مجلس

روح حاکم بر دولت باید تغییرکند نه چند وزیر

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: «اصولا بنده با استیضاح وزرا در این شرایط مخالفم، چراکه معتقدم تغییر یک یا چند وزیر نمی‌تواند دردی را از مشکلات کشور دوا کند. علاج مشکلات کشور تغییر روح حاکم بر دولت است و باید تیم اقتصادی دولت با ایده جدید و برنامه‌های مدون به میدان بیاید.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به چالش اقتصادی این روزهای کشور گفت: «در شرایطی قرار داریم که هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند و بعضا لحظه‌ای افزایش می‌یابد. امروز افرادی که سیر هستند مشکلات مردم برایشان مهم نیست و آنقدر از دغدغه‌های مردمی فاصله گرفته‌اند که افزایش قابل توجه قیمت کالاهای مصرفی روزانه مردم اصلا برایشان بی‌اهمیت است. مردم عادی اما امروز پنیر را به یک قیمت می‌خرند و فردا صبح به قیمت دیگر، به دنبال این هستند که با یکی دو میلیون تومان حقوق‌شان چگونه اقساط ماهیانه و اجاره خانه و خرج مدرسه فرزندان‌شان را بدهند.»

وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید امروز برای اولویت‌های مردم اهمیت بالایی قائل باشند، گفت: «مجلسی‌ها باید به‌گونه‌ای این روزها رفتار کنند که پاسخگوی اولویت‌ها و دغدغه‌های مردمی باشند، در این مسیر درخواست ارائه برنامه از دولت و وزرای مربوطه و همچنین افزایش نظارت‌ها می‌تواند راهگشا باشد.»

وزیر سابق رفاه در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در شرایط کنونی تیم اقتصادی دولت باید جزئیات وضعیت اقتصادی کشور را رصد و وقایع آتی را پیش‌بینی‌ کند، گفت: «قرار نیست و نباید دولت از مردم و جامعه عقب‌تر باشد، دولت باید یک گام در اقتصاد از مردم جلوتر باشد تا بتواند مدیریت درستی در این شرایط اقتصادی داشته باشد. امروز جامعه و مجلس همچنان منتظر ارائه برنامه اقتصادی از سوی دولت برای برون‌رفت از وضعیت موجود هستند.»

مصری با بیان اینکه مجلس از ابزارهای نظارتی قابل استفاده خود برای اصلاح دولت بهره برده است، افزود: «ابزارهای نظارتی مجلس محدود است، تاکنون مجلسی‌ها می‌توانستند از رئیس‌جمهور سوال و وزرا را استیضاح کنند، لذا حسب اقتضائات و به دلیل اینکه وزرا و نمایندگان دولت پاسخ مناسبی برای تذکرها و سوالات نمایندگان نداشته‌اند، از ابزارهای نظارتی خود استفاده کرده و از این به بعد دولت باید به اقدامات خود سرعت ببخشد و ایده‌های جدیدی را برای اداره اقتصاد ارائه کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: «اصولا بنده با استیضاح وزرا در این شرایط مخالفم، چراکه معتقدم تغییر یک یا چند وزیر نمی‌تواند دردی را از مشکلات کشور دوا کند. علاج مشکلات کشور تغییر روح حاکم بر دولت است و باید تیم اقتصادی دولت با ایده جدید و برنامه‌های مدون به میدان بیاید. در این شرایط هم امیدواریم که هرچه زودتر دولت برنامه خود برای اداره اقتصاد را ارائه کند و بگوید چه می‌خواهد بکند.»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه برخی معتقدند دولت از وزرای خود در مجلس دفاع قابل توجهی نکرده و همین هم موجب رای آوردن هر دو استیضاح صورت گرفته شده است، توضیح داد: «در میان نظرات مختلف، این نظر هم وجود دارد که شخص آقای روحانی به این نتیجه رسیده بود که وزرای مناسبی در کابینه حضور ندارند و با این افراد نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ اما بیم این را هم داشت که هزینه این تغییرات بر دوش دولت بیفتد، لذا با عدم دفاع قاطع از وزرا زمینه تغییر آنها از سوی مجلس را ایجاد کرد. این عده تصور می‌کنند که عدم پشتیبانی دولت از وزرای خود به علت نارضایتی رئیس‌جمهور از آنها بوده است.»

وی عدم حضور رئیس‌جمهور در مجلس را در جریان دو استیضاح صورت‌گرفته یکی از دلایلی دانست که می‌تواند تایید‌کننده این نظر باشد. سفیر سابق ایران در ونزوئلا با بیان اینکه سوال و پیگیری‌های مجلس از وزرا تنها یکی از خواسته‌های مجلس را محقق کرده است، گفت: «نظر مجلس از ابتدا این بود که ارز نباید تک‌نرخی باشد و باید سامانه‌ای مانند بازار ثانویه به کمک مدیریت اقتصاد کشور بیاید و به نظر می‌رسد رفت‌وآمدهای مکرر کند باعث این اتفاق شد. علاوه‌بر این چنین تلاش‌هایی نیز بود که دولت را به این نتیجه رساند که در پایان دوره مسئولیت رئیس کل بانک مرکزی او را تغییر دهد.»

https://shoma-weekly.ir/HkTOIC