جامعه

روباه پیر، همواره به دنبال تسلط بر ایران است

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان گفت: انگلیس همواره به دنبال نفوذ برایاران واستفاده از منابع اینکشور را داشته است که با پیروزی انقلاب اسلامی اهداف استعماری آنها شکست خورد.

نجفعلی انتظاری، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با اشاره به سوم اسفندماه سالروز کودتای انگلیسی رضاخان گفت: سابقه حضور روباه پیر در ایران به دوران جنگ جهانی اول برمی‌گردد و زمانی که بریتانیا به موقعیت استراتژیک ایران پی برد به دنبال راهی برای سلطه طولانی‌مدت برکشور بود که از طریق عوامل داخلی مانند رضاخان توانست به اهداف خود برسد.

انتظاری در مورد علل موفقیت کودتای انگلیسی و روی کار آمدن رضاشاه گفت: ایران در خلال جنگ جهانی به اشغال نیروهای مختلف درامد و به‌واسطه آن قدرت دولت مرکزی محدود شد و از سوی دیگر نارضایتی عمومی مردم از عملکرد ضعیف دولت قاجار زمینه را برای کودتا فراهم کرد.

بنا به گفته انتظاری حضور سربازان انگلیسی در کشور در دوران جنگ جهانی اول معضلات گوناگونی را برای کشور فراهم آورد که از جمله آن می توان به قحطی بزرگ در کشور، نسل‌کشی ایرانیان از این طریق و شیوع بیماری‌های واگیر اشاره کرد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان تصریح کرد: دولت پهلوی نتیجه خواست و رأی مرم نبود و همواره به دنبال تأمین منافع کشوربریتانیا در ایران بود و آثار و نتایج آن مبرهن این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها هرگز صادقانه با ایران برخورد نکرده، بلکه همواره اهداف استعماری خود را در ایران پی گرفته‌اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به اشکال مختلف به دنبال سیطره و نفوذ خود بر کشور هستند.

انتظاری در پایان ابراز کرد: جنایات انگلیسی‌ها در ایران هیچ در دادگاه‌های حقوق بشری مورد بازخواست قرار نگرفت و آن‌ها هیچ‌گاه در قبال جنایات خود از مردم ایران عذرخواهی نکردند.

https://shoma-weekly.ir/nvlyr8