مجلس

دیوان محاسبات دادگاه مالی کشور محسوب می شود

طبق قوانین موجود، هم در قانون اساسی وهم درآئین نامه داخلیس مجلس وظایفی را برای دیوان عالی محاسبات پیش بینی شده، که طبیعی است اجرای این وظایف از الزامات اولیه دیوان محاسبات محسوب می شود و انتظار مجلس و نمایندگان این است که وظایف به نحو احسن و به موقع شکل بگیرد.

فاطمه رهبر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی در رابطه با الزامات دیوان محاسبات در دوره جدید گفت: طبق قوانین موجود، هم در قانون اساسی وهم درآئین نامه داخلیس مجلس وظایفی را برای دیوان عالی محاسبات پیش بینی شده، که طبیعی است اجرای این وظایف از الزامات اولیه دیوان محاسبات محسوب می شود و انتظار مجلس و نمایندگان این است که وظایف به نحو احسن و به موقع شکل بگیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در سالهای گذشته دیوان محاسبات به وظایف خود عمل می کرد، اما متاسفانه به موقع نبود و با تاخیر گزارشات به مجلس می آمد. البته باید متذکر شوم این نقیصه در سالهای اخیرهمزمان با دوران ریاست آقای رحمانی فضلی دیده نشد و شرایط و مدیریت دیوان به شکلی بود که وظایف به موقع انجام می شد. گزارشهای دیوان به موقع به مجلس می رسید و موجب بهره برداری کمیسیون ها و نمایندگان قرار می گرفت .

نماینده مردم تهران با بیان وظایف دیوان محاسبات ادامه داد: طبق قانون اساسی، در اصول 54 و 55 اشاره صریح به وظایف دیوان محاسبات شده است که دراصل 54 قانون اساسی دیوان محاسبات کشور، مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی تعریف نموده و سازمان و اداره امور آن را در مراکز و به موجب قانون تعیین کرده است. با توجه به این اصل قانون اساسی، نمایندگان به آقای دکتر رحیمی به عنوان رئیس دیوان رای مثبت دادند. در حقیقت با معرفی هئیت رئیسه و با رای مستقیم نمایندگان در صحن علنی رئیس دیوان مشخص می شود.

وی افزود: در اصل 55 وظایفی را برای دیوان پیش بینی در نظر دارد، که دیوان موظف است به کلیه حسابهای وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که نفعی از ارقام و بودجه کل کشور استفاده می کنند و در قانون مقرر شده است، حسابرسی و رسیدگی کند تا هیچ یک از این هزینه ها از اعتباراتی که در مجلس به تصویب رسیده و مصوب است، تجاوز نکند و هر وجهی در محل خودش به مصرف رسیده باشد.

رهبر تصریح کرد: همچنین دیوان محاسبات حسابها و اسناد مدارکی مربوطه را در برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه هرسال را به انضمام نظرات دیوان به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند که این گزارشات باید به عموم مردم نیز اطلاع رسانی شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقدمه ای که بیان شد، مربوط به اصل 55 قانون اساسی است، وظایف دیوان، حسابرسی است که اسناد و مدارک و گزارشات را جمع آوری کند تا گزارش تفریغ را هر سال به وقت به مجلس ارائه دهد. در سالهای گذشته در دوره قبل از آقای رحمانی فضلی ممکن بود که این اقدام انجام شود، ولی با تاخیر چند ساله به مجلس می آمد که با مدیریت خوبی که در چند سال اخیر شاهد بودیم، گزارشات به وقت می آمد. چنانچه درآیین نامه داخلی مجلس، نحوه رسیدگی دیوان محاسبات و حسابرسی کشور مشخص کرده است که تا پایان شهریورماه سال قبل باید گزارش تفریغ بودجه سال مجلس اعلام شود که در اختیارکمیسیون برنامه و بودجه قرار بگیرد تا در بودجه نویسی سال آینده از این گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات استفاده بهینه و مناسب بشود.

رهبر تصریح کرد: دیوان محاسبات به نوعی دادگاه مالی محسوب می شود که مامور بررسی و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ بودجه سالهای قبل است. به نوعی این سازمان ابزار نظارتی مجلس شورای اسلامی محسوب می شود که هزینه های معین شده در بودجه را از آن میزانی که در بودجه در مجلس به تصویب رسیده و مشخص شده است ، تجاوز نکند و تغییری در آن حاصل نشود و هر وجهی در محل خودش هزینه شود.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اذعان داشت : دیوان محاسبات مکلف است در این امر مالیه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع آوری سند وکلیه اقدامات محاسباتی را در کل کشور انجام می دهد. بنابراین یک وظیفه بسیار حساس و مهم در چهارچوب مقررات و قانون برعهده دیوان محاسبات است.

نایب رئیس کمیسیون اصل90 یاد آور شد: کمیسیون اصل 90 نیز مکاتبات بسیار زیادی با دیوان محاسبات دارد. گزارشات زیادی به این کمیسیون داده می شود، شکایات زیادی باید در کمیسیون اصل 90 رسیدگی شود که بخشی از این کار مربوط به حوزه دیوان محاسبات است که طی این مکاتبات و با پاسخهای به موقع، استفاده لازم را داشته ایم . هم اکنون نیز از رئیس محترم این دیوان انتظار داریم، که این تعامل وارتباط با مجلس و نمایندگان در کمیسیون های مختلف در بعد نظارتی برقوت خودش مستحکم باقی بماند و حتی بیشتر از گذشته باشد تا بتوانیم اهدافی را که برای آینده کشور در نظر داریم را پیش ببریم. امیدواریم در امور مالیه و کلیه حسابهای وزارتخانه ها و برنامه ریزی هایی که در قانون بودجه سالیانه در کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد، دیوان محاسبات بتواند در ارائه گزارشات در بعد نظارتی مجلس کمک شایانی را داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/TX2Qax