مجلس

رای اعتماد نمایندگان فارغ از نگرش حزبی بود

مجلس در روند رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت کار بسیار فشرده و سنگینی را دنبال کرد و به دور از هرگونه تکروی سیاسی و پیش داوری نسبت به اعضای کابینه عمل نمود. نمایندگان با در نظر گرفتن صلاحیت وزرای پیشنهادی در ابعاد مختلف آنها را مورد ارزیابی قرار دادند.
عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با روند رای اعتماد نمایندگان به کابینه پیشنهادی دولت اظهار داشت: مجلس در روند رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت کار بسیار فشرده و سنگینی را دنبال کرد و به دور از هرگونه تکروی سیاسی و پیش داوری نسبت به اعضای کابینه عمل نمود. نمایندگان با در نظر گرفتن صلاحیت وزرای پیشنهادی  در ابعاد مختلف آنها را مورد ارزیابی قرار دادند.
 وی با بیان آنکه رویکرد مجلس در رای اعتماد به وزرا، رویکرد همکاری و تعامل با دولت بود؛ افزود: نمایندگان در رابطه با تخصصی بودن وزرا، تجربه، توانایی ، مدیریت و سابقه اجرایی آنها در کشور، بحثهای بسیار جدی را در کمیسونهای مختلف داشتند .همچنین مجلس ، سابقه و نوع رفتار و عملکرد اعضای کابینه در مقاطع حساسی که در طول مسیرانقلاب پیش آمده است  را مورد نظر و بررسی قرار داد. اما به دلیل آنکه اساس کار مجلس روحیه تعامل و همکاری بود تا بتواند به  دولت آقای دکتر روحانی کمک نماید؛ کابینه معرفی شده با رای بالایی از مجلس،  کار خود را آغاز می کند و این مسئله  در رای گیری وزرا  کاملا مشهود است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر آنکه رای وزرا در مجلس،  سیاسی نبود یاد آور شد: رای اعتماد نمایندگان  به وزرا به هیچ وجه سیاسی نبود، زیرامعمولا رای های سیاسی در مجلس درصد مشخصی دارند به طوری که در مجالس گذشته ، اگر ما یک اقلیتی در مجلس داشتیم همیشه بالاترین رای یک وزیر منهای آن اقلیت سیاسی بود. به یاد دارم که در دوره اول ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد  در مقطع رای اعتماد کابینه وی ، نماینده ای  که در کنار من نشسته بود، برگه سفید رای را  قبل از رای گیری پاره کرد و نمی خواست به یک نفرهم رای  مثبت بدهد زیرا  این گونه افراد سیاسی تصمیم می گرفتند.
وی تصریح کرد : اکنون در مجلس شاهد هستیم ، از280 نماینده ، وزیری 270 رای می آورد و این نشان می دهد هیچ یک از نمایندگان سیاسی رای نمی دهد. البته اعتقاد بنده براین است که مجلس اصولگرا توانسته است با حفظ اصول و ارزشهای دینی ، پایبندی خود را به شرع، نظام جمهوری اسلامی و رهبری به دور از هر گونه خط  سیاسی نظر دهد و عمل نماید . این امردر مجلس شورای اسلامی با توجه به مجالس گذشته ، بی سابقه بوده است. اگرچند نفری هم از کابینه پیشنهادی رای نیاورده اند، مجموعه بررسی ها در خصوص آنها مثبت نبوده است وبا نگرش سیاسی به آنها نگاه نشده است .
مصری با بیان آنکه بسیاری ازنمایندگان با گذشت و اغماض از سابقه برخی از وزرا رای داده اند ، خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه در روند رای اعتماد در مجلس آن است که بسیاری از نمایندگان با اغماض و گذشت از بعضی مسائل و سابقه اعضای کابینه رای دادند و یک نکته منفی کوچک را بهانه ای برای عدم رای قرار ندادند،  تا بدین طریق فرصت دوباره ای برای خدمت به کشور و نظام برای این افراد مهیا کنند و از طرفی به دولت آقای روحانی کمک نمایند.
نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به رای بالای مجلس به تیم اقتصادی دکتر روحانی اظهار داشت : بالا بودن رای اعتماد مجلس برای شروع کار آقای روحانی و کابینه دولت نطقه عطف و قوت است. مجلس به تیم اقتصادی دولت به بالاترین سطح ممکن رای داد، واین حاکی پیامی است که مجلس منتظر است تا آن حماسه اقتصادی توسط دولت شکل بگیرد ومعیشت مردم با مدیریت صحیح اقتصادی بهبود پیدا کند ؛ از تورم کاسته شود و با توجه به  آمار بیکاری ،اشتغال برای جوانان زیاد شود.
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : البته ناگفته نماند که تیم سیاسی دولت هم رای خوبی آورد . وزرای وزارتخانه هایی که کارهای سیاسی اجتماعی دارند چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی  رای خوبی آوردند . مجلس  دردو بعد سیاست خارجی - داخلی و اقتصادی رای بالایی به کابینه داد که دولت با انسجام بهتری بتواند مشکلات کشور را دراین عرصه ها حل کند.
وی در پایان تاکید کرد: مجلس به هیچ عنوان سیاسی و حزبی و گروهی رای نداد وبیشترین هدف گیری مجلس کمک به دولت وتیم آقای روحانی بود . امیدواریم در آینده نوع عملکرد وزرای محترم به گونه ای باشد تا هرچه زمان می گذرد، هم مجلس و هم مردم از رای اعتمادی که به این کابینه داده شده است ، احساس رضایت کنند .



https://shoma-weekly.ir/ZjUejX