مجلس

دولت پیام استیضاح را بشنود

در برخی از انتصابات جناب وزیر که در سطح معاونت و... در شهرستان‌ها صورت پذیرفته است، افرادی با گرایشهای تند سیاسی، از فعالان فتنه ۸۸ وجود داشت که از وزیر در خواست شد که این امور را اصلاح کند، اما متاسفانه نه تنها وزیر محترم به درخواست نمایندگان ترتیب اثر نداد، بلکه از فرصت یک ماهه‌ای که استیضاح کنندگان و رئیس محترم مجلس به او داد استفاده نکرد.
پروانه هادی‌زاده- استیضاح وزیر علوم و تحقیقات بعد از فراز و فرودهای زیاد در صحن اعلام وصول شد. استیضاحی که علت اصلی آن را میتوان در انتصابات  حاشیهدار وزیر جستوجو کرد. هرچند که نمایندگان بعد از تذکرات مکرر به وزیر محترم و تعیین فرصت برای تجدید نظر وی در انتخاب معاونین و روسای دانشگاهها راه به جایی نبرد، اما برخی با زیر سوال بردن اصل استیضاح و یا سیاسی خواندن آن و... سعی بر خروج آن از روند اصلی آن بودند. بنابراین به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس رفته و از چرایی و روند استیضاح وزیر علوم و تحقیقات جویا شدیم. عموم نظر نمایندگان بر این بود که دولت باید نتیجه استیضاح را بپذیرد و در واقع پیام استیضاح را بشنود.

کوچکینژاد: فرجی دانا از آخرین فرصت هم استفاده نکرد

جبار کوچکینژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با استیضاح وزیر علوم گفت: استیضاح وزیر علوم بعد از سه ماه فراز و نشیب در صحن اعلام وصول شد. البته استیضاح کنندگان قبلا ابهامات و سوالات خود را در کمیسیون مربوط مطرح و مورد بررسی قرار دادند. حتی نمایندگان هشدارهایی را جهت انتصابات اخیر به آقای وزیر داده بودند، ولی وی توضیحات قابل قبولی نداشت.

وی افزود: نمایندگان با دعوت از وزیر اطلاعات نیز در رابطه با انتصابات اخیر، تحقیقاتی انجام دادند، که آیا استعلام افراد منتصب به درستی صورت گرفته است یا خیر؟ حتی سوالاتی در خصوص دانشجویان مسئله دار مورد بحث قرار گرفت، که این مسئله نیز به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت شده بود، در آنجا نیز وزیر اطلاعات عنوان کردند که این موارد که از ما خواسته نشده است و مورد استعلام قرار نگرفته است!

کوچکینژاد در ادامه تصریح کرد: همچنین در نشست نمایندگان با وزیر اطلاعات مواردی مطرح شد که مشخص شد در برخی موارد خلا قانونی وجود دارد. لذا ما قانونی را با دو فوریت تصویب کردیم تا وی بتواند در این رابطه ورود پیدا کند.

نماینده مردم رشت خاطر نشان کرد: در برخی از انتصابات جناب وزیر که در سطح معاونت و... در شهرستانها صورت پذیرفته است، افرادی با گرایشهای تند سیاسی، از فعالان فتنه ۸۸ وجود داشت که از وزیر در خواست شد که این امور را اصلاح کند، اما متاسفانه نه تنها وزیر محترم به درخواست نمایندگان ترتیب اثر نداد، بلکه از فرصت یک ماههای که استیضاح کنندگان و رئیس محترم مجلس به او داد استفاده نکرد.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه عدهای سعی دارند این استیضاح را سیاسی قلمداد کنند اظهار داشت: متاسفانه برخی از نمایندگان طرفدار دولت در مجلس این استیضاح را سیاسی قلمداد میکنند و برخی به آن هجمه وارد میکنند، در حالی که در این استیضاح، طیفهای مختلفی حضور دارند و از امضاکنندگان هستند.

کوچکینژاد در پاسخ به خبرنگار «شما» در رابطه با زمان استیضاح با توجه به آغاز سال تحصیلی گفت: به اعتقاد من زمان استیضاح خوب است و کسانی که در این مورد شائبه ایجاد میکنند، به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخ هستند. هم اکنون بهترین فرصت برای استیضاح است، تا قبل از آنکه دانشجویان در کلاسهای درس حضور یابند، استیضاح صورت گیرد. البته عدهای که به دانشگاهها به عنوان پادگان نگاه میکنند و نگاه ابزاری دارند، همانند حوادث ۱۸ تیر و فتنه ۸۸، میخواهند از ظرفیت دانشجویان برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند. لذا به دنبال فضایی، برای فشار از پایین و چانه زنی از بالا هستند. به نظر میرسد مطابق قانون باید منتظر نتیجه استیضاح باشیم و به نتیجه آن تمکین نماییم.

وی با بیان عملکرد مجلس در قبال دولت یازدهم خاطر نشان کرد: مبنای کار مجلس از ابتدای کار دولت یازدهم تعامل با دولت بوده است و این مسئله را در رای اعتماد نمایندگان به کابینه شاهد هستیم. اما متاسفانه دولت با ایجاد حاشیه این مطلب را خدشه دار میکند. سخنان اخیر ریاست جمهوری خارج از عرف و دیپلماسی داخلی و خارجی بود.

این نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به شرایط سخت و دشواری که کشور با آن مواجه است و همچنین مسایل و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد؛ بهتر است دولت وارد مسایل حاشیهای نشود و دغدغه اصلی خود را خروج از رکود و تورم و مشکلات اقتصادی مردم قرار دهد.

مشهدی عباسی: جهت استیضاح وزیر علوم سیاسی نیست

حمید رضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند ضمن آنکه نظارت را حق نمایندگان دانست گفت: نظارت حق مجلس است.، بنابراین استیضاح، سوال و تذکر حق نظارتی مجلس است. اعتقاد بنده این است که مجلس در این زمینه خوب عمل میکند. یعنی اگر کسی عملکرد خوبی نداشته باشد، تذکر کتبی یا شفاهی میدهد و سوال میکند و یا کارت زرد میدهد و بالعکس عملکردهای مثبت دولت را حمایت و مورد تقدیر قرار میدهد.

وی افزود: به طور مثال آقای وزیر بهداشت و درمان با اینکه از برخی وزرا رای کمتری از مجلس اخذ نمود، ولی به تازگی بیش از ۲۵۰ رای به حمایت از عملکرد وی جمع شد. این نشان میدهد که مجلس از وزرا کار میخواهد. عضو حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس میگوید مردم بهداشت و درمان، اقتصاد، مسکن آسایش و امنیت و زندگی خوب و... میخواهند، لذا هر وزیری که در تعالی این مسیر تلاش کند، مطمئنا نمایندگان او را تشویق میکنند، اگرچه برخی از سیاستهایشان مورد قبول آنها نباشد. اما اگر عملکرد آنها خارج از این مباحث و شاخصها باشد و وزیر درجهت رفع این مسایل ومشکلات مردم قدم برندارد، مطمئنا مجلس تذکر میدهد. وی در ادامه تصریح کرد: البته برخی بحثها در رابطه خط قرمزهای نظام است. بنابراین هر وزیری و یا رئیس جمهور محترم که در تقویت نظام، محکم شدن و استواری نظام و حفاظت از کیان جمهوری اسلامی گام بردارد؛ مجلس او را تشویق و حمایت میکند و اگر خلاف این باشد تذکر میدهد و استیضاح میکند. لذا این امری طبیعی است، و به نظر من در کشور همه چیز بر روند خود رخ میدهد و این مسئله تازگی ندارد.

عباسی ادامه داد: ما چالشی و بحرانی نداریم و مجلس میخواهد از حق طبیعی خود در نظارت استفاده میکند. طبیعی است یک وزیرمی خواهد استیضاح شود. اگر برخوردهایی که حق مجلس است بخواهیم به عنوان بحران بیان کنیم و یا سنگ اندازی مطرح کنیم. بنده اعتقاد ندارم زیرا حداقل این مجلس بیشترین تعامل را با دولت داشتهاست، هم در آرای رای اعتماد، هم در روند کار وزرا، برخی از وزرا در ایجاد مشکلات تقصیر ندارند، مجلس قانع میشود و میگذرد، یک وقت وزیر کوتاهی دارد لذا کارت میگیرد، ممکن است یک وزیری تلاش مضاعف داشته نمایندگان حمایت و تشویق میکنند.

وی خاطر نشان کرد: نظر ما این است که دست وزیر و کادری را که در جهت رفع مشکلات مردم قدم برمیدارد، را میبوسیم. ما امروز در حوزه انتخابیه و دفاتر خود چه میبینیم؟ بیکاری، رکود اقتصادی، مشکلات معیشتی، بحث امنیتی، بحثهای عمرانی و خدماتی و مسایل مختلف را از نزدیک میبینیم. ما حرف مردم را در مجلس میزنیم، مردم به ما مراجعه میکنند و ما باید زبان گویای مردم در مجلس شورای اسلامی باشیم. بنابراین حرفهایی چه از طرف مجلس و چه از طرف دولت زده نشود که موجب اختلاف بیشتر و بحران شود. ما نظربراین است که همه در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و به ویژه حل مشکلات اقتصادی مردم گام بردارند.

https://shoma-weekly.ir/Izgi96