جامعه

دو برش از رفتار شهروندی ما

کمتر کسی هست که نتواند زباله‌های‌تر از خشک را تشخیص دهد، اما در بیش از ۹۹. ۵ درصد این سطل‌ها (آمار به تحقیق است) آن قدر زباله‌های‌تر ریخته شده که بوی آن از چند متری، هر رهگذری را می‌آزارد! و این یعنی ما قانونش را می‌دانیم اما حال رعایتش را نداریم، چون باید چند متر جلو‌تر برویم!
آقای یکی یدونه- اول- در شهر ما و احتمالا شما! سطلهایی توسط شهرداری محترم، تعبیه شده برای آنکه زبالهها گوشه و کنار کوچهها و خیابانها نریزد و کیسهها اگر در ساعت غیر معمول، از منزل بیرون میآیند، توی این سطلها بروند. معمولا در کنار همین سطلها یا چند متر آن طرفتر در هر خیابان سطلهای دیگری نیز به رنگ آبی وجود دارد برای زباله بازیافتی.

یعنی زبالههای خشک. کمتر کسی هست که نتواند زبالههایتر از خشک را تشخیص دهد، اما در بیش از ۹۹. ۵ درصد این سطلها (آمار به تحقیق است) آن قدر زبالههایتر ریخته شده که بوی آن از چند متری، هر رهگذری را میآزارد! و این یعنی ما قانونش را میدانیم اما حال رعایتش را نداریم، چون باید چند متر جلوتر برویم!

دوم – در برخی از سازمانها و ساختمانهایی که عمومی هستند و سرویس بهداشتی دارند، دمپاییهایی مخصوص هر سرویس وجود دارد که افراد با کفش وارد نشوند و اول اینکه آنجا را کثیف نکنند و دوم آنکه با‌‌ همان کفش وارد اداره نشوند. ولی معمولا همه این سرویسها آن چنان کثیفند که با کفش هم بروی، کفشت کثیف میشود. میدانید چرا؟ چون در آوردن کفش برای چند لحظه خیلی سخت است!

البته شما به خودتان نگیرید، چون رعایت میکنید.

https://shoma-weekly.ir/7zYTZq