مجلس

زمان بر بودن ایجاد تولید مانع اشتغال است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل بیکاری کشور به این دلیل حل نمی‌شود که کارهای واسطه‌گری و دلالی به سرعت در کشور ایجاد می‌شود، اما برای یک کار تولیدی مانند آناهیتا 9 سال زمان لازم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، عبدالرضا مصری در آیین آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به فشار سنگین حوزه اشتغال کشور که بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اظهار کرد: از عواملی که مانع ایجاد شغل در کشور می‌شود به طول انجامیدن پروژه‌های تولیدی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در کشور ما کارهای دلالی و واسطه‌گری با سرعت پیش می‌رود، اما یک کار تولیدی مانند پالایشگاه آناهیتا 9 سال زمان می‌برد.

این نماینده مجلس، پالایشگاه آناهیتا را آرزوی مردم کرمانشاه دانست که 9 سال برای اجرایی شدن آن صبوری کردند و ادامه داد: پروسه تایید نهایی این پالایشگاه بسیار زمان‌بر بود و بیش از 60 جلسه برای این پالایشگاه برگزار شد.

وی با اشاره به مساحت 571 هکتاری زمین پروژه، اظهار کرد: تنها یکپارچه کردن این زمین و خرید زمین از مالکان پنج سال زمان نیاز داشت و گرفتن مجوزها و انعقاد قرداد با شرکت‌های خارجی آن هم در شرایط تحریم بسیار به طول انجامید.

وی به ظرفیت 150 هزار بشکه‌ای این پالایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری این پروژه 12 هزار میلیارد تومان است که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب در کل منطقه غرب چنین پروژه عظیمی نداشتیم.

این نماینده مجلس گفت: 85 درصد این اعتبار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی با بهره 4 درصد تامین می‌شود و 15 درصد باقی مانده را سهام‌دارن خواهند آورد. هیچ بانکی امکان تامین این سرمایه را نداشت. سندیکایی از پنج بانک صادرات، ملی، تجارت، ملت و صنعت و معدن برای پرداخت تسهیلات این پروژه تشکیل شد.

وی درباره مزیت‌های آناهیتا نیز اظهار کرد: این پروژه 10 سال معافیت مالیاتی دارد، خوراک آن 10 درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس تامین می‌شود و وزرات نفت تعهد کرده خطوط لوله را تا پشت فنس پالایشگاه و با هزینه خود اجرا کند.

وی از اشتغالزایی شش هزار نفری پروژه در سال اول و 12 هزار نفری در سال دوم اجرای این پروژه خبر داد که به کاهش نرخ بیکاری استان کمک می‌کند و با بیان این‌که «سرمایه‌گذار خارجی نیز برای مشارکت در پروژه اعلام آمادگی کرده است»، گفت: امیدواریم سهام‌داران سهم 15 درصدی خود را به موقع تامین کنند تا مشکلی برای اجرای آناهیتا رخ ندهد.

https://shoma-weekly.ir/ZZcAP3