جامعه

راهکار عملیاتی خانواده در اقتصاد مقاومتی

عینی‌ترین جلوه جامعه خانواده‌ها هستند که با پیروی خود از حاکم هویت و نظم و انضباط معینی به جامعه می‌دهند و آن را پیش می‌برند. اگر حاکم انحراف داشته باشد، انحراف او از مسیر درست تراز تشخیص انحراف جامعه است و مردم اعضای جامعه‌اند.
حجت الاسلام سیدمحسن حسینی- در حوزه موضوع سبک زندگی اسلامی و اهمیت آن و آسیب شناسی موضوع عقل معاش و الگوی مصرف، نیازی مبرم وجود دارد تا با رجوع به منابع اسلامی به حوزه‌‌های مختلفی که اهمیت زیادی در سبک زندگی یک فرد مسلمان و به طور کلی یک انسان متعالی خواه و آزاده دارد توجه کنیم تا در حد توان قدمی در این راستا برداریم.

راه کارهای قرآنی جهت رسیدن به شیوه سبک زندگی اهل بیت و اقتصاد مقاومتی را به طور کلی به دو بخش کلی میتوان تقسیم کرد.

راهکار اول: قرآن کریم برای سعادت انسان سبک زندگی عالی را به انسان نشان داده و فرموده است برای نجات از دام دشمنان به سیره پیامبر (ص) پناه ببرید و ایشان را سرمشق و الگوی سبک زندگی و برنامههای خود قرار دهید؛ از آن حضرت الگو گیری کنید، زیرا فاصله گرفتن از اصول مکتبی برای جوامع اسلامی زیان بار است و نتیجه آن بحران هویت است. در این فضای بحرانی و شبهه آلود فرهنگی، باید جامعه را به منابع سرشار علوم الهی راه نمایی کرد. اگر جامعه اسلامی پس از پیامبر (ص) گرفتار فقر فرهنگی شود، یک مشکل بزرگ وجود داشته است که آن دوری از اهل بیت (ع) و پیامبر (ص) بوده است.

راهکار دوم: خداوند متعال به پیامبر (ص) دستور میدهد جهت تغییر سبک زندگی پیرامون خود بهترین روش در کنار مواعظ و دستورهاعمل گرایی است؛ اصلاح خانواده وعملگرایی در خانواده روش مهمی در اصلاح سبک زندگی است. در این راستا، خداوند به پیامبر (ص) میفرماید: «دستور حجاب را از پیرامون خودت شروع کن.ای پیامبر، تغییر در سبک پوشش را از زنان و دختران خود و زنان در مرحله دوم از زنان مؤمنان شروع کن»؛ این بهترین روش است برای حفظ شأن و جایگاه زنان مؤمن و بهترین سبک برای عفاف است.

قرآن میفرماید: «باید متولیان امر جامعه از خودشان آغاز کنند؛ سبک زندگی خانواده خود را تغییر دهند. این روش در تربیت بسیار منطقی است، زیرا تا انسان خود به آداب و تربیت الهی تربیت نشده باشد محال است که دیگران را تربیت کند.» امیرمؤمنان میفرماید: «ساده زیستی حاکم در سبک زندگی مایه امنیت روحی مردم است و به این روش در جامعه امنیت و امید در دل فقرا ایجاد میشود»؛ این نوع سبک زندگی مانع از بحران اقتصادی خواهد بود. امیرمؤمنان در حاکمیت خود برای اصلاح جامعه از حکمران و حاکم شروع کردهاند. محور و بستر رشد و ترقی و صلاح هر جامعه دو چیز است: ۱ـ خانواده ۲ـ حاکمیت؛

اثرگذارترین راهکار اصلاح سبک زندگی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی اصلاح نخبگان جامعه وساده زیستی آنان است. جمله معروف «الناس علی دین ملوکهم» به خوبی بیان گر این مسئله است که مردمان تابع رفتار حاکمان و نخبگان و سرشناسان جامعهاند؛ هرگاه سران جامعه و خواص به سوی صلاح و فلاح حرکت کنند و از
ثروت
اندوزی پرهیز کنند، امنیت و آرامش به اقتصاد روی میآورد و امنیت روحی ایجاد میشود.

هرگاه، دولتمردان و خواص جامعه به سوی انباشت ثروت با انگیزه سودمحوری نامشروع میل کنند امنیت اقتصادی مخدوش میشود. از این روست که اصلاح سبک زندگی باید با دو محور شروع شود:

اول حاکمیت یا دولت: اصلاح رفتار نخبگان و حاکمان جامعه؛ وقتی مسئولان جامعه بیمحابا هر کاری انجام دادند و وعده دادند و عمل نکردند هیبت قانون شکسته میشود و حرمت شکنی به طبقات پایین جامعه سرایت میکند؛ مردم به نخبگان مینگرند و از آنها الگو میگیرند.

دوم، خانواده: عینیترین جلوه جامعه خانوادهها هستند که با پیروی خود از حاکم هویت و نظم و انضباط معینی به جامعه میدهند و آن را پیش میبرند. اگر حاکم انحراف داشته باشد، انحراف او از مسیر درست تراز تشخیص انحراف جامعه است و مردم اعضای جامعهاند.

با توجه به موضوعهای بیان شده، نتیجه گرفته میشود که برای تغییر در سبک زندگی ابتدا باید از خانواده و دولت مردان شروع کرد و با فرهنگ سازی مناسب در بستر دینی شدن امور به اصلاح لایههای بیرونی سبک زندگی، که خود را در برخوردهای اجتماعی و اقتصادی نشان میدهد، امیدوار بود.

https://shoma-weekly.ir/9QUEzY