مجلس

رفتار خصمانه آمریکایی‌ها را به گفتمانی عادی تبدیل نکنیم

نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که آنها گمان کنند با هر رفتار خصمانه‌ای، رفتار آنها توجیه می‌شود و به نوعی با رفتار مؤدبانه این بد عهدی‌ها عادی‌سازی خواهد شد. روند بررسی رفتار آمریکایی‌ها در ایران نشان می‌دهد که مردم ایران نیز از رفتارهای آمریکایی‌ها رضایت ندارند
«این تصور غلطی است که با آمریکا میتوانیم کنار بیاییم؛ این درست نیست؛ نمیتوانیم بر توهم تکیه کنیم» این جمله مقام معظم رهبری، خط بطلانی بر تفکر و گفتمانی است که در برخی از مراکز تصمیمساز کشور بدان معتقد هستند. حاصل 30 ماه مذاکره با گروه موسوم به 5+1، خصوصا آمریکاییها در رابطه با برنامههای هستهای ایران، و اجرای برجام که همان برنامه جامع اقدامات مشترکی بین طرفین مذاکره بود؛ تنها با بدعهدیها و عهدشکنیهای آمریکاییها در قبال عمل به تمام تعهدات یعنی تعطیلی غنیسازی 20 درصد و فردو و اراک روبه رو شدیم. آنچه مسلم است، بحث آنها بر اصل موجودیت جمهوری اسلامی بوده و با مذاکره حل نمیشود. چنانچه که ایشان میفرمایند: بعضی خیال میکنند که دشمنیها بهخاطر ستیزهگری ما با آمریکا است. جمهوری اسلامی با فرانسه چه کرده؟ چرا فرانسه در مذاکرات هستهای نقش پلیس بد را اجرا کرد و چرا کشورهای هلند و کانادا دشمنی میکنند؟

حمیدرضا حاج بابایی منتخب مردم همدان؛ با اشاره از بدعهدی و عداوت آمریکاییها با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به نظر میرسد که اساس کار ما سخنان مقام معظم رهبری است. به هر جهت ایشان به شدت نسبت به رفتار آمریکاییها هم گلهمند و معترض هستند. در رابطه با برجام، آمریکاییها به تعهدات خودش عمل نکرده، این امر کاملا بدیهی است، و همه به آن معترفند هستند. از ریاست مجلس تا مسئولین دیگر نیز این موضوع را بیان داشته اند.

وی با اشاره به برخی گزارشات و سخنان در خصوص تائید و بزرگنمایی برجام افزود: بنابراین هر نوع سخنی که اثبات کند که ما از روند اجرای برجام راضی هستیم، یک حرف منطقی نیست؛ اما دوستان باید نکات مثبت را هم بگویند و بیان کنند؛ اما این مسئله نباید باعث بشود، کسانی خدای ناکرده، آنچه را که آمریکایی ها در بحث برجام دنبال میکنند و به قول مقام معظم رهبری این رفتار خصمانه آمریکاییها را که با ما دارند؛ در دیپلماسی عمومی تبدیل به گفتمانی عادی کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس دهم خاطر نشان کرد: نباید به گونهای رفتار کنیم که آنها گمان کنند با هر رفتار خصمانهای، رفتار آنها توجیه میشود و به نوعی با رفتار مؤدبانه این بد عهدیها عادیسازی خواهد شد. روند بررسی رفتار آمریکاییها در ایران نشان میدهد که مردم ایران نیز از رفتارهای آمریکاییها رضایت ندارند
https://shoma-weekly.ir/qcFThd