جامعه

ریشه مخالفت با روند انتخابات نظام پزشکی چیست؟

محمود احمدی نژاد هفته گذشته به دنبال نامه رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه ای خواستار تجدیدنظر در روند تایید صلاحیت ها در انتخابات سازمان نظام پزشکی شد.

سلمان مهدوی -  محمود احمدی نژاد هفته گذشته به دنبال نامه رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه ای خواستار تجدیدنظر در روند تایید صلاحیت ها در انتخابات سازمان نظام پزشکی شد.
رییس جمهور در نامه مذکور آورده است: باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد. چنانچه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.
در همین حال طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت در مصاحبه ای گفت: اقدامات مربوط به انتخابات نظام پزشکی و بررسی صلاحیت‌ها را ستاد اجرایی و نظارت انجام می‌دهند و یک اقدامی است که سه قوه در آن حضور دارند و به یک قوه مربوط نمی‌شود. البته رییس‌جمهور نیز در این زمینه نظر خود را عنوان کرده است. اما از آنجا که ستاد اجرایی نظارت از سه قوه تشکیل می‌شود، ممکن است تصمیم یک قوه تاثیری در وضعیت رد صلاحیت‌ها نداشته باشد.
از سوی دیگر یک روز بعد از اظهار نظر سرپرست وزارت بهداشت سایت رسمی این وزارت خانه در اطلاعیه ای آورد: نقل قولی که از جانب سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در برخی خبرگزاری ها آمده است مبنی بر این که «رییس جمهور نظر شخصی اش را درباره بررسی یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشکی گفته است» صحیح نیست.
همچنین سایتهای منتقد دولت در تحلیل های خود آورده اند: «ماجرا چیست؟ آیا واقعا انتخابات نظام پزشکی و سلامت برگزاری آن رییس‌جمهور را نگران کرده است؟ غرض نیت خوانی نیست و چه بسا این گونه باشد، اما آنچه بی‌تردید از این اقدام رییس‌جمهور استنباط می‌شود پیام مستقیم و غیرمستقیم احمدی‌نژاد به شورای نگهبان و دیگر نهادهای ناظر و برگزارکننده انتخابات است که درصورت رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر دولت، رییس‌جمهور انتخابات آینده را برگزار نخواهد کرد یا آن را به تعویق می‌اندازد.»
«حسب شواهد موجود و اخبار، کاندیدای مدنظر رییس‌جمهور اسفندیار رحیم مشایی است. این درحالی است که همه شواهد گویای آن است که شورای نگهبان مشایی را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت نخواهد کرد... اما رییس‌جمهور چه کار می‌کند؟ احمدی‌نژاد با حرکت نمادین مربوط به انتخابات نظام پزشکی رسما اعلام کرده است که در صورت ردصلاحیت مشایی انتخابات را برگزار نمی‌کند... احمدی‌نژاد با این نامه سرگشاده برای دفاع از کاندیداهای اصلاح طلب و جریان انحرافی، صریحا به شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسوول کارت زرد اخطار نشان داده است. از این رو لازم است نهادهای امنیتی و مسوولان ارشد نظام از امروز خود را برای فتنه جدید آماده کنند.»
سایتهای خبری و تحلیلی مخالف دولت آورده اند: این گمانه‌زنی قوت گرفته است که احمدی‌نژاد با ورود به فرآیند احراز صلاحیت‌ها در انتخابات نظام پزشکی و تلاش برای اعمال نظر در آن و تهدید به عدم برگزاری این انتخابات در حال ارسال پیام به نهادهای نظارتی کشور و تمرین برای اتخاذ موضعی مشابه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است.
عماد افروغ  در زمینه اظهارات اخیر احمدی نژاد درباره انتخابات نظام پزشکی مبنی بر اینکه "افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند،از نظر من انتخابات باطل است"، گفت: مسلما این نوع ادبیات محکوم است و  ما بارها این لحن را محکوم کرده ایم، در واقع وی به قانون عمل نمی کند و به اصل تفکیک قوا بی اعتنا است و بنا به دلایلی  تصمیمات شخصی خود را محور  قرار می دهد.وی با اشاره به سخنان احمدی نژاد در خصوص انتخابات نظام پزشکی، ساختار ادبیات وی را  یکه سالارانه دانست و گفت: این نوع ادبیات زیبنده  نظام جمهوری اسلامی ایران اسلامی نیست، ایران سابقه تمدنی درخشانی دارد بیان این گونه صحبت ها با بیش صد سال سابقه مشروطه، زیبنده نظام مردم سالاری دینی نیست.
 نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه عملکرد هیات های نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در روند رسیدگی به صلاحیت های نامزدهای انتخابات را  می توان با رجوع به مراجع قانونی پیگیری کرد، اضافه کرد: اینکه گفته شود که انتخابات را باطل می کنم، با اصل تفکیک قوا منافات دارد، من نمی دانم کجای قانون گفته شده است اگر خلافی در روند رسیدگی به صلاحیت های نامزدهای انتخابات نظام پزشکی صورت گرفته باشد رئیس جمهور می تواند آن را باطل کند، وظیفه تائید صلاحیت بر عهده کیست؟
 وی با تاکید بر اینکه زمانی که یک نهاد مستقل شکل می گیرد ، آن نهاد باید پاسخگو باشد، افزود: اگر  ایشان  با رد صلاحیت ها مساله ای  دارد  می توان آن را به نهاد بالاتر ارجاع دهد و تقاضا رفع  شبهه کند، بعید می دانم تایید صلاحیت‌ نامزدها بر عهده رئیس جمهور باشد در  این صورت ایشان هر مصوبه قوه قضایی یا مجلس را ملغی کند.افروغ با اشاره به گفته های رئیس هیات مرکزی نظارت برانتخاب نظام پزشکی که  "هیات  نظارت از آنجایی که کار نظارتی خود را به طور دقیق و قانونی انجام داده است، تجدید نظری دربررسی صلاحیت نامزد‌ها انجام نخواهدداد"، ادامه  داد: بحث حوزه وظایف قانونی است، اگر  این کار جزو وظایف قانونی ایشان بود نیازی به مطبوعاتی شدن نداشت، می توانستند مسئول مربوط را احضار کرده  و از آن پاسخ بخواهند.وی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که احمدی نژاد این مساله علنی می کند یعنی اصل تفکیک قوا مخدوش شده است.
همچنین حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در زمینه اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه "افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند،از نظر من انتخابات باطل است"، گفت: مراجع تایید صلاحیت در کشور مشخص هستند و نظام پزشکی قانون خود را دارد.ابطال انتخابات وظیفه رئیس جمهور نیست.
وی با بیان اینکه ابطال انتخابات نظام پزشکی در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست، افزود: ایشان به عنوان یک مسئول یا شهروند می توانند نسبت به رد صلاحیت ها و انتخاب افراد این موضوع شکایت کنند، اما مساله ابطال،نه معقول است نه امکان پذیر.نماینده تهران در مجلس تاکید کرد : انتخابات نظام پزشکی هیئت نظارت مشخص دارد که روال آن مشخص و معلوم است و بر طبق  آیین نامه های خود روند انتخابات را بررسی می کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته های احمدی نژاد مبنی بر ابطال انتخابات گفت: هر انتخاباتی مسئولان اجرایی و نظارتی مربوط به خود را دارد.وی با اشاره به اینکه در فتنه 88  نیز عده ای کل انتخابات را زیر سوال بردند، افزود: رئیس جمهور با کج سلیقه ای فکر می کند با ابطال انتخابات اتفاق خاصی می افتد اما این چنین نیست.هر انتخاباتی مسئولین خود را دارد و در این خصوص واهمه ای نیست.
متاسفانه انتخابات یک تشکل صنفی چنان رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است که می تواند صدمه به اصل موضوع وارد کند و شاید بهتر باشد چه دولت و چه مخالفین و منتقدین روند این انتخابات را به نوعی تغییر دهند تا سایه سیاست از سر این تشکل رفع و در حالی برگزار شود که دغدغه رفع مشکلات صنفی چه مشکلات صاحبان اصناف و چه بهره مندان از خدمات این صنف نه دعواهای سیاسی برخی جریانات محور اصلی این انتخابات باشد.

https://shoma-weekly.ir/cWQ7eg