مجلس

رنگ تبلیغات وزارت بهداشت پر رنگ‌تر از اقدامات آن نشود

تبلیغات در حوزه بهداشت و درمان پررنگ‌تر از عملکرد است‌. البته همین میزان عملکرد از وزارت بهداشت قابل تقدیر است؛ اما باید توجه داشت که باید میزان رضایتمندی مردم را در این راستا جویا شد که در مراجعه به بخش‌های دولتی و خصوصی تا چه اندازه توانسته‌اند این خدمات را دریافت کنند.
شهلا میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان ضمن تقدیر از زحمات وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات در حوزه پرداخت بیمه بیماران اظهار داشت: به نظر میآید، تبلیغات دولت در بخش بهداشت و درمان بیشتر از اقدامات آن باشد؛ چرا که در بخش خصوصی تعرفهها افزایش پیدا کرده است و هنوز مشکلاتی را در پرداخت داریم؛ یعنی در بخش خصوصی سهم بیمه از پرداختها 70 درصد است و سهم بیمار 30 درصد؛ ولی این مسئله بالعکس است و سهم بیمار از پرداختی همان 70 درصد است. در واقع، این مشکلات هنوز رفع نشده است.

وی افزود: از آنجایی که تعرفهها در بخش خصوصی افزایش پیدا کرده؛ بنابراین پرداختی از جیب بیماران همچنان زیاد است. در بخش دولتی تا حدودی داروها و تجهیزات در بیمارستانها تأمین شده است و از طرفی پرداخت 7 درصدی بیماران روستایی و 10 درصد بیماران شهری محقق شده است. همچنین تأمین داروهای بیماران صعب العلاج موجب آرامش بازار دارو شده است و با توجه به گرانی دارو 90 درصد آن را دولت پرداخت میکند؛ اما علی رغم تمامی این تلاشها به نظر من، این 90 درصد یارانهای که دولت در این بخش میپردازد، باز در نگاه کلی به بودجه، این پرداخت هم از جیب مردم است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه ادامه داد: همان طور که شاهد هستیم، هم درآمدهای حاصل از فروش نفتمان کاهش یافته و هم بانک مرکزی تحریم است. بنابراین بیشترین درآمدهای دولت برای هزینهها از طریق کسب مالیاتها و عوارض و... تأمین میشود. بنابراین با یک نگاه عمیق آن پرداخت هم از جیب مردم است. یعنی ما به صورت مالیات برارزش افزوده وهدفمندی یارانهها و عوارضی که در موارد مختلف افزایش دادهایم، این درآمدها جمعآوری و هزینه میشود. در واقع در نگاه کلی تمام پرداختیها هم از جیب مردم است.

بیات تصریح کرد: از این رو، نظارت کامل و دقیق در این حوزه باید بر هزینهها و درآمدها صورت بگیرد. لذا باید بدون تحت شعاع قرار گرفتن جو رسانهای و تبلیغات، مسائل را دنبال کنیم و همین درآمدها را درست هزینه کنیم و در جهت کاهش میزان وابستگی چه از لحاظ دارویی و تجهیزاتی گام برداریم. وی خاطر نشان کرد: درست است که باید پزشک را از جهت مالی تأمین کنیم؛ اما این زمانی است که این میزان از لحاظ شرایط کشور متناسب باشد. اما اگر ما بودجهای در این زمینه قرار میدهیم که تأمین کننده اصلی آن مردم هستند، نمیتوانیم آن را به شکل غیر متعارف و غیر قابل کنترل و مدیریت نشده هزینه کنیم که در آینده نیز از جهت نظارتی چه در بخش پزشکی و پیراپزشکی و... غیر قابل کنترل میشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآورشد: به نظر من تبلیغات در حوزه بهداشت و درمان پررنگتر از عملکرد است. البته همین میزان عملکرد از وزارت بهداشت قابل تقدیر است؛ اما باید توجه داشت که باید میزان رضایتمندی مردم را در این راستا جویا شد که در مراجعه به بخشهای دولتی و خصوصی تا چه اندازه توانستهاند این خدمات را دریافت کنند.

https://shoma-weekly.ir/gh5v1N