جامعه

زمانی برای خانه تکانی دل‌ها

هنوز ایام خانه ‌تکانی تمام نشده، مردم خانه‌ تکانی دل‌ها را شروع کرده‌اند، فضای دوست ‌داشتن هم‌نوع و هم‌وطن در همه‌جا پیچیده‌؛ اینک نگاه‌های منتظر و دل‌های خسته به دستان تو خیره مانده است پس با اشتیاق جوابگوی‌شان باش تا تو هم هنگام بهار سبز شوی و به بار نشینی.

سیده نرگس میررضی- بوی عید میآید، بوی بهار و دلهای بهاری که امروز            شکوفههای مهربانی را تقدیم دستان نیازمند میکنند؛ بوی باریدن محبت میآید. بوی    جوانه زدن حس نوع دوستی میآید، بوی زلال عشق که عطر سیب و نسیم بهار را تنها برای خود نمیخواهند، بوی احسان و نیکوکاری میآید.                                       

هنوز ایام خانه تکانی تمام نشده، مردم خانه تکانی دلها را شروع کردهاند، فضای دوست داشتن همنوع و هموطن در همهجا پیچیده؛ اینک نگاههای منتظر و دلهای خسته به دستان تو خیره مانده است پس با اشتیاق جوابگویشان باش تا تو هم هنگام بهار سبز شوی و به بار نشینی.

فرشتگان مهربانیت را ارج مینهند و طبق طبق نیکی را از خداوند برایت آرزو میکنند، الان فصل نیکوکاری است و میوههای ایثار نثار یتیمان و تهیدستان میشود و این روزها باغ دلها شکوفه داده و نسیم بوی خوش عاطفه را در هوا پراکنده است.

همه به ندای «حی علی خیرالعمل» لبیک گفتهاند و عطوفت و عشق را بر کویر نیاز هم وطنان نیازمند خود می‌‌پاشند. اینک باران نیکوکاری باریدن گرفته و عطوفت مهمان سفره دلهای محتاج و دستان نیازمند شده است؛ این روزها روز پاکی است، روز بیکرانگی و روز رویش باورهای سبزیست که با عمل به «ان‌‌الله یامر بالعدل و الاحسان» به بار نشسته است.

آسمانیان به زمینیان میبالند و فرشتگان فوج فوج شادباش وعده بهشت را میدهند؛ ای دل تو سزاوار نیکی هستی، تو تنها به فکر خود نبودی و محرومان را فراموش نکردی، تو گرد و غبار فقر را از خانه یتیمان زدودی پس سزاوار بهترینها هستی.

به راستی ای هموطن تو چه خوب پیام امام صادق (ع) را پاسخ میگویی آنجا که آن حضرت میفرماید: «حرکت مسلمان در مسیر برآوردن حاجت مسلمان دیگر، از هفتاد طواف خانه خدا بهتر است».

تو بهشت را برای خود واجب کردی و نگاههای مضطر را بیش از این در انتظار نگذاشتی؛ تو غرورت را شکستی و بر امر خداوند تسلیم شدی، کرامت انسانیات را به همه دنیا نشان دادی و شایستگیات را برای خلیفه الهی بودن به اثبات رساندی.

هموطن تو بهترینی و مستحق پاداش؛ آنجا که امام رضا (ع) اینگونه تو را وعده داده است که «همانا خداوند در روی زمین بندگانی دارد که در راه نیازهای مردم میکوشند. آنان در روز قیامت ایمن و آسودهاند و هرکس دل مؤمنی را شاد کند، خداوند هم در روز قیامت، قلبش را شاد میسازد».

سیدالشهدا (ع) نیز میفرمایند: «نیازهای مردم به شما از نعمتهای الهی است؛ بنابراین از این نعمتها خسته نشوید» و در آخر گوش به سخن خداوند از زبان امام صادق (ع) میسپاریم که فرموده است: «مردم خانواده من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من، کسانی هستند که به مردم مهربانتر بوده و در تأمین نیازهایشان کوشاتر باشند».

شما نیکوکاری می‌آفرینید و محبت را ارزانی سفره‌های محرومان می‌کنید‌؛ شما عطوفت را به تعظیم وا داشتید و سبدسبد گل‌های عشق و امید را تقدیم دستان خسته نیازمندان می‌کنید‌؛ آفرین باد بر شما. آفرین به روح پاک تمام مردان و زنانی که شادی‌هایشان را با تهیدستان تقسیم می‌کنند تا همگی در کنار یکدیگر بهار را با همه نشاطش آغاز کنیم و گل‌های سرخ رویش را به نظاره بنشینیم.


https://shoma-weekly.ir/9Zg3p6