مجلس

ریشه ناهنجاریهاى اخیر در بى توجهى به قانون اساسی است

اقدام تخریبى اخیر در شرایطى علنى شد که دولت با جبران کردن تدریجى خسارات ناشى از فرصت سوزى هاى قبل، خود را به اصلاح مستقلانه نابسامانیها نزدیک کرده و على رغم فشارهاى تحریک شده و چندجانبه مطالبات متعدد گروههاى اجتماعى، در صدد تدوین برنامه پنج ساله هفتم براى توسعه همه جانبه کشور است؛ در نتیجه اراده ما باید محکم تر شود در مقابله با آثار برخوردهاى خشن ، استقرار امنیت اصل است و بقیه امور قهراً تحت الشعاع آن قرارمى گیرد، اغلب مردم در مقابل بسیارى از مشکلات و کمبودها تاب آورى نشان مى دهند ولى حذف و کاهش امنیت را برنمى تابند

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی به بیان دیدگاه های خود درباره اتفاقات و اغتشاشات اخیر کشور پرداخت.

متن پرسش و پاسخ با رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را پیش رو دارید؛

⁃ به نظر شما ریشه ناهنجاریهایى که اخیرا در برخى از شهرهاى کشور رخ داده ، چیست؟

⁃ بسم الله الرحمن الرحیم. در هر جامعه اى سبکى از زندگى حاکم است دربرگیرنده مجموعه اى از قواعد و مقررات؛ بدون آن قواعد و بدون مراعات قوانین جز هرج و مرج نتیجه اى حاصل نمى شود و این قطعاً به ضررهمه است. دوست و دشمن، خودى و بیگانه، خیرخواه و بدخواه، انقلابى و ضد انقلاب، با توجه به مراعات همین قواعد و مقررات تعریف و تعیین مى شوند. سبک زندگى ما در ایران چهارچوبى دارد که در قانون اساسى ما تعریف شده است؛ قانون اساسى میثاق میهنى و ملى ما است و هر ایرانى باید آن را محترم بشمارد چه در اکثریت باشد و چه در اقلیت. ریشه ناهنجاریهاى اخیر به نظر من در بى توجهى به این میثاق است.


⁃ آیا باید اجباراً تا ابد این اصول قانون اساسى را مردم همگى محترم بشمارند و اگر اشکالى در آن باشد با آن بسازند و بسوزند؟

⁃ توجه داشته باشید که قانون اساسى. ما اگر بهترین نباشد یکى از ارزشمندترین قوانین است. به هر حال در عمل، تمام اصول قانون اساسى تا موقعى که تغییر نکرده باید محترم شمرده شود و اصولى که به تجربه اثبات شود کارآیى لازم را براى اداره جامعه ندارند باید طبق فرآیندى که در خود قانون اساسى تعریف شده اصلاح شوند ، پس سوختن و ساختن مطرح نیست. البته طبیعتاً برخى از اصول غیر قابل تغییرند و آنها بر سایر اصول قانون اساسى حاکم اند مانند اصول راجع به اسلامى بودن نظام و بنانهادن کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامى و پایه هاى ایمانى و اهداف جمهورى اسلامى ایران و جمهورى بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره کشور با اتکاء به آراء عمومى و دین و مذهب رسمى ایران.


⁃ آیا جوانان در انتخاب سبک زندگى خود حق دارند اعمال سلیقه کنند؟

⁃ انسان تمایل دارد هیچ محدودیتى در مقابل خود نبیند و اگر این تمایل اصالت یابد مردم فقط مزاحم هم خواهند شد؛ اعمال سلیقه تا آنجا آزاد است که موجب ناهنجارى اجتماعى نشود؛ هر سبک زندگى اقتضایى دارد: براى توجه به مقتضیات سبک زندگى در جمهورى اسلامى ، آگاهى از مفاد اصول قانون اساسى و مجموعه مقررات برخاسته از آن، آماده شدن براى مراعات آن، علم به مختصات آن و عمل بر وفق آن ضرورت دارد. اگر علم به محتواى قانون اساسى نداشته باشیم ، یا آن را به اطلاع نسلهاى جدید نرسانده باشیم نمى توانیم براى عمل به آن آماده شویم و در عمل خود را بر آن تطبیق دهیم و این موضوع مشکلاتى را براى همه پدیدار مى کند.


⁃ این سبک زندگى که از قانون اساسى ما الهام مى گیرد چه آثارى دارد؟

⁃ هر سبک زندگى آثارى دارد: آثار درونى و آثار بیرونى. منتهاى آثار درونى ، رسیدن به آرمانها است؛ ما در این زمینه ، بیشتر از تحقق اصول ایجابى ، در این سالها سعى کرده ایم خود را از پلیدیهاى باقیمانده از دوران طاغوت بزداییم ؛ در مقوله هاى سیاسى، بیشتر از مقوله هاى اجتماعى و فرهنگى موفق بوده ایم ولى هنوز بسیارى از اصول ایجابى قانون اساسى به صورت کامل جامه عمل نپوشیده است و بسیار کوشش همگانى باید تا بتوانیم آنها را محقق کنیم.


⁃ آیا منظورتان از آثار بیرونى سبک زندگى ما ، اثرگذارى بر جوامع دیگر است؟

⁃ آرى ، آثار بیرونى همان متأثر کردن دیگران و مشتاق کردن آنها به تبعیت از آن سبک است که البته هر چه کاملتر توانسته باشیم به قانون اساسى خود عمل کنیم بیشتر مى توانیم با نشان دادن الگوى خوب، بر دیگران اثر مثبت بگذاریم. اما در همین حد ناقص نیز شاهد اثر گذاشتن بر دیگران به ویژه در مسیر کسب استقلال و خروج شان از سیطره استکبار و از تبعیتِ نوکران آنها بوده ایم و همین امر موجب خشم و مقاومت کردن مخالفان مان و صف آرایى آشکار و پنهان آنها علیه خود ما و یارانمان شده و در بسیارى از موارد دشمنان ما غیظ شدیدشان را علیه ما هویدا کرده اند.


⁃ دیگران هم با روش زندگى خودشان بر ما اثرگذار بوده اند؟

⁃ آرى ، متقابلاً ما شاهد اثرگذاشتن دیگران بر خودمان و سپس واکنشهاى خودمان نسبت به آنهاییم: یک دسته واکنشهاى مثبت نسبت به دیگران بویژه در زمینه جبران عقب ماندگیهاى علمى و فنى ، و نیز دسته اى از واکنشهاى منفى، به اقتضاى آرمانهایمان، در مقابل یورش و تقلاى نفوذ آنها.


⁃ آیا مى توان نتیجه گرفت که چنین تقابلهایى در آینده بین این سبکهاى زندگى ادامه خواهد یافت؟

⁃ برخورد سبکهاى زندگى به دو صورت : ١) برخوردهاى تعاملى و فکرى، ٢) برخوردهاى قهرى و خشن، مشاهده مى شود و ادامه خواهد یافت: انواع برخوردهاى تعاملى مانند آنچه در محیطهاى دانشگاهى بین متخصصان و اهل اندیشه انجام مى گیرد، انواع برخوردهاى خشن: جنگ تحمیلى، جاسوسى رسمى و غیر رسمى، تحریمهاى اقتصادى، آسیبهاى اجتماعى، برخوردهاى فرهنگى با استفاده از پیشرفته ترین وسائل و جدیدترین فناوریها. این نوع تقابلها با انقلاب اسلامى در جهل و سه سال گذشته وجود داشته است و عوامل آن از یک نکته اصلى غفلت کرده اند و آن نکته این است که مردم ایران متحد و یکپارچه با رهبرى امام خمینى، خود را در مسیرى قراردادند که مورد رضایت الهى بود و خدا به لطف خود، اهتمام و اخلاص امام و مجاهدت مردم را به پیروزى رساند و در طول این سالها به دست خود و به دست مؤمنان، به کرات این نظام را از خطرات متعدد محافظت کرد و اگر کسانى بخواهند با انقلاب درافتند ، همچون آمریکاى غدار، پوزه شان به خاک مالیده خواهد شد و زیر هیبت عظیم این انقلاب له خواهند شد چنانکه بسیارى این ستیزه جویى را در قالب نفاق و فتنه و انحراف و خیانت از خود نشان دادند و امروز به مهلکه در غلتیده اند. آنهایى که ادعاى انقلابى بودن دارند تا موقعى که در ادعاى خودشان عملاً صادق باشند از لطف و حمایت الهى برخوردار خواهند بود والا هرکس خیانتى کند به زباله دان تاریخ فرو خواهد رفت.


⁃ این تقابلها چه آثار منفى بر جامعه ما داشته است؟

⁃ آثار منفى برخوردهاى خشن شامل خسارت مالى، خسارت جانى، خسارت حیثیتى(توهین و هتک حرمت) مى شود ، همچنین موجب شکل گرفتن نفرت، عدم پیشرفت مناسب در مسیر آرمانى و در نتیجه تحقق برخى از منویات دیگران(دشمنان)، مى گردد. درست است که مقابله کنندگان آبروى خود را مى برند ولى براى ما هم ایجاد زحمت مى کنند و اینها ثمره آلت دست بدخواهان شدن است.


⁃ در مواجهه با این تخریبها و خسارات چه اقدامى مناسب است؟

⁃ در مقابله با آثار برخوردهاى خشن ، استقرار امنیت اصل است و بقیه امور قهراً تحت الشعاع آن قرارمى گیرد والا مقدمات براندازى فراهم مى شود. اغلب مردم در مقابل بسیارى از مشکلات و کمبودها تاب آورى نشان مى دهند ولى حذف و کاهش امنیت را برنمى تابند. امنیتى که در کشور ما و حتى در منطقه استقرار یافته نتیجه تدبیر و درایت مقام معظم رهبرى و جانفشانى رزمندگان و بسیجیان است که دشمنان خارجى را به سرکردگى آمریکا و حیله گرى اسرائیل، همچون صدام و القاعده و داعش به خفت کشاند و برخى فریب خوردگان داخلى آنها را سر جاى خود نشاند و از همین جهت آنها بیشترین هتاکى را در کمال ذلتشان، به حاکمیت این نظام مقدس نشان مى دهند.


⁃ این تجربیات تلخ چه اقدامى را براى ما در آینده ایجاب مى کند؟

⁃ اقدام تخریبى اخیر در شرائطى علنى شد که دولت با جبران کردن تدریجى خسارات ناشى از فرصت سوزى هاى قبل، خود را به اصلاح مستقلانه نابسامانیها نزدیک کرده و على رغم فشارهاى تحریک شده و چندجانبه مطالبات متعدد گروههاى اجتماعى، در صدد تدوین برنامه پنج ساله هفتم براى توسعه همه جانبه کشور است؛ در نتیجه اراده ما باید محکمتر شود در مورد کوشش مستمر و زمان بندى شده براى اعمال اصلاحات ، با شناخت اشکالات فرآیندى و رفع آنها و بهبود فرآیندهاى علیل ، با کشف مفاسد و تباهیها و حذف مطلق آنها زیرا با وجود انحرافات و رواج کجروى و هر نوع ویژه خوارى در جامعه، هیچ پیشرفتى میسر نمى شود، و نیز با هموار کردن راه استقرار عدالت اجتماعى، انصاف اقتصادى و تعالى فرهنگى.

کسانى که ناآگاهانه به پرخاشگرى علیه این نظام مقدس و رودررویى با مردم مبادرت کرده اند تا از این راه ابراز وجود کنند باید، با ابراز ندامت و جبران کجروى و نجات دادن خود از آرزوهاى خام و خیالات واهى برخاسته از تحلیلهاى روشنفکر مآبانه کسانى که قرابتى با انقلاب اسلامى ندارند، هوش و همت و استعداد خود را صرف کنند براى : خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور و اجراى برنامه هاى توسعه و در نتیجه ممتاز کردن شخصیت خود با افتخار آفرینى براى میهن اسلامى و ارتقاء منزلت خود و خنثى کردن نیرنگهاى کفار و منافقان و معاندان.


https://shoma-weekly.ir/lGcnL7