مجلس

رایزن‏های اقتصادی کشورمان در سفارتخانه ها به خواب رفته‏ اند

امروزه در بسیاری از سفارت‎خانه ها شاهد حضور رایزن اقتصادی هستیم اما متاسفانه این رایزن‏ها به وظیفه خود عمل نمی‎کنند و به خواب رفته‎اند.
نماینده مردم همدان در خانه ملت، گفت: امروزه در بسیاری از سفارتخانه ها شاهد حضور رایزن اقتصادی هستیم اما متاسفانه این رایزن‏ها به وظیفه خود عمل نمیکنند و به خواب رفتهاند.

محمدعلی پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی قضائی مجلس در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، در خصوص کاهش صادرات ایران نسبته به واردات، گفت: همواره در صادرات محصولات غیر نفتی به کشورهای همسایه و فراتر از آن با مشکلاتی مواجه بوده و هستیم.

وی با بیان این مطلب که علاقه دولت بویژه وزارت صنعت و معدن و تجارت به واردات کالاها است، بیان داشت: نعمت زاده علاقه وافری به واردات کالاها داشته و در دوره وزارت وی شاهد افزایش صادرات محصولات داخلی نبودهایم.

نماینده مردم همدان در خانه ملت تصریح کرد: تجار ایرانی از دریافت مشوقهایی همچون دریافت تسهیلات ارزان بی‏بهره هستند این در حالی است که دولت‎‎های کشورهای جهان در امر صادرات کالاها برای تجارشان مشوقهای در نظر میگیرند.

عضو کمیسیون حقوقی قضائی مجلس با تأکید بر این مطلب که نعمتزاده اعتقادی به تخصیص مشوق به تجار و صادرکنندگان کالاهای ایرانی ندارد، اظهار داشت: دولت میبایست برای تجاری که در صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی فعال هستند مشوقهایی را در نظر گیرد اما عدم توجه به این بخش امروزه شاهد هستیم که محصولات کشاورزی و صنعتی بر روی دستان کشاورزان و صنعتگران مانده است.

پورمختار با بیان این مطلب که قوانین صادرات و واردات محصولات تولیدی نیاز به بازنگری دارد، گفت: امروزه در بسیاری از سفارتخانه ها شاهد حضور رایزن اقتصادی هستیم اما متاسفانه این رایزن‏ها به وظیفه خود عمل نمیکنند و به خواب رفتهاند.

به گفته نماینده مردم همدان در خانه ملت وظیفه رایزنهای اقتصادی در سفارتخانه های ایران این است که در کشورهای هدف بازاریابی کنند و تجار ایرانی را با تجار کشورها آشنا و خط اتصال دائمی بین دولتها باشند.

وی با تأکید بر این مطلب که متاسفانه ایرادات جدی در امر صادرات واردات وجود دارد، گفت: از آنجایی که پنج ماه بیشتر به عمر دولت تدبیر و امید باقی نمانده است امیدی نداریم که این دولت بتواند مشکلات موجود بر سر راه تجار ایرانی را برطرف کند.

به گفته پور مختار برجام از نگاه طرف مقابل مصوبه تو خالی و غیر قابل اجرا بوده و غرب صرفا جهت متعهد کردن ایران برجام را تأیید و تصویب کرده است که آثار اجرا به تعهدات غرب را اکنون شاهد هستیم که چگونه با تصویب لایحه قانونی داماتو برجام را نقض کردهاند.

وی ادامه داد: در دوسال بعد از تصویب برجام جز کارشنکی از سوی غرب بویژه آمریکا اقدام مناسبی در اجرا به تعهدات برجام مشاهده نکردیم.

عضوشورای مرکزی فراکسیون ولایت در خاتمه ابراز امیدواری کرد که دولت در خصوص واردات و صادرات برنامه مدون برای سهولت صادرات توسط تجار ارائه دهد و منتظر اجرای برجام از سوی غرب نباشد.

https://shoma-weekly.ir/TMcLV5