مجلس

دولت ها کمبود هزینه ها را از سهم تولید پرداخت می کنند

ما باید قیمت تولید را در کشور کاهش بدهیم. قیمت تولید کاهش پیداکند نباید قیمت یک وسیله برقی داخلی گران تر از همان وسیله خارجی باشد. اگراین هزینه ها بالا بیاید، طبیعتا خریدار نداریم؛ لذا ما تا اعتقاد به تولید ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم ، نمی توانیم کاری از پیش ببریم.
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن در رابطه با نحوه و ضرورت حمایت از تولید کنندگان در کشور اظهار داشت: به نظرمی رسد یارانه تولید باید به همه مجموعه های تولیدی به گونه ای داده شود، تا آنهایی را که اهل اقدام وعمل در بحث تولید هستند، را مورد حمایت قرار داده و به آن تعلق بگیرد.

وی افزود: برای حمایت از تولید نیز دولت باید چند اقدام را انجام بدهد. بهترین راه هم این است که دولت با وام های ارزان قیمت و کم بهره از بخش تولید کمک کند و یا سهم بیمه کارفرما را کاهش دهد یعنی بیمه سهم 23درصدی کارفرما را کاهش بدهند به گونه ای که هر چه کارگر اضافه می کند دولت 15 الی 16 درصد سهم بیمه را پرداخت کند؛ لذا پیشنهاد می شود دولت به جای پول نقد از روش های گوناگون استفاده کند؛ زیرا بسیاری به نام تولید پول نقد را دریافت می کنند ولی در جای دیگر و محل دیگری هزینه می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: اما آنچه از اهمیت برخوردار است، که تا کنون این یارانه تولید به نحو خوبی پرداخت نشده است که امیدواریم هر چه زودتر پرداخت شود. چراکه سهم پرداخت یارانه تولید صفر بوده است. اعتقاد من این است که باید با سیاست های تشویقی کسانی که به صورت پلکانی تولیدشان و یا کارگرشان اضافه می شود، حمایت شوند.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها و تأکید قانون بر حمایت از تولید خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه چند سالی از اجرای قانون هدفمندی
یارانه ها می گذرد و در بخشی از این قانون باید از تولیدکنندگان حمایت می شد. من فکر می کنم دوباره مانند همیشه تولیدکنندگان در کشور مظلوم واقع شدند؛ چرا که هر جا دولت ها در بخش هزینه ها کم می آورند از سهم تولید کم می کنند و دقیقا ضعف کارهمین جا است، ویا به جای آنکه جلوی واردات بی رویه را بگیرند تا به آنها ضربه نخورد، ما با واردات بی رویه روبه رو می شویم.

گروسی با بیان آنکه در این شرایط کنونی با تعطیلی کارخانه های مختلفی روبه رو بوده ایم ادامه داد: متأسفانه درشرایط کنونی برخی از کارخانه هایمان با ظرفیت کامل کار نمی کنند ویا قولی تعطیل هستند. علت آن هم نبود عدم حمایتهای داخلی است؛ چرا که همین امر باعث می شود تا قیمت تمام شده کالای-داخلی گران تر و بیشتر از کالای خارجی دربیاید؛ عواملی چون بیمه، مالیات، سود بانکی 22 الی 23 درصدی و همچنین واردات بی رویه و ... این قیمت موضوع باعث می شود تا قیمت تمام شده داخل گرانتراز خارج دربیاید.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: یکی ازنکاتی باید توجه کنیم، سیاستهای اقتصادی همین است که ما باید قیمت تولید را در کشور کاهش بدهیم. قیمت تولید کاهش پیداکند نباید قیمت یک وسیله برقی داخلی گران تر از همان وسیله خارجی باشد. اگراین هزینه ها بالا بیاید، طبیعتا خریدار نداریم؛ لذا ما تا اعتقاد به تولید ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم ، نمی توانیم کاری از پیش ببریم. لذا ما باید هزینه تمام شده را برای تولید کننده کاهش دهیم، که یک قسمت آن به دولت مربوط می شود و یک قسمت هم به تولید کننده مربوط است.

https://shoma-weekly.ir/ThMj6v