاک است. امیدواریم این شروع بتواند ما را به مقصد مورد نظر برساند .

وی خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است فرمایشات مقام معظم رهبری است که رفتارها و گفتارها و مذاکراتمان بر اساس سه اصل عزت ، حکمت و مصلحت باید باشد. یعنی عزت اسلامی و حکمتی که باید در نظر بگیریم و مصالحی که در هر مقطعی تشخیص می دهیم. اگر این سه اصل استوار باشد ما با هر کشوری در دنیا منهای رژیم صهیونیستی، توانایی مذاکره داریم.

اکنون طرفین از این فضای جدید ایجاد شده، استقبال می کنند. البته بهره این استقبال، در مذاکرات جدی و تعهداتی است که باید بر روی کاغذ بیاید. زمان مشخص خواهد کرد که لبخندهایی که اروپائیها و آمریکائیها می زنند تا چه اندازه برای فرار از فضای موجود، واقعی است. آقای روحانی فضا را از جهت اخلاقی برای مذاکره گشود، باید منتظر نشست تا ببینیم طرف مقابل چه مقدار از این فضا برای رسیدن به نتیجه استفاده خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/SF8YY2