مجلس

زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مناسب نیست

مصطفی رضاحسینی عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: مرحله اول یارانه‌ها در کشور انجام شد هر چند به لحاظ شکلی و اداری ما این را انجام شده تلقی می‌کنیم یعنی اینکه در بعد عملیاتی هنوز ما فقط یک آزادسازی قیمتها را داشتیم و به اهداف دوم که در این مسئله بوده نرسیدیم از جمله در حوزه صنعت و تولید ما نتوانستیم بخش هدفمند کردن را با  تولید به خوبی هماهنگ کنیم ولی دولت در تبلیغات خود اعلام می‌کند که در این زمینه هم موفق بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی نظر مجلس بر انجام تدریجی این جراحی بزرگ اقتصادی بود ولی دولت روند خود را دنبال کرد و نپذیرفت و یکباره در فاز اول ما شاهد یک فشار مضاعفی به مردم و کشور بودیم و دولت ما خوش شانس است از این جهت که مردم ما مردم صبور و همراه با انقلاب هستند به خاطر همین فشار اقتصادی را تحمل کردند و با دولت و نظام همراهی کردند و مجلس هم به طور توافقی قبول کرد تا این کار انجام شود و نهایتاً انجام شد. به همین دلیل است که دولت احساس کرده است باید فاز دوم را هم، اجرا کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان زود بودن اجرای فاز دوم قانون هدفمندی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم انجام فاز دوم در این برهه زمانی که ما هم بحث انتخابات مجلس نهم را داریم و هم اینکه هنوز خانوارها نتوانستند خودشان را با طرح مرحله اول تطبیق بدهند و صنایع ما هنوز نتوانستند با مرحله اول طرح خود را تطبیق دهند یک مقدار ایجاد مشکل بکند و خطرناک باشد. دولت برای آرام کردن افکار عمومی اعلام کرده که ما می‌خواهیم یارانه‌های پرداختی را افزایش دهیم حتی تا سه برابر، این حرف، صرفاً حرف تبلیغاتی است، دولت این منابع را از کجا می‌خواهد تأمین کند هنوز شاهد هستیم در همین مرحله اول حوزه تولید که قرار بوده است درآمدها آنجا را تأمین کند نتوانسته که تأمین کند ما شاهد بحران در حوزه وزارت نیرو هستیم به دلیل اینکه شرکتها و پیمانکاران نتوانستند مطالبات خود را از وزارت نیرو دریافت کنند و وزارت نیرو هم معتقد است که از خزانه پولی به آنها داده نمی‌شود ما طرح را اجرا کردیم و در دستور کار قرار دادیم و بیشتر هم به حوزه ما مربوط می‌شود ولی از درآمدها چیزی عاید ما نمی‌شود.
نماینده مردم شهر بابک در ادامه خاطر نشان کرد: حال با این شرایط دولت چگونه می‌خواهد با بحث حامل‌های انرژی شروع کند و ما امید داشته باشیم که مردم این همراهی را با ما داشته باشند به خصوص در فضای ملتهب سیاسی که در هنگام انتخابات معمولاً رخ می‌دهد. بنابر این بنده فکر می‌کنم دولت باید از این طمع مدیریتی و اجرایی پرهیز کند زیرا در حقیقت دولت دوباره طمع کرده است که می‌تواند این مرحله را انجام دهد. در صورتی که هنوز ما باید منتظر تبعات مرحله اول باشیم زیرا این کار، کار بسیار ظریفی است و باید با مشورت و سنجش شرایط انجام تا خدای ناکرده تبعات سوء متوجه کشور و نظام و بخصوص مردم که پایه‌های نظام هستند، نشود.

 

 

https://shoma-weekly.ir/iA6Pvu