مجلس

رونق فضای کسب و کار مشکلات مناطق مرزی را کاهش می‌دهد

یکی از دغدغه‌های مسوولین در این چندین سال اخیر جلوگیری از مهاجرت روستاییان و برخی مناطق محروم، به شهرهای بزرگ است، چرا که این امر مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد آورد.
فاطمه رهبر عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تاکید سیاستهای کلی جمعیتی بر حفظ و جذب جمعیت در روستا‌ها و مناطق مرزی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مسوولین در این چندین سال اخیر جلوگیری از مهاجرت روستاییان و برخی مناطق محروم، به شهرهای بزرگ است، چرا که این امر مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد آورد.

وی افزود: طبیعی است که در سیاستهای کلان نظام، چه در برنامه توسعه پنجم و چه در چشم انداز، نگاه قانونی به جلوگیری از این مهاجرت ترسیم شده است و اخیرا در فرمایشات مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی اشاره شده است و مناطق حساس مرزی که در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس هستند، مورد توجه ویژه قرار گرفته است، استانهای چون خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را می‌توان نام برد، که ازحساسیتهایی خاصی نسبت به سایر استان‌ها برخوردارهستند.

نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه خاطر نشان کرد: استان خوزستان یکی از مناطقی است که باید به طور ویژه به آن بنگریم، زیرا حدود ۲۵ سال است که پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، ولی علی رغم همه توجهاتی که به این موضوع بوده ما می‌بینیم استانهای مرزی ما به ویژه این استان هنوز، دارای محرومیتهایی است که به دلیل این محرومیت‌ها، حضور افراد بومی خصوصا نسل جوان هم در این مناطق با مشکل روبه رو شده است.

وی یادآورشد: در سالهای اخیر با توجه به سفرهای استانی که این مناطق و همه مناطق کشور صورت گرفته، تغییر و تحولاتی به چشم می‌خورد که بتواند جمعیت را درهمان جا باقی بماند، ولی این اقدامات کافی نبوده است زیرا با تهدیدهایی که در رابطه با بحث جمعیت به وجود آمده، ما با کاهش جمعیت در این مناطق مواجه هستیم.

رهبر تصریح کرد: ما برای رسیدن به نقطه عطف در خصوص مقابله با تهدیدهای جمعیتی باید سیاستهایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، را اجرایی نماییم. زیرا ما هنوز شاهد هستیم که جمعیت برخی از استان‌ها به شهرهای بزرگ و یا استانهای هم جوار به ویژه تهران لبریز است، که از طرفی مشکلاتی برای استان مقصد و از جهتی در بخش سیاستهای جمعیتی، مشکلاتی را برای استانهای مبدا به وجود می‌آورد، که این مهم در نگاه مقام رهبری مشاهده شده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: از طرفی عدم توجه به این مراکز می‌تواند تهدیدی از جهت سیاسی از سوی دشمنان برای کشور در برداشته باشد. مسایلی در رابطه با اختلاف قومیت‌ها و... ممکن است به وجود آورند که در این خصوص نیز مسوولین باید در جهت حفظ وحدت و حفظ شرایط خاصی که در برخی از این استان‌ها ممکن است رقم خورد، اقدام لازم را داشته باشند تا از هرگونه مشکلی و اختلافی جلوگیری شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به لزوم توجه به زیر ساختهای اقتصادی در مناطق مرزی تاکید کرد: موضوع توجه به زیر ساخت‌ها مسالهٔ بسیار مهمی است که در جهت حفظ جمعیت در روستا‌ها و مناطقی مرزی کشور باید مورد توجه مسوولین قرار بگیرد. اقدامی که اخیرا در این راستا صورت گرفت و بسیار پسندیده بود، بحث اعلام منطقه آزاد تجاری بودن برخی از این شهر‌ها بوده است.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به مناطق بیشتر کند که این امر موجب رونق فضای کسب وکار در این مناطق می‌شود.

البته چون این مناطق از محرومیتهای خاصی برخوردارند، برای تشویق سرمایه‌گذاران طبیعتا باید اقدامات و حمایتهای ویژه‌ای برای این مناطق صورت بگیرد، تا سرمایه گذاران و یا کسانی که می‌خواهند در این رابطه ورود پیدا کنند، منافع اقتصادی آن‌ها در نظر گرفته شود تا فضای کسب و کار در این مناطق رونق بگیرد. طبیعتا اگر ما بتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم، اقدام اساسی در جهت جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه این استان‌ها به شهرهای دیگر انجام داده‌ایم.

https://shoma-weekly.ir/PIZDpY