مجلس

دولت معطل تصویب لایحه خروج از تورم نماند

به نظر بنده رسیدن تورم به نرخ تک رقمی تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد، البته غالبا رئیس جمهورهایی که در مسند اجرای کشور قرار می‌گیرند رساندن تورم به نرخ تک رقمی یکی از آرزو‌هایشان است. شاید به این آرزو دست پیدا کنند اما با شرایط فعلی و عدم برنامه ریزی به نظر می‌رسد این امر قابل تحقق نخواهد بود.
موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات رئیس جمهور پیرامون کاهش تورم تا پایان سال اظهار داشت: به نظر بنده رسیدن تورم به نرخ تک رقمی تا پایان سال بعید به نظر میرسد، البته غالبا رئیس جمهورهایی که در مسند اجرای کشور قرار میگیرند رساندن تورم به نرخ تک رقمی یکی از آرزوهایشان است. شاید به این آرزو دست پیدا کنند اما با شرایط فعلی و عدم برنامه ریزی به نظر میرسد این امر قابل تحقق نخواهد بود.

وی افزود: البته با وعده ریاست محترم جمهور شاید این امر مستثنی قرار بگیرد، اما تاکنون از ایشان ما وعدهای را شاهد نبودهایم که درچارچوب و برنامه صورت پذیرفته باشد.

ثروتی با اشاره به بسته ارائه شده توسط دولت در خصوص خروج از تورم گفت: بسته ارائه شده از سوی دولت به مجلس برای خروج از شرایط تورم دارای سی ماده است که درحدود ۱۵ ماده آن مغایرت با قانون دارد که این قوانین شامل قوانین اساس کار برنامه پنجم توسعه قوانین مربوط به مالیات و... تناقض دارد. وی افزود: برای حل این معضل ابتدا باید در مجلس بحث و بررسیهای لازم صورت بگیرد تا مشکلات این لایحه مرتفع شود که این امر نیازمند زمان است. البته نکتهای که قابل تامل است این است که ما خلا قانونی در مسایل اقتصادی و خروج از مشکلات موجود نداریم، بلکه برخی از مواردی که در بسته مبارزه با رکود اقتصادی آورده شده است هم اکنون در قانون بودجه موجود است و متاسفانه سال گذشته نیز در قانون بودجه وجود داشت و باید گفت عملکرد آن صفر بوده است. امسال نیز در قانون همین قوانین وجود دارد و شاهد هستیم که عملکرد موثری دولت در این حوزه نداشته است. ثروتی خاطر نشان کرد: صرف ارائه بسته خروج از رکود اقتصادی ما نمیتوانیم ادعا کنیم که این رکود بازار از بین خواهد رفت و شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود اما در عین حال در مجموع به عنوان یک حرکت دولت مثبت و خوب است و امیدواریم که بسته بدون اشکال در مجلس تصویب و دولت آن را اجرا کند؛ زیرا قالبا این قوانین نود درصدش در حوزه اجرا باید خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: به نظر من هم اکنون نیز دولت اگر بخواهد از این وضعیت خارج شود به اندازه کافی قانون وجود دارد که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد، لذا ضرورتی ندارد که دولت برای اقدامات خود معطل تصویب این لایحه شود قوانین جامع کسب و کار و تسهیلات بانکی و قانون اصل ۴۴ و... وجود دارد لذا اگر دولت اراده کند که این قوانین را اجرایی کند، میتواند بدون تصویب این لایحه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل کند.

https://shoma-weekly.ir/qlwyRT