ویژه

زمان تحریم‌ها چین در کنار ایران بود

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حضور مثبت چین در کنار مردم ایران در زمان تحریم را فراموش نخواهد کرد.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی در دیدار با«باین چائولو» عضو کمیته مرکزی حزب حاکم چین بر ضرورت همکاریهای دوجانبه میان دو حزب مؤتلفه اسلامی و حزب حاکم چین در تبادل تجربیات تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، مصری در دیدار هیئتی از حزب حاکم چین به سرپرستی باین چائولو عضو کمیته مرکزی حزب حاکم جمهوری خلق چین که به دعوت حزب مؤتلفه اسلامی به ایران سفر کرده، گفت: خوشبختانه مناسبات و روابط بسیار خوبی میان دو حزب برقرار است. ایران خیلی حزبی نیست؛ اما ریشهدارترین و موثرترین حزبی که خدمات بسیار زیادی در ایران داشته و حرف اول را در سازماندهی و ساماندهی میزند، مؤتلفه اسلامی است.

وی افزود: تاریخچه حیات دو کشور ایران و چین به هزاران سال پیش بر میگردد و از همان زمان ارتباطات خوبی با هم داشتهایم. ارتباطات ایران و چین در طول تاریخ بسیار مستحکم است و در سالهای اخیر که ایران براساس زورگوییهای آمریکاها تحریم شده بود، چین همواره در کنار ایران بود.

مصری با تاکید بر اینکه جایگاه چین ارزشمندتر از قبل تحریمها است، بیان داشت: مردم ما در شرایط پساتحریم علاقه بیشتری به رابطه با چین دارند تا کشورهایی که ما را تحریم کردند.

رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در مجلس ضمن تشریح موقعیت فراکسیون مؤتلفه در مجلس تصریح کرد: سابقه تاریخی و تمدنی و روابط دو کشور بستر و فرصتهای فراوانی در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین را فراهم کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حضور مثبت چین در کنار مردم ایران در زمان تحریم را فراموش نخواهد کرد. مصری با رد این ادعا که ایران در زمان تحریمها در انزوا بوده است، گفت: آمریکاها و اروپاییها در زمانی که ما را در تحریم نگه داشتند ضرر کردهاند و به همین دلیل نمیخواهند بیشتر از این ضرر کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه عده قلیلی از تجار ایران به دلیل اینکه میخواهند سود بالایی ببرند و همچنین عده کمی از تولیدکنندگان چینی نیز همین هدف را دارند که با تولید و واردات کالای بیکیفیت باعث شدهاند کالای چینی در ایران بدنام شود؛ در صورتی که کشور چین کالاهای بسیار خوب و با کیفیتی را تولید میکند.

وی افزود: پس از تحریمها اروپاییها بهدنبال دسترسی به بازار ایران هستند و مقداری رقابت سختتر میشود و هنر مسئولان چین این است که شرایط بهتر و راحتتری برای مبادلات خود به وجود آورند.

همچنین در این دیدار باین چائولو عضو کمیته مرکزی حزب حاکم و دبیر استان جی سین چین نیز با تاکید بر ارتباطات میان ایران و چین اظهار داشت: هدف اصلی ما از سفر به ایران تبادل تجارب و ارتباط میان دو حزب است؛ زیرا ایران و چین از گذشته روابط بسیار نزدیک و عمیقی با هم دارند.

وی افزود تحکیم و تقویت مراودات اقتصادی و صنعتی بین دو کشور ضرورت دارد و ظرفیتهای فراوانی در بخشهای صنعتی و تکنولوژیکی در استانهای مختلف چین به ویژه جی سین وجود دارد که باید با برنامهریزی دقیق و همکاری مشترک در جهت تامین رفاه و منافع دو ملت بهره گرفت.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا با فراهمکردن بستر حضور بخشهای خصوصی چین و ایران در عرصههای اقتصادی و تجاری ارتباطات بیشتر و نزدیکتری داشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/yQCpjb